Zeer leuke zwembadspelletjes voor kinderen

Door Meester89 gepubliceerd op Saturday 06 September 14:10

Als het warm weer is, dan kunnen we weer lekker naar buiten toe. Misschien zelfs naar het zwembad. Het is dan leuk om een aantal waterspelletjes te kunnen spelen met de kinderen in het zwembad Er zijn een heleboel leuke waterspelletjes die je in het zwembad zou kunnen spelen. Hieronder staan zeven zeer leuke waterspelletjes en activiteiten voor grote groepen kinderen. Kinderen moeten voor deze spelletjes wel goed kunnen zwemmen en soms zelfs kunnen duiken.

1. Weerstandtikkertje
Nodig:
- niet te druk zwembad

Een drietal kinderen pakken elkaars handen vast. De buitenste twee proberen de andere kinderen te tikken, maar de middelste probeert het tweetal tegen te houden. 
Iedereen die getikt wordt, moet naar de kant. Als er drie kinderen aan de kant zijn, kan er een nieuw drietal het water in. Maak van tevoren de afspraak wie de middelste wordt. Bijvoorbeeld het kind die als laatste werd getikt. 

2. Verover het vlot
Nodig:
- zwembad met luchtbedden en drijfmatten

In een zwembad is vaak drijvend speelgoed aanwezig. Kies een aantal grote drijfmatten uit en maak diverse teams. Leg de mat in het midden van het zwembad en laat de kinderen vanaf de kant naar het vlot toe zwemmen. Het doel van het spel is om met je team zo lang mogelijk op het vlot te blijven.

3. Waterpolo
Nodig:
- groot zwembad
- een strandbal / bal die in het zwembad mag
- zet aan twee randen van het zwembad (tegenover elkaar) pionnen klaar


Verdeel de groep over twee teams. Laat ze vervolgens het zwembad betreden. 
Gooi de bal in het midden van het zwembad. Het doel van dit spel is om de bal met je team naar de pionnen te brengen, zodat je ze kunt omgooien. Je mag niet zwemmen met de bal, maar je moet overgooien naar je teamgenoten.

4. Estafette met autoband
Nodig:
- niet te groot / lang zwembad
- twee drijvende autobanden

Maak twee teams die even groot zijn. Laat ze een rij maken. Aan de rand van het team plaats je voor ieder team een autoband. Het is de bedoeling dat het team met de autoband naar de overkant gaat en terug. Op de heenweg moeten ze in de autoband zitten. Als ze de overkant (de rand) aanraken, dan mogen ze op hun eigen wijze terug naar hun groep. Bij het overgeven van de band, mag de volgende het water betreden. Welk team kan dit het snelste?

5. Drijvende race
Nodig:
- voor ieder kind een drijvend voorwerp
(om het extra leuk te maken drijvende orka's, krokodillen enz.)

Laat de deelnemers aan de rand van het water starten met hun 'racevoertuig'. 
Bij het startsein moeten ze zo snel mogelijk naar de overkant zien te komen. 
Als je te weinig drijvende voorwerpen hebt voor alle kinderen, dan kun je de race meerdere keren achter elkaar houden, zodat er een uiteindelijke winnaar naar voren komt. Om discussie te voorkomen over voorkeuren van speelgoed, kun je kaartjes maken. Het kaartje dat ze trekken, wordt hun voertuig.

6. Vissentikkertje
Nodig:
- een zwembad waarin je een verdeling kunt maken
- kinderen die goed kunnen zwemmen en duiken

Het bekende tikspel, maar dan met een twist. Kies aan het begin twee tikkers. Dit zijn de vissers. Ze gaan het zwembad in en proberen de andere kinderen te tikken. De kinderen die getikt moeten worden, mogen duiken. Ze zijn dan vrij voor tikken. 
Als een vis is getikt, dan moet hij met de visser mee. De visser brengt hem naar de rand van het zwembad. De getikte moet dan op de rand gaan zitten. Als een nog niet getikte 'vis' de voeten tikt, dan mag die vis weer meedoen. Het is voor de vissers belangrijk om goed na te denken over waar ze hun getikte vissen heenbrengen.

Meer artikelen over spelletjes en activiteiten voor kinderen? Klik hier.

© Meester89 - 2014

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.