De ondergang van de stedelijke authenticiteit

Door RFA97 gepubliceerd op Sunday 22 January 14:21

Londen, Marrakech, New York of Berlijn, het maakt niet uit. Steden trekken mensen aan. Niet alleen toeristen die als kuddedieren de standaard plaatsen aandoen om een paar foto's te maken, maar ook dagelijkse bewoners worden naar deze metropolen getrokken. Iedere stad is uniek, maar toch ligt er een gevaar op de loer dat de gehele beleving van steden in de toekomst zal veranderen. 

 

De idyle van de stad

De stad is een plek die de natuurlijke leefomgeving vormt van de mens. In deze 'Urban Jungle' werken en leven we met een zekere anonimiteit die ons toelaat onszelf te ontwikkelen zonder de bemoeienis en sociale controle van een dorp. Ieder voor zichzelf. En dit is een groot deel van wat het wonen en werken in steden interessant maakt voor ons, de combinatie van praktische zaken en  persoonlijke mogelijkheden. Maar dit zijn kenmerken die bijna elke stad bezit. Wat zorgt er dan voor dat we liever in de ene stad wonen en liever niet in de andere? Dat is de cultuur van het land, de stad en zelfs tot op het niveau van de wijk of straat. 

Deze cultuur wordt voor een groot deel bepaald door de geschiedenis, oude gebouwen en straten die de sfeer in de steden bepalen, waar de nieuwe gebouwen op inspelen en waar we echt voelen dat we in de ene stad zijn en niet in de andere. Hier voelen we echt dat de stad authentiek is. Maar hier zit ook het probleem. Nieuwe gebouwen worden in rap tempo uit de grond gestampt, maar de historische gebouwen zullen in de loop der tijd alleen maar verdwijnen. Steden zullen hierdoor steeds anoniemer worden.

 

De mokerslag van het Modernisme

De moderne architectuur, die in steden overal in de wereld wordt toegepast draagt hier voor een groot deel aan bij. Uit een simpel voorbeeld In beneden staande afbeelding is het Seagram Building te zien. Dit gebouw, een van de werken van de modernistische architect Ludwig Mies van der Rohe, werd in 1958 geopend. Destijds werd het gebouw geroemd om de moderne uitstraling. Het gebouw zou als voorbeeld dienen voor de wolkenkrabbers over de gehele wereld. 

36885f9f19d4fbd26d34d6edd10c6d7d_medium.

En dat was de kracht van deze internationale stijl. Gebouwen in deze stijl konden overal ter wereld worden gebouwd. Maar naarmate de tijd verstrijkt, schuilt in deze populaire stijl ook het gevaar dat niet alleen de gebouwen op elkaar gaan lijken, maar ook steden. Wat als de skylines van de wereld zo op elkaar gaan lijken dat we het verschil tussen New York, Hongkong of Den Haag niet meer kunnen zien? Verliezen we dan de identiteit van onze steden? En hiermee een deel van onze identiteit? Ja. We identificeren ons door onze kenmerken, voorkeuren en denkbeelden en voor velen hoort hier ook bij dat je een connectie voelt met de wereld om je heen. zowel materialistisch als sociaal. Wat zouden échte Amsterdammers zijn zonder de grachten, de dam of het Rijksmuseum? Waarvoor gaan we op vakantie, als veel steden steeds meer op elkaar gaan lijken, dezelfde winkels, dezelfde gebouwen en dezelfde straten hebben? 

Natuurlijk zijn dit veel vragen zonder directe antwoorden. Het bewustzijn van de waarde van de cultuur, zowel de onze als alle andere culturen in de wereld, is zeer belangrijk. Er zijn velen die onderschatten, wat de invloed van cultuur is op zowel de identiteit van het individu als de vreugde die men in reizen ondervind. De toekomst is niet iets dat we tegen moeten houden. Nee, we moeten het omarmen, maar we moeten in het proces niet een wereld creëren waarin individualiteit veranderd in anonimiteit. 

 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.