7.2 Kunst na de val van het Romeinse rijk

Door FromAntwerpWithLove gepubliceerd op Thursday 24 July 16:54

De val van het Romeinse rijk is niet enkel in de geschiedenis een spreekwoordelijk breekpunt, maar eveneens in de kunstgeschiedenis. 
De val van het Romeinse Rijk was minder dramatisch dan we ons vaak voorstellen. Het was meer een gradueel verval dan we denken. Verschillende gebruiken en verschillende titels, ranken en gewoonten bleven voortbestaan in de gallische cultuur. 

(Hier meer over het romeinse rijk )

Net zoals bij de val van het rijk bleef de architectuur in de middeleeuwen vooral een soort poort naar god. De grootste gebouwen doorheen de vroege middeleeuwen bleven kerken, terwijl er maar heel weinig kastelen en huizen in steen werden opgetrokken. In het Byzantijnse rijk dan weer had kunst naast het doel God te behagen ook het doel het Romeinse rijk voor te stellen terwijl de Islam zich vooral toelegde op decoraties binnen de architectuur. 

(Geweldig boek over Islamitische kunst)

 

343c0fa5128c34cd316b3c2736891e56_1406216

 

In de Renaissance ging God dan weer een heel andere plaats innemen in de Kunst. Waar de kunstenaar tijdens de middeleeuwen niet meer dan een vakman was, je kan hem vergelijken met bijvoorbeeld een leerlooier of een bontbewerker, kwam de kunstenaar meer naar voren tijdens de Renaissance. Hier gaan we dan ook namen tegenkomen zoals Da Vinci en Raphael tegenkomen. De mens en god leefden langs elkaar. God kreeg niet meer de grote en almachtige wonderen toegekend terwijl de mens als individu een grotere plaats toebedeeld kreeg. We mogen dit echter niet verwarren met bijvoorbeeld atheisme en dergelijke, mensen gingen gewoon op een andere manier nadenken over zichzelf, hun plaats in de maatschappij en god, maar men bleef over het algemeen nog altijd in God geloven. 

(Meer over de renaissance

Tijdens de reformatie echter was het helemaal anders. De mens werd weer klein, de kerken werden groot, want - God was groot. 
Hierin gaat de Kerk de mens terug naar de kerk willen lokken door zich toe te spitsen op de gewone man. Zowel jezus als zijn heiligen gingen meer en meer op de gewone werkende man lijken terwijl de kunst minder ingetogen werd. Alles was rijkelijk versierd tijdens de barok en felle kleuren waren in de mode. 

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.