Meesteres op auditie - Recensie 'Venus in Fur' (2013)

Door WordJunkie gepubliceerd op Tuesday 18 February 21:00

ed43431db7f7d0d9d72c2a5884e03336_medium.

Regie                                                                                                                                            Roman Polanski

Cast                                                                                                                                     Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric

Herkomst                                                                                                                                 Frankrijk

Plot                                                                                                                                             In een rokerig en tweederangs theater in Parijs doet de dominante Vanda er alles aan om regisseur Thomas ervan te overtuigen dat zij geknipt is voor de vrouwelijke hoofdrol in zijn nieuwe theaterstuk. Wat onschuldig begint ontwikkelt zich langzaam tot een gecompliceerd machtsspel waarin de grenzen tussen realiteit en fictie steeds meer lijken te vervagen.

Recensie                                                                                                                                          Vanaf de eerste scène heeft Emmanuelle Seigner in Venus in Fur de touwtjes in handen. Ook al komt ze als Vanda nogal klunzig, veel te laat en als een verzopen katje het theater binnen, waar Thomas de audities voor zijn nieuwe toneelstuk inmiddels al heeft afgerond, het is meteen duidelijk dat Thomas tegenover haar geen schijn van kans maakt. Vanaf dat allereerste moment begint het machtspelletje dat soms intrigeert, dan weer wat wegzakt, maar nooit echt verveelt. Dat laatste met dank aan de doorgewinterde en inmiddels alweer tachtig jarige Polanski, regisseur van bijvoorbeeld Rosemary's Baby (1968) en The Pianist (2002), die nog altijd een feilloos oog voor detail heeft, maar bovenal aan het energieke en enthousiaste spel van Seigner die gedurende de hele film alle aandacht opeist. Daar heeft zij geen attributen voor nodig, want hoewel de leren laarzen en halsbanden wel tevoorschijn komen, de macht over haar tegenspeler is zonder deze toeters en bellen ook in die genoemde eerste scène al onmiskenbaar. Wat dat betreft is ze het sinds Frantic (1988) van dezelfde Polanski nog niet verleerd. Toen speelde zij als de verleidelijke Michelle in zekere zin eenzelfde spelletje met Harrison Ford, die in Parijs radeloos op zoek ging naar zijn vermiste vrouw en ergens in zijn zoektocht op Michelle stuitte. Dat leverde toen klassieke filmmomenten op als de zwoele scène op de dansvloer van een Parijse nachtclub waar Ford en Seigner op de klanken van Strange van Grace Jones elkaar als in een roes lopen op te winden.    In Venus in Fur blijven dit soort momenten echter uit. Daarvoor is de film waarschijnlijk te minimalistisch en beperkt. Twee acteurs, één setting en een beperkte (maar wel aangename) score van Alexandre Desplat missen de kracht voor echt vuurwerk. Maar zelfs met eenzelfde minimalistische opzet leverde Polanski al eens sprankelender werk af met Carnage (2011).

Venus in Fur is een typische Polanski bewerking van het (off-)Broadway toneelstuk met dezelfde titel, dat weer werd gebaseerd op het boek Venus in Furs van de Oostenrijkse schrijver Leopold von Sacher-Masoch, waarvan de term masochisme is afgeleid. Dit thema is Polanski overigens niet vreemd, want ook in Bitter Moon (1992) worden de erotische machtsverhoudingen tussen de personages al op scherp gezet. Een aardig en licht erotisch toneelstuk op film, zo kan Venus in Fur het best worden gezien. Alleen kun je je daarbij afvragen of, afgaande op alle eerdere versies van dit gegeven, het maken van deze productie nou ook echt nodig was.

Oordeel                                                                                                                                        (max 5 sterren)     

 *  *  * 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.