Titel

Door Oosterwijck gepubliceerd op Thursday 28 August 20:35

Ferdinand Porsche is onmiskenbaar, zowel een technisch genie, als een zakelijk genie gebleken. Maar, … mijn inziens, in heel zijn loopbaan als uitvinder, ontwerper, constructeur, heeft hij altijd een voorbeeld van iemand anders, als uitgangspunt  genomen. Of de deskundigheid van een collega gebruikt. Zijn eerste  ‘uitvindig’ de Lohner-Porsche met hybrideaandrijving, in 1900, was eerder al op de markt gebracht door Pieper in België. Denk  ook aan de Joodse Rosenberger, die naast de financiële inbreng, ook een technische inbreng had, voor de ontwikkeling van de P22 GP racewagen. Ontworpen voor de Prinz zu Leiningen, een variatie was op de Benz Tropfenwagen, van Hans Nibel, in 1922. De V-16 motor die in de P22 gebruikt werd, leek op die van Maserati, en ontworpen door Kales. Zijn Lohner-Porsche, was een model van Pieper, waaraan hij iets toegevoegd heeft, de elektromotoren in de wielen. Denk aan de Sascha, dat was een idee van een goede zakenrelatie, graaf Sascha Kolowrat-Krakowski. Denk aan de Volkswagen Kever, samengebrachte techniek van diverse ingenieurs, waaronder: Jaray, Ganz, Barényi, Rumpler en Ledwinka. Denk aan de type 64 (of 60K10), met een vormgeving van Paul Jaray. De Cisitalia GP racewagen, waarmee hij Dusio van zijn miljoenenvermogen afhielp, totaan een faillisement) was weer een doorontwikkeling van de Auto-Union, P22 en de 12-cilinder boxermotor leek op het ontwerp van Alfa Romeo Tipo 512 GP, in 1939. Piero Dusio heeft hem uit de gevangenis vrijgekocht, waar hij een gevangenisstraf uitzat voor oorlogsmisdaden (dwangarbeiders tewerkstellen en de Peugeot fabriek leegroven) En de Porsche 356 was weer een doorontwikkeling van de type 64 (of 60K10) wat al een afkijkproject was, en werd door Komenda ontworpen (die door zijn zoon Ferdi schaamteloos aan de kant gezet werd). De Porsche Spider, uit 1948, met middenmotor, lijkt verrasend veel op de Alfa Romeo Aerospider, uit 1935, met middenmotor. En de vormgeving van de Karmann Ghia was ook een eerder bestaand ontwerp, van Ghia, voor Chrysler. En de type 914 werd bij Volkswagen ontwikkeld, waarna Porsche dit ontwerp in de schoot geworpen kreeg door een familielid van Ferry’s schoonouders, Nordhoff. Dat afkijken, en gebruiken van andermans ontwerpen, maar bovenal, het samenbrengen van ideeën, loopt als een rode draad door alle VW en Porsche modellen. Naast het gebruiken van andermans ideeën, was hij ook een kunstenaar in het het gebruiken van andermans geld, eerst het geld van zijn compagnon Rosenberger (die kort na zijn gigantische investering moest vluchten naar Amerika, via Frankrijk en Engeland), dan het geld van de Nazi organisatie (hij ontving een ruime onkostenvergoeding van Hitler en hij kreeg een ereprijs van 100.000 RM in 1938) en vervolgens de vele miljoenen van Piero Dusio, waarvan hij zijn onderzoekcentrum in Oostenrijk financierde en productiemachines aanschafte om de Cisitalia racewagen te construeren. Tijdens de oorlog heeft hij geldtransporten verzorgd, samen met zijn schoonzoon Anton Piech, voor de nazies. Een laatste geldtransport van meerdere miljoenen is onderweg zoekgeraakt, in de nadagen van de oorlogshandelingen, nadat het eindoel van het geld gebombardeerd was. En tot slot krijgt hij DM 5 voor elke geproduceerde Kever, volgens een (omstreden) afspraak met Nordhoff. Maar het blijft een kunst, om dat allemaal te combineren, te organiseren en naar je toe te trekken. Ik heb met dit verhaal iets bij willen dragen aan de erkenning van de vele miskende talenten, van vele tijdgenoten, van Ferdinand Porsche, bij het ontstaan van de banden tussen Volkswagen en Porsche. Waar tenslotte drie generaties elk een vermogen verdient hebben, aan een en hetzelfde basisontwerp. Doe dat maar eens na! Er is al heel veel geschreven over het fenomeen Porsche, maar altijd wordt de waarheid weggelaten of zelfs vervalst. Vele keren worden automobielontwerpen toegeschreven aan Ferdinand Porsche, terwijl hij daar niets mee van doen heeft gehad. Zelfs musea schrijven in hun brochures, onzinverhalen over vermeende Porsche ontwerpen, en werken zo mee aan geschiedvervalsing en de verheerlijking van Porsche. Dus om even te reageren op de armlastige voorstelling van zaken, dat hij geld moest lenen voor zijn productiefaciliteit in Stuttgartals, denk ik dat Ferdinand al dik miljonair was. Als ik even optel hoeveel geld de Porscheclan al verdiend had voordat de 356 geproduceerd zou gaan worden in 1946, aan de handel en wandel, denk ik niet dat Porsche financiele zorgen had. 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.