DESERT FLOWER

Door BertV gepubliceerd op Thursday 06 July 16:01

Heeft u deze film (in première gegaan in maart 2010) gezien? Hij is tegelijkertijd mooi, soms grappig en vaak intriest. De epiloog maakt het geheel hoopvol.

Korte synopsis

Waris Dirie, het Somalische gewezen model, werd op vijfjarige leeftijd besneden. Als twaalfjarige wil haar vader haar uithuwelijken aan een man van 60 en vlucht ze naar de hoofdstad. Haar oom is Somalisch ambassadeur in Londen en ze gaat met hem mee als dienstmeid. Ze leert lezen en schrijven en wordt uiteindelijk ontdekt als model.

In 1997 besluit ze om tijdens een interview te spreken over de meest traumatische gebeurtenis uit haar leven en daarmee het taboe op vrouwenbesnijdenis te doorbreken. Ze beëindigt haar modellencarrière en wordt door Kofi Annan benoemd tot VN ambassadeur om te strijden tegen VGV.

VGV

Ik heb deze afkorting niet uitgevonden. Vrouwelijke Genitale Verminking is een andere, volgens mij meer toepasselijke benaming voor deze zinloze daad. Indien het woord ‘zinloos’ wordt gebruikt, zijn de vragen wat en waarom wel op zijn plaats. En waar.

Wat, waarom en waar?

Om te beginnen, er zijn 3 types VGV. (mensen die toevallig aan het eten zijn raad ik aan even te stoppen. Met lezen of eten) Bij type 1 wordt de clitoris gedeeltelijk of volledig verwijderd. Type 2 houdt de verwijdering van de clitoris en van de kleine schaamlippen in. Met of zonder de ‘destructie’ van de grote schaamlippen. En het kan nog erger. Type 3: gedeeltelijke of volledige verwijdering van de uitwendige genitaliën en hechten of vernauwen van de ingang van de genitale opening. Onnodig te zeggen dat deze slagerspraktijken de nodige gevolgen hebben: overlijden, overdracht van ziekten, onvruchtbaarheid, infecties, incontinentie, problemen bij de bevalling, pijn tijdens het vrijen, psychologische problemen…

Waarom moeten miljoenen meisjes deze marteling ondergaan? Om seksuele redenen: om de seksualiteit in te tomen en bovendien zou het de vruchtbaarheid bevorderen. Er zijn ook sociologische verklaringen: om van meisjes vrouwen te maken (een inwijdingsritueel, dus) en  ze zoals de anderen te maken. Hygiënische en esthetische argumenten: het vrouwelijk geslachtsdeel is lelijk en vies. Moeten mannen zich niet wassen? En vinden alle vrouwen mooi wat tussen onze benen bungelt? Over de laatste drogreden wil ik wat meer kwijt. Religieuze argumenten: in de (onjuiste*) veronderstelling dat het een religieuze verplichting is.

*Het zijn voornamelijk islamitische landen waar VGV wordt toegepast. Nergens in de Koran staat rechtstreeks iets over vrouwenbesnijdenis. In de primaire bron van de islam is geen enkele legitimering voor VGV. Rechtsscholen zijn het er over eens: zware vormen van VGV zijn door de islam verboden. Er worden zelfs straffen opgelegd voor daders. En slachtoffers hebben recht op schadevergoeding.

En tot slot.  Genitale verminking bestaat overal ter wereld, maar komt het vaakst voor in 28 landen in Afrika beneden de Sahara en het Midden-Oosten, waar elk jaar drie miljoen meisjes en vrouwen worden verminkt. Het percentage verschilt aanzienlijk van land tot land  (1 procent in Kameroen tot 96 procent in Guinee). Ook in Europa komt VGV voor. Ofwel emigreren de ‘slagers’ en nemen ze hun twijfelachtige kennis mee, ofwel gaan de ouders met het meisje op vakantie naar het thuisland. En niet om de familie te leren kennen.

Ik oordeel niet snel. En veroordeel zeker niet

Maar voor VGV moet ik een uitzondering maken. Met de beste wil van de wereld kan ik er de zin of de bedoeling niet van inzien. Ik begrijp wel dat sommige tradities moeilijk te doorbreken zijn voor wie geen paria wil zijn. Gelukkig verhelderen enkele organisaties de geesten en zijn er al iets minder slachtoffers…

Verkeerde benaming

Eigenlijk is het toch hallucinant dat voor de vrouwelijke en de mannelijke versie van besnijdenis dezelfde naam wordt gebruikt. Ik had eerlijk gezegd nog niet van VGV gehoord. Dat is een betere benaming. Er zijn nog niet veel mannen overleden aan de ingreep, of onvruchtbaar of incontinent geworden. Ik weet waar ik over spreek… Enige overeenkomst: het ziet er anders uit.

Tot slot

Martelen is menselijk.

Dieren doen het niet.

Gerard van den Boomen

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.