Toy Bizarre Commodore 64

Door Sovox gepubliceerd op Friday 21 February 17:50

Intro

Als ik een terugblik moet maken naar de favorite spelletjes die ik ooit heb gespeeld gehad op de commodore 64, dan is het beslist wel Toy Bizarre die bij mij op nummer 1 stond. Het was een vrij uitdagend spelletje, dat je grotendeels kon vergelijken met Mario. Maar de moeilijkheidsgraad was sowieso een heel pak hoger en je had tenminste een diversiteit aan levels. Maar niemand wist bij ons het verhaal van het spel. Zat er wel een verhaal achter? Wie is het hoofdpersonage? We wisten wel wat we moesten doen, maar hadden geen idee wat de gekleurde wezentjes waren die je moest vangen.

Het verhaal en de uitdaging

Na wat onderzoekswerk te hebben verricht gehad, kwam ik terecht op een Italiaanse website die meer informatie kon verschaffen over dit spel. Via het vertaalprogramma van Google, ben ik tot de conclusie gekomen dat het hoofdpersonage een nachtwaker is in een speelgoedfabriek. Het is tijdens de nacht dat al het speelgoed tot leven komt en de boel op stelten begint te zetten. Het is natuurlijk de taak van de bewaker om al dit speelgoed te stoppen. Het speelgoed wordt geproduceerd via speciale kranen die bubbels produceren. Wanneer deze bubbels ontploffen, komt er een stuk speelgoed uit. De nachtwaker moet deze bubbels eerst zien te vangen vooraleer ze ontploffen. Want anders moet je het loslopend speelgoed gaan vangen, door speciale tegels te activeren die het speelgoed inert maken. Maar ondertussen is er ook nog een ander poppetje genaamd Hilda, die dit juist probeert tegen te houden. Alle kranen die jij afsluit, doet zij terug open.

Vijanden

Je belangrijkste vijand is Hilda. Zij probeert je progressie te stoppen.  Jou voornamelijk doelstelling is om alle bubbels te vangen. Hoe verder het spel vordert, hoe meer variaties van speelgoed er gaan opduiken. Sommige lopen vrij traag, sommigen kunnen een beetje vliegen en er zijn er die op een heel hoge snelheid kunnen rond lopen. Als je in contact komt met een van deze vijanden, ben je opslag kapot.

Bonussen

Natuurlijk kan je ook bonussen verzamelen. Deze moeten je progressie in het spel een beetje aangenamer maken. De eerste bonus die je veelvuldig gaat tegenkomen is de koffiepauze. Wanneer je een tas koffie neemt, zal de pop Hilda voor dertigtal seconden stoppen met haar activiteiten en kan je al het loslopend speelgoed gewoon oppakken, zonder dat je het speelgoed eerst op een speciale tegel moet plaatsen om ze te deactiveren. De tweede bonus bestaat uit een extra leven dat voorgesteld wordt als het hoofd van de nachtbewaker. Deze blijft maar voor een heel korte periode op het scherm staan.

Conclusie

Op de commodore 64 hadden we Mario. De doelstelling was om de vijanden die uit de pijpleidingen kwamen te vernietigen. Dit spel is rond dezelfde periode opgedoken. Het concept verschilt wel een klein beetje tegenover Mario. Bij Mario moest je met je hoofd knotsen tegen een plafond om een vijand " die zich bevindt op een hogere etage " uit te schakelen. Het tempo van Toy Bizarre ligt wel een heel pak hoger. Want er zijn in totaal zes kranen per level en het speelgoed tegenhouden wordt een heel lastige taak. De meeste kan je in hun eerste stadium als bubbel wel tegenhouden, maar er zullen bubbels zijn die ontploffen en het speelgoed heeft zijn metamorfose voltooid. Ze blijven rondlopen totdat je ze uitschakelt. Maar hoe langer je wacht, hoe sneller ze zullen beginnen lopen. Het wordt na een tijdje een heel lastige taak om ze tegen te houden. Maar voor mij was dit het leukste spel op de Commodore.

Sovox ^^

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Dit heb ik ook enorm veel gespeeld! Leuk dat je het verhaal met ons hebt gedeeld. En het spel is inderdaad erg tof.
Toen ik de foto zag (nog voor ik de tekst las) moest ik ook meteen aan de originele Mario denken. Ik speelde hem vroeger op de Atari 2600. :D
Ik was en ben nog steeds fan van mario maar deze is ook leuk !