Paaseiland een buitenaards mysterie of mensenwerk als les voor de wereld?

Door Lucifall gepubliceerd op Thursday 30 January 21:28

Gigantische beelden sieren het beeld van het desolate Paaseiland. Wie maakte ze, buitenaardsen of bewoners van een verzonken continent? Admiraal Roggeveen ontmoet er primitieve oorlogvoerende kannibalen als bewoners. Thor Heyerdal beschrijft het eiland en oorsprong in de Kon-Tiki en Aku-Aku. Von Daniken denkt dat er een hoogontwikkelde cultuur aan het werk geweest is. Een volk wat gebruik gemaakt moet hebben van vliegmachines. Een reizend volk blijkt verantwoordelijk voor de 'ahu' en de teloorgang van de eigen cultuur en het ecosysteem op Paaseiland.

ec31ade273be07d465329402955a0761.jpg

De beelden van Paaseiland in een verloren gegaan ecosysteem

Paaseiland ligt in de Stille Oceaan en is één van de meest afgelegen bewoonde plekken op aarde. De historie van dit eiland mogen wij zien als een grimmige waarschuwing aan de huidige wereld.

Stille getuigen van een verloren gegane beschaving staren naar de einder. Zij dragen een geheim in zich. Een mysterie wat wij nog steeds niet geheel kunnen doorgronden.

De beelden maken het eiland bero91d13e588741ac4990c44776541a3a72.jpgemd en roepen gelijktijdig meerdere vragen op.
Hoe kunnen die beelden daar komen en wie heeft ze gemaakt?
Hoe is men in staat geweest dergelijke grote monumenten te verplaatsen?
Waarom zijn de afgebeelde mannen getooid met baarden, gezichtsbeharing die niet voorkwam bij de locale bevolking? De beelden zijn door erosie bedekt geraakt en blijken overigens nog groter te zijn dan eerder is aangenomen wat het één en ander nog wonderlijker maakt.
Talloze petrogliefen zijn gevonden in een oude taal die men tot nu toe nog steeds niet helemaal ontcijferen kan.
Deze pagina richt zich met name op de vraag hoe het mogelijk is dat men op dit eiland in1700 een primitieve beschaving aantreft. Een volk wat naar verluid niet verantwoordelijk kan zijn voor de talloze metershoge bouwwerken op Paaseiland. Is dat wel zo en wat zouden wij daar van kunnen leren?


 

Het zijn toch weer die Hollanders... van admiraal Roggeveen tot Kapitein Cook

0849295bff1d04cc829ed9e962d3ff94.jpgDe Nederlandse admiraal Roggeveen is de eerste Europeaan die Paaseiland bezoekt. Dit is op de paaszondag in 1722. Hij vindt er een primitieve samenleving die bestaat uit zo'n 3000 mensen die in armoedige rieten hutten of in grotten leven. De bewoners houden zich voornamelijk bezig met eeuwigdurende oorlogen en zelfs kannibalisme. Een ongewoon diner wat echter hard nodig was om de armzalige voedselvoorziening die aanwezig is op het eiland aan te vullen. Het afgelegen eiland met zijn weinige voedselbronnen nodigt daarom dan ook niet echt uit tot koloniale bezetting. Een volgend bezoek kwam vanuit Spanje in 1770 en Kapitein Cook neemt er in 1774 ook en kijkje.


 

Onbewoond Paaseiland: alleen de beelden resten nog..

Het leven is er hard en het bevolkingsaantal blijft maar dalen door de zich verslechterende omstandigheden. De Peruanen maken in 1877 de 110 inwoners voornamelijk ouderen en kinderen die het eiland nog rest tot slaaf en voeren hen weg. Het eiland komt in handen van Chili en verandert op den duur in een gigantische ranch van een Brits bedrijf wat er tienduizenden schapen houdt.

031ee108fa515a165073d719482f59e3.jpg


 

Primitieve cultuur versus de beelden van Paaseiland

De Europeanen waren meer dan verbaasd over wat ze aantreffen. Men vindt er een primitieve samenleving, maar ook honderden massieve standbeelden. Beelden die overduidelijk wijzen op een ooit bloeiende en geavanceerde samenleving. Het zal tot de twintigste eeuw duren voor antropologen zich hierover buigen en tot de conclusie komen dat deze primitieve mensen niet verantwoordelijk kunnen zijn geweest voor het beeldhouwen dan wel het vervoeren ervan.


 

Onverklaarbaar dus een mysterie

Het plaatje is niet compleet. De beelden worden omhuld met mysterie en dat is voer voor theoretici in een poging de geschiedenis te verklaren. Fantastische ideeën ontspruiten uit het menselijk brein. Bezoekers uit de ruimte of verloren beschavingen van een verzonken continent zouden verantwoordelijk zijn voor de beelden en Paaseiland zou een restant zijn van deze gezonken wereld.


 

Thor Heyerdahl: de Kon-Tiki

Thor Heyerdahl (1914 - 2002) was een Noors antropoloog die getracht heeft met zijn expeditiereizen aan te tonen dat vertegenwoordigers van oude culturen met elkaar in contact kunnen zijn geweest.

2766ac05ff4bb2b564d537e0dee63f9e.jpg

Op de Kon-Tiki, een vlot van balsahout, start hij in 1947 met vijf mede-opvarenden een zeereis van 101 dagen en 6880 kilometer van Peru naar Polynesië waar ze uiteindelijk aanmeren op het atol Raroia in Frans-Polynesië. Het vlot heeft een constructie naar een Incamodel.

17c2c6ff2ff82256a43439c4ec41bf0d.jpgHeyerdahl wil met zijn reis aantonen dat mensen uit Zuid-Amerika zich in Polynesië zouden kunnen hebben gevestigd vèr voor de tijd van Columbus. Met de expeditie wil Thor aantonen dat het in die tijd mogelijk geweest moet zijn dat een dergelijke reis mogelijk was. Hij smokkelde wel want er waren materialen aan boord zoals een sextant, radio, horloges, messen en andere metalen. In 1950 publiceert hij over deze reis zijn bestseller 'Kon-Tiki ekspedisjonen' (De Kon-Tiki expeditie). Jaren later bewijst DNA-onderzoek onomstotelijk dat de voorouders van de Polynesiërs uit Azië komen. Oude culturen waren met elkaar in contact; Heyerdahl had gelijk..


 

Thor Heyerdahl: Aku Aku. Het geheim van Paaseiland

In 1958 verschijnt Aku Aku: the secret of Easter Island41b4e2ae03d791596774189bcbd1cd41.jpg. Het boek handelt over een Noorse expeditie en onderzoek naar de Polynesische historie en cultuur van o.a. Paaseiland in 1955-56.

Men verricht research naar de Moai, de gigantische stenen beelden. Het boek en de film zijn van grote betekenis voor de bewustwording van het grotere publiek over zowel het eiland met haar mysterieuze artifacten. Hij betoogt dat het eiland in het verleden wordt bestuurd vanuit Zuid-Amerika en dat de monumentale beeldhouwkunst daar zijn oorsprong heeft gevonden. Naast Polynesiërs zouden er ook Peruanen hebben gewoond een volk wat hij als meer gecultiveerd bestempeld. Oorlogen tussen de 'blanke Langoren' en 'Polynesische Kortoren' zouden in vroeger tijden de complexe samenleving van het eiland hebben vernietigd. Dit is niet echt een 'zweverige' theorie te noemen en aanmerkelijk minder extravagant dan andere zoals vb. die van de ruimtebezoekers.


 

Verloren beschaving en afhankelijkheid van de mens van hun omgeving.

De geschiedenis van Paaseiland is er niet één van verloren beschavingen en esoterische kennis, maar een treffend voorbeeld van de afhankelijkheid van de mens van zijn omgeving en de onomkeerbare schade die deze mens eraan toebrengt.

a10364caa445a618d9e5acb341e3ad4c.jpgEen plaats met weinig hulpbronnen biedt het decor voor honderden stenen beelden. Monumenten die met behulp van een 'geavanceerde' technologie zijn gecreëerd en verplaatst. De eisen die dit bouwen aan de omgeving heeft gesteld zijn echter immens te noemen en hebben onuitwisbare sporen nagelaten.


 


 

Paaseiland en haar bewoners

Rond de vijfde eeuw wordt het eiland voor het eerst bewoond. De oorspronkelijke Polynesiërs komen uit Zuidoost-Azië en bereiken rond 1000 voor Christus de eilanden Tonga en Samoa. Hiervandaan trekken zij verder naar het oosten en strijken omstreeks de vijfde eeuw neer op Paaseiland. De oorspronkelijke Polynesiërs verspreiden zich overigens nog verder en maakt hen tot een volk wat het meest verspreid is. Zij bewonen uiteindelijk een gebied wat twee keer de grootte heeft van de huidige continentale Verenigde Staten.

84ba172304ae26fed0053b132bde7f6f.jpg

De Kon-Tiki van weleer arriveert op Paaseiland

Dit volk reist indertijd in dubbele kano's die verbonden worden door een vlot waarmee ze mensen, dieren (kippen en ratten), planten en voedsel vervoeren. Ze komen met een groep die vermoedelijk bestaan heeft uit zo'n twintig tot dertig mensen aan op het desolate eiland. Op het van vulkanische oorsprong afkomstige Paaseiland ontdekt men een wereld met weinig middelen. Zowel de temperatuur als de vochtigheid zijn er hoog, de bodemgesteldheid is redelijk doch heeft een slechte drainage. Het enig69931f22769bf07cb082070416b692bf.jpge zoete water wat beschikbaar is bevindt zich in de meren van de uitgedoofde vulkanen. Het afgelegen eiland beschikt over dertig inheemse soorten flora, geen zoogdieren, een paar insecten en twee kleine hagedissoorten. De wateren rond het eiland bevat daarnaast ook nog eens zeer weinig vis. Een onherbergzaam gebied met weinig mogelijkheden waar de komst van de mensen nauwelijks iets veranderd. Ze zijn afhankelijk van het beperkte aanbod van planten en dieren en houden kippen, varkens, honden en de Polynesische rat. De belangrijkste gewassen zijn yam, taro, banaan, broodvruchtbomen, kokos en zoete aardappel. Al snel komen ze erachter dat kokos en broodvruchtbomen het er niet goed doen zodat het dieet grotendeels bestaat uit op taro, jam, zoete aardappelen en kippen. Het is onbekend hoeveel mensen er in de vijfde eeuw eeuw arriveren. Men vermoedt dat dit een aantal van tussen de twintig of dertig is geweest.

Nederzettingen worden verspreid over het eiland en men teelt gewassen in open velden.

De teelt is weinig arbeidsintensief dus er zijn veel ceremoniële activiteiten met als resultaat de oprichting van de meest geavanceerde en complexe Polynesische samenleving niet allerminst door de beperkte hulpbronnen.


 

Petroglieven

De Paaseilanders houden zich bezig met uitgebreide rituelen en bouwen hiervoor hun monumenten. Sommige van deze voorzien zij van petroglieven. Veel rituelen zijn gebaseerd op de vogelcultus van de Orongo. Sporen hiervan vindt men op rotstekeningen en inscripties in de beelden van het eiland. Immens grote artifacten die ook nog eens op astronomische lijnen veelal in de richting van de zonnewende of equinox staan opgesteld.

817e79b2ff35ebdc4df8e609afd1fd82.jpg


 

Beeldhouwwerken van steen van verschillende groeven

Het moet gigantisch veel werk geweest zijn om deze beeldhouwwerken te maken. Ze zijn gesneden tot gestileerde vormen van een mannelijk hoofd en romp in de groeve bij Rano Raraku. Op het hoofd plaatst men een soort ' kuif ' van rode steen met een gewicht van ongeveer tien ton wat afkomstig is van een andere steengroeve. Vervolgens worden deze tonnen zware kunstwerken getransporteerd over het eiland om naar de uiteindelijke bestemming te worden gebracht.


 

Het vervoer van de beelden bestempelt het lot van de samenleving van het eiland

Er zijn geen dieren op het eiland die men kan inzetten om de beelden te verplaatsen. Men is afhankelijk van louter mens47e78452cf4316bde7913e217b1209b0.jpgelijke kracht en maakt gebruik van boomstammen als rollers voor het vervoeren van de 'heiligdommen'.
De bevolking op het eiland groeit uit tot een aantal van 7000 mensen op het hoogtepunt in 1550. Verschillende clans bouwen voor hun rituelen de 'Ahu'. Honderden van deze beelden worden op het eiland geplaatst en duizenden bomen worden omgehakt om dit te kunnen realiseren. De schade aan het ecosysteem is desastreus en de samenleving stort in en vele niet afgemaakte beelden blijven achter rond Rano Raraku.


 

Het mysterie van Paaseiland: Geen vliegmachines van Von Daniken..

1b520dc6f656ac51a899b94184023cc1.jpgVon Daniken oppert dat de beelden van Paaseiland vanuit een andere plek zijn vervoerd met vliegmachines want volgens hem komt de steensoort niet voor op het eiland. De locale steengroeven bewijzen echter anders. De massale aantasting van het milieu heeft het hele eiland ontbost en het leven er teruggebracht naar het jaar kruik..

Men vindt er een desolaat gebied zonder noemenswaardige begroeiing. Dit is zeker anders geweest. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er ten tijde van de eerste nederzetting op Paaseiland een dichte vegetatie bedekt met bossen aanwezig is geweest. Steeds meer bomen worden indertijd gekapt voor landbouw, brandstof en bouwmateriaal voor hun huizen.


 

De Ahu betekenen de ondergang van het eiland

De ergste aanslag op het milieu wordt gedaan voor het vervoer van de beelden naar de ceremoniële plaatsen op het eiland. Er moeten grote hoeveelheden boomstammen nodig zijn geweest om de 'ahu' te vervoeren. De concurrentiestrijd tussen de clans verergert dit alleen maar.

ecd44ff60f46f6250af9d6f9512f8e83.jpg


 

Ontbossing. Cultuur stort in en er is geen ontsnapping meer mogelijk van het eiland.

Rond 1600 is het eiland dan ook volledig ontbost en de bouw van de beelden stopt. De vele onafgemaakte kunstwerken zijn hier de stille getuigen van.

De houten huizen maken plaats voor grotwoningen, stenen schuilplaatsen gegraven in heuvels en rieten hutten. Kano's kunnen niet meer worden gemaakt en met rieten boten kon men niet ver meer reizen. Een ooit reizend volk raakt gevangen in hun afgelegen thuis zodat ze niet eens meer aan de ecologische ineenstorting van hun woonomgeving kunnen ontsnappen. Netten die traditioneel uit de moerbeiboom worden gemaakt zijn niet meer beschikbaar. De bodem van het eiland heeft ernstig te lijden met als gevolg dat de opbrengst van de landbouw daalt. Het bevolkingsaantal van 7000 is niet meer te handhaven en neemt snel af. De samenleving komt steeds meer in verval en valt terug in primitieve omstandigheden.

0b5706eab9e0284d470cc2c8a8075bf4.jpg


 

Culturele impact van de desolate omgeving

Het onvermogen meer beelden op te richten heeft een verwoestende uitwerking op de geloofssytemen en de sociale organisatie van het eiland. Men gaat twijfelen aan het fundament waarop hun eigen complexe samenleving is gebouwd.


 

Weinig middelen betekent conflict..

Voedsel wordt steeds schaarser op het eiland en dat heeft ook sociale consequenties. Paaseiland verandert in een strijdtoneel van clans in een toestand van bijna permanente oorlogsvoering. Het beoogd doelwit in deze strijd worden de 'ahu' van de andere clan. Vele beelden worden afgebroken omdat ze te massief zijn om te vernietigen. Slavernij wordt er gemeengoed en als het tekort aan eiwitten toeslaat vervalt men zelfs tot kannibalisme.

f731504b74567796959639f63a7654a4.jpg


 

De 'herontdekking' van Paaseiland

Als later de Europeanen het eiland bezoeken treffen ze deze primitieve cultuur aan met eilandbewoners die zich niet meer kunnen herinneren wat hun voorouders er hebben bereikt.

De culturele ambities van de eilandbewoners van weleer blijken te groot te zijn geweest in relatie tot de beperkte middelen waarover zij beschikken. Hoe curieus is dat? Het eiland is immers klein genoeg om er in een dag rond heen te lopen en met eigen ogen te zien welke schade werd aangericht? Ze blijken echter niet in staat te zijn geweest een juiste balans met hun omgeving te vinden. Vitale hulpbronnen werden verbruikt totdat er niets meer over was...


 

Besluit: paaseiland en onze wereld van het nu.. No Way out?

De goden waren geen kosmonauten op Paaseiland, maar gewone mensen van concurrerende clans die de 'ahu' nodig hadden voor hun rituelen. Concurrentiestrijd tussen clans. Concurrentie om het hebben van zoveel mogelijke ceremoniële plaatsen leidde tot de teloorgang van een cultuur en bracht de mensen daar terug tot een staat van het leven als holbewoner.

Ongebreidelde ontwikkeling; bouwen bouwen bouwen. We doen in het nu ook niet anders.. We vechten om grond, we vechten om religie, oliebronnen, we vechten om status, om hebbedingen en vele andersoortige eigentijdse 'ahu'.

Nog steeds lijken wij onszelf als ontwikkelde wezens bestempelend niet te realiseren dat de aarde slechts beperkte middelen biedt.

Net als de Paaseilandbewoners niet meer konden ontsnappen uit hun eigen gecreëerde gevangenis kunnen wij hier ook bijna niet meer aan ontkomen. Hoe hebben wij onze wereld in de afgelopen eeuw wel niet veranderd? Hoeveel hulpbronnen van Mama Gaia heeft dit 'kleine stukje tijd' wel niet gekost?

Zal de hedendaagse mens in staat zijn een manier van leven te vinden die niet fataal hoeft te zijn, zodat we ooit kunnen zeggen: 'wij hebben geleerd van de geschiedenis', 'wij hebben geleerd van Paaseiland?


 

“The metaphor is so obvious. Easter Island isolated in the Pacific Ocean — once the island got into trouble, there was no way they could get free. There was no other people from whom they could get help. In the same way that we on Planet Earth, if we ruin our own [world], we won't be able to get help.”

Jared Diamond (How societies Choose to Fail or succeed)


 

Meer lezen over Paaseiland?

Via deze link vindt u een lijst van boeken en dvd's over dit onderwerp.


 

Reacties (29) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Interessante materie! Paaseiland als microcosmos; het verloop van deze geschiedenis lijkt me inderdaad naadloos te passen op die van onze planeet. Het bereiken van hetzelfde resultaat lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn.
En weer zijn de belachelijke conclusies dat de 'primitieve' mens dit soort dingen niet konden maken 'dus' er aliens aan het werk zijn geweest ontzenuwd.
Een prachtig artikel weer Luus.
Een oorlogszuchtig volk dat in staat was honderden gigantische stenen beelden te maken die de tand des tijds hebben doorstaan. Ik mis dan echter de (overblijfselen van) stenen tempels? Zonder goden zijn er immers geen oorlogen :)
Het is enigszins vergelijkbaar met de constructie van de grote piramides van Gizeh, die gebouwd zijn in een gebied waar voorheen savanna's en veel water was.
Mankracht en bomen versus geavanceerde gereedschappen, of was er wellicht nog iets anders waardoor deze constructies tot stand zijn gekomen? .........
Zou kunnen... Luus is nieuwsgierig... Waar denk jij dan aan?
Mind over matter, psychokinesis. Thoth en con sorten waren daar nogal bedreven in.
Mmmmm levitatie op basis van akoestiek?
Zou Dr Jarl restanten van deze vermogens (onder mensen) hebben teruggevonden in Tibet...? Tibet...
http://www.bibliotecapleyades.net/ciencia/antigravityworldgrid/ciencia_antigravityworldgrid08.htm
Er zouden zelfs films van bestaan.... 'The English Society for which Dr Jarl was working confiscated the two films and declared them classified. They will not be released until 1990. This action is rather hard to explain, or understand. : End of trans."
Die missende tempels zijn inderdaad een missing link.. Maar aan de andere kant; zou een dergelijk geïsoleerd volk er zomaar een andere vorm van tempels op na kunnen houden:in de vorm van ahu bijvoorbeeld?
Of wellicht hielden zij er houten tempels op na wat weer niet logisch is gezien de aangenomen mogelijkheid dat zij het steen konden bewerken tot dergelijke beelden.
Misschien dachten zij dat hun afgodsbeelden juist in the open air moesten staan?
Wat mij bevreemd is dat de geschreven taal aldaar het Rongorongo nog steeds niet geheel is ontsleuteld; dat zou de key kunnen zijn die ontstaan van de beelden verklaard.
Overigens denk ik niet het aan het rechte eind te hebben. Dit artikel is voor mij persoonlijk een poging één en ander met een andere vorm van logica te verklaren dan ik zelf aannam/aanneem.
De theorie dat de voorvaderen afkomstig zijn uit Azie sneed voor mij hout..Het kan verklaren waarom de beelden baarden hadden. Ondanks dat het volk op Paaseiland geen baarden kende..
Dan is er nog iets wat mij triggert. De witgekalkte ogen van de beelden. Wellicht ken je die beeldjes wel; ik kreeg er 1 van mijn broer die het meenam van Bali.. Een beschermingsbeeldje tegen kwade krachten..(ik meen dat de herkomst Lombok is)
Het staat met de armen wijd net zoals de slangengodin. De rechthoekige vorm van het hoofd doet mij werkelijk aan de beelden denken en rond de ogen is het ook wit gemaakt. Weet jij wellicht de betekenis van dit wit maken van de ogen?
Het ontbreken van vegetatie nu en de vondst van overblijfselen dat het eiland compleet bedekt is geweest met bomen zou het vervoer kunnen verklaren.
Erg mooi ! Hoe krijg je trouwens je tekst in zo'n toch wat fraaier ogend blauw kader ?
Thx. Het kader kun je aanpassen door in de editor op code te klikken en dan onderstaande helemaal bovenaan in je artikel te plakken:
De kleuren kun je ook nog aanpassen (zie colorcombos voor de codes.)
Dat lukt niet in reacties weer te geven. ik pb het je.
Heel mooi artikel. Paaseiland... ik had er ook iets over gehoord dat de ontbossing de ondergang veroorzaakte, maar nu pas hoor ik de details.
Toch vreemd, als zij met een wandelingetje konden zien hoe de bossen verdwenen én toch doorgaan...
Maar anderzijds, met een muisklik (waarschijnlijk meerdere) zien we wat van de wouden is overgebleven...
Weer heel sterk geschreven!
as always :-)
Weer heel sterk geschreven!
as always :-)