Onze xead Taco, het s.s. de nieuw Amsterdam en ik !

Door Jack-Hage-Sr gepubliceerd op Tuesday 26 February 17:05

Regelmatig zien we onze schrijvende Taco Veldstra (ja díe Taco , hier op Xead, tevens romanticus) stukjes schrijven waarin de verhalen rond of op het SS. Nieuw- Amsterdam een inmenging hebben. Taco bracht me terug in de geschiedenis.

Als je het klein gehouden Profiel van Taco (http://www.xead.nl/profiel/Taco-Veldstra )  leest, zie je dat hoe klein de omschrijving ook is geworden -de jaren ’69 en ’70 voor Taco zeer speciaal geweest moeten zijn. Want in dit kleine stukje gaan twee regels over .jawel de ” Nieuw- Amsterdam”. 

Nu zat ik eens te denken, zouden Xead lezers, alsmede Xead schrijvers eigenlijk wel weten waarom die Nieuw Amsterdam zo een bezienswaardigheid was ? Waarom kan zo een schip nu toch zoveel indrukken achterlaten bij mensen? Weet de lezer wel dat het een schip is? Zouden mensen überhaupt wel weten waar dat S.S. voor staat? Veel mensen hebben (en niet onterecht) bij SS een geheel andere gedachte dan iets over een mooi , statig, een verhalen oproepend of plezierig passagierschip met een ongelooflijk verhaal.


Als schippers zoon, opgegroeid op de Rijn en Kustvaart ga ik u meenemen in het verhaal van de Nieuw Amsterdam. Jawel…..dat water blijft trekken!

Zo ook mijn persoonlijke verhaal met die Nieuw Amsterdam. (zie kopje schilderij)

Tussendoor moet ik er nog bij vertellen dat ik als 10 jarig jochie (1974) ooit een spreekbeurt heb gehouden over de Nieuw Amsterdam, voortgekomen uit mijn eigen verhalen met de Nieuw Amsterdam, en nu kom je erachter dat als je gaat zoeken er veel meer info onder handen is als in de jaren 70 !
Door het schrijven van Taco is dit verhaal er gekomen, het roept herinneringen op! Taco dank dat ik me weer eens verdiepte in onze Nederlandse trots van weleer ; namelijk de ”Nieuw- Amsterdam” !

Ik moest het destijds doen met de verhalen van mijn Opa en Vader, die beiden alles wisten van Rotterdam, de Scheepvaart en nog veel meer!

Ook had ik een boekje gevonden (in de bibliotheek) waarin op een simpele wijze al redelijk veel in te vinden was. Niet te vergelijken met wat ik nu kon uitzoeken!

Conclusie; Dat Internet had er eerder moeten zijn, als was het maar voor mooie spreekbeurten! Wat ik wel had destijds als één van de weinige 10 jarige jochies van die tijd, pracht eigen gemaakte dia’s van de Nieuw – Amsterdam. Die zal ik nog eens opzoeken en op internet zetten. Ik denk dat er velen weer wat blijer worden bij het zien van nieuw ”oud” materiaal! Dat komt ik mocht onverwachts in Oktober of november ??  1971 met mijn vader op de Nieuw- Amsterdam op de brug kijken. Nu zou ik eens met Taco moeten mailen wat hij hier van weet. Als ik het goed begreep was hij al van boord. Maar misschien oude contacten?
Voor een zevenjarig kereltje zijn dat momenten om nooit te vergeten.Het zal de laatste keer geweest zijn dat de Nieuw Amsterdam in Rotterdam was. Als ik vanaf de Nieuw Amsterdam naar de Tanker van mijn vader keek, was dat een notendop!  ( M.T.S. Oktana )
 

Laten we nu eerst eens uitpluizen wat de betekenis van dat S.S.. (binnen de scheepvaart) exact is. Schepen hebben altijd een korte voor- aanduiding- die S.S. staat dus voor Stoomschip. Nu komt het nog wel eens voor dat een Stoomschip wat bijv. in de jaren 20 gebouwd is, en later gerenoveerd wordt met bv. dieselmotoren toch de benaming S.S. behoud! Raar maar waar.

Gelijk maar even melden voor als u het ooit tegenkomt M.S. betekend (binnen de scheepvaart) – dus niet te verwarren met die moordende akelige ziekte!- Motorschip en M.T.S. kan betekenen Motor Tankschip. Altijd goed om te weten. Er zijn nog meer afkortingen mogelijk, vooral buitenlandse en Navy namen.

Maar goed nu terug naar de Nieuw Amsterdam.  Die Nieuw Amsterdam was naast mooi, trots, groot, sterk ook nog eens schip wat qua inrichting gelijk was aan Paleis Soestdijk , al ware het niet meer dan paleis Soestdijk!

bf464265ccb7a469e8abf7a9fa7b476cTmlldXcg

                                        " In volle glorie" 1938

Het interieur :

Het interieur , moet gezien alle bekende stylisten, kunstenaars en overige meedenkers (van destijds)een ware bron van inspiratie en waardigheid geweest zijn ; > (Bron Wikipedia)
Er bestaat momenteel te veel informatie om op te noemen, mede daarom alles met behulp van de genoemde bronnen nog eens goed uitgezocht, als volgt;
De Nieuw Amsterdam werd gezien als het nationale vlaggenschip en visitekaartje voor Nederland, zoals de Normandie dat was voor Frankrijk, de Queen Mary voor Engeland en de United States voor de Verenigde Staten. Nederlandse kunstenaars wilden desgevraagd dan ook graag bijdragen aan de inrichting van het nieuwe schip:
· Cor Alons, glas in lood, bar derde klasse en kinderspeelkamer toeristenklasse;
· Eva Besnyö, fotowand rookzaal derde klasse;
· Pieter den Besten, decoratief paneel pursers office;
· Herman Bieling, olieverfschilderij zitkamer hoofdwerktuigkundige;
· Elisabeth de Boer, inrichting van een zestal luxe hutten en het theater op het promenadedek;
· Leen Bolle, metaalplastiek foyer toeristenklasse;
· Leo Brom, geoxideerd koperen panel ontvangstvestibule hoofddek kajuitklasse;
· Jan Eloy Brom, geoxideerd koperen panel ontvangstvestibule hoofddek kajuitklasse;
· Hildegard Brom-Fischer, handgeknoopt tapijt voor onder het hiervoor bedoelde paneel;
· Dirk Bus, beeldhouwwerk eetzaal toeristenklasse;
· Heinrich Campendonk, glasschildering achterwand lounge derde klasse;
· Agnes Canta, muurschilderingen achterwand theater kajuitklasse;
· Jozef Cantré, houtsnijwerk pilasters eetzaal kajuitklasse;
· Henk Chabot, schilderij ontvangstkamer kapitein;
· Paul Citroen, achterglas-schilderingen cocktailbar en veranda’s kajuitklasse;
· Joan Collette, twee schilderijen kaartsalon en de schrijfsalon/bibliotheek kajuitklasse;
· Andries Copier, onder meer gezandstraald glaspaneel vestibule eetzaal toeristenklasse;
· Cornelis Engelen, architect van theater, aantal hutten met E. de Boer, zitkamers hoofdwerktuigkundige en hoofdofficier, en andere onderdelen interieur;
· Frits Eschauzier, ontwerper rooksalon kajuitklasse en bijbehorende cocktailbar;
· Charles Eyck, twintigtal geëtste glasruiten Grand Hall;
· Corinne Franzen-Helsenfeld, bronzen beeldje luxe hut 59 (Henk Wouda);
· Jaap Gidding, lakschilderingen, tapijten; ook met anderen, waaronder Copier samengewerkt;
· Willem Gispen, zitmeubelen;
· Mevr. R. Gispen-van de Griend, vloerkleedje toiletspiegel;
· Frits van Hall, houtsculptuur achtervestibule promenadedek;
· Jan Hendriks, café met bar en de aangrenzende veranda toeristenklasse, en de foyers hoofddek kajuitklasse, benedenpromenadedek en A- en B-dek;
· Siem van den Hoonaard, gedreven bronzen object foyer toeristenklasse;
· Han Hulsbergen, twee grote schilderijen voor de Ritz Carlton;
· Harry Kammer, ontwierp samen met zijn vrouw luxe hut 60;
· Mevr. J. Kammer-Kret, ontwierp samen met haar man luxe hut 60;
· Charles Karsten, samen met Ben Merkelbach inrichting luxe hut 62;
· Nel Klaassen, diverse decoraties;
· Adriaan Lubbers, twee grote schilderijen eetzaal kajuitklasse;
· Ben Merkelbach, samen met Charles Karsten inrichting luxe hut 62;
· Willem Molin, zes aluminium ‘plaques’ op patina panelen foyer promenadedek toeristenklasse;
· Chris de Moor, gobelin eetzaal van Semey kajuitklasse;
· Joep Nicolas diverse vermurails (muurglasschilderingen), opalines en gebrandschilderde decoraties;
· Wim Nijs, tweetal sierhekken veranda Ritz Carlton in de kajuitklasse en ivoren crucifix kapel;
· Toon Ninaber van Eyben, schilderij ontvangstkamer chief steward;
· Erna van Osselen, aquarel voor de anteroom tegenover ingang eetzaal kajuitklasse;
· Jacobus Oud, inrichting lounge en rooksalon toersitenklasse, en zwembad kajuitklasse;
· Henri Polak, tapijt lounge toeristenklasse;
· Johan Polet, plafonddragers in brons en aluminium van de pilasters in de Grand Hall;
· John Raedecker, plafondreliëf en ornamentele panelen Grand Hall, en wandplastiek rooksalon toeristenklasse;
· Sybold van Ravesteyn, inrichting eetzaal derde klasse en bibliotheek/leeszaal toeristenklasse;
· John Raedecker, plafondreliëf en ornamentele panelen Grand Hall, en wandplastiek rooksalon toeristenklasse;
· Sybold van Ravesteyn, inrichting eetzaal derde klasse en bibliotheek/leeszaal toeristenklasse;
· Han Richters, houtsculptuur lees- en schrijfsalon derde klasse;
· Marius Richters, olieverfschilderij ontvangstkamer hoofdofficier;
· Lode Sengers, vier beschilderde panelen verandacafé toeristenklasse;
· Lambert Simon, bas-reliëfs diverse nissen eetzaal derde klasse;
· Elisabeth Spanier-Dammers, onder meer vergulde koperen fries zwembad kajuitklasse;
· Frits Spanjaard, inrichting van onder meer een flink aantal ruimtes is de derde klasse;
· Piet Starreveld, zuil met houtsnijwerk cocktailbar Ritz Carlton;
· Reijer Stolk, lakpaneel bij ingang theater kajuitklasse;
· Albert Termotte, bronzen bas-reliëf Koningin Wilhelmina vestibule kajuitklasse;
· Han Wezelaar, verzilverde bronzen sculpturen rooksalon toeristenklasse;
· Piet van der Wilt, decoratieve schildering bij trap naar de Ritz Carlton ;
· Piet Worm, decoraties speelkamer toeristenklasse;
· Henk Wouda, inrichting twee luxe hutten;
· Ellen Wijdeveld, kazuivels zondagse misdienst in de kapel;
· Hendrik Wijdeveld, naast vele ruimtes ook het bijltje waarmee Koningin Wilhelmina de Nieuw Amsterdam te water liet;
· Ruscha Wijdeveld, decoraties kinderspeelkamer kajuitklasse, waaronder glas in lood ramen.
 

U ziet, bij de bouw en de inrichting van de Nieuw- Amsterdam werden destijds zo ongeveer de meest talentvolle, alsmede de top van Innovatief bedenkend Nederland ingezet. Kosten nog moeite werden gespaard !


Als dank voor de vele opdrachten kreeg de Holland Amerika Lijn van het Nederlands Kunstverbond een bronzen beeld, Naakt met Bloem, aangeboden dat door Henk Chabot werd vervaardigd. Het werd geplaatst op de trap in de vertrekhal. Waarschijnlijk stelt het Fortuna voor die nog een groet brengt aan hen die hun geluk elders gaan beproeven. De onthulling vond plaats op 8 maart 1940. In de oorlog is het – net als heel veel brons- uit het zicht verdwenen. In 1998 is een tweede exemplaar van het beeld op de trappen in de tegenwoordige Cruise Terminal aan de Wilhelminakade te Rotterdam geplaatst.
Het schip werd ingericht volgens de Art Deco trend. De inrichting werd verder gekenmerkt door licht, elegantie en een ronduit moderne uitstraling. Het schip kreeg dan ook de bijnaam 'schip van morgen'.
Een hoogtepunt in de inrichting van het schip was het eersteklas restaurant, met een plafond bekleed met Marokkaans leer en Muranoglas, en pilaren bedekt met bladgoud. Eén van de twee zwembaden aan boord was Delfts blauw betegeld. Ook had het schip een theater met air conditining (zeer luxe dus, zeker voor die tijd) en alles ontworpen op basis van de laatste akoestische inzichten. Bij de ingang van het theater voor de kajuitklasse bevond zich een decoratief lakpaneel in rood, zwart, goud en kastanjebruin van Reijer Stolk. Tot dusver was er slechts één ander passagiersschip met een eigen theater (de Franse Normandie). Ook uniek in die tijd was het feit dat de eersteklas passagiers konden beschikken over een eigen badkamer.

Het moet in de eerste levens jaren van de Nieuw – Amsterdam een feest geweest zijn om aan boord te mogen vertoeven! Ik was er graag bij geweest, echter voordat ik aan boord zou mogen kijken was het " meeste" bovenstaande al vervangen!


De levensloop van de Nieuw- Amsterdam


Wel -laat ik een poging doen om alles eens op een rijtje te zetten, als volgt;


In december 1935 is men begonnen met de bouw van de Nieuw- Amsterdam. (Het schip zou aanvankelijk "Prinsendam" gaan heten.) Ook al een heel gedoe geweest! Er had al een schip moeten zijn wat de Nieuw- Amsterdam genaamd was! Door de crisis en reorganisatie werden alle plannen veranderd.

De Nieuw Amsterdam werd gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij.
Op 10 april 1937 heeft Koningin Wilhelmina de Nieuw Amsterdam gedoopt.
Op 23 april 1938 begon de Nieuw Amsterdam met haar proefvaarten op de Noordzee. Vervolgens werd ze overgedragen aan de de HAL ( Holland Amerika Lijn )en officieel als Nederlands koopvaardijschip geregistreerd. Ze maakte haar eerste reis op 10 mei 1938 naar New York.
Hoewel ze iets kleiner en minder snel was dan andere schepen van haar tijd, werd de Nieuw Amsterdam populair én winstgevend vanwege haar unieke vorm en inrichting. Daarbij het was een Prinses!
Het schip had nog maar 17 reizen gemaakt toen de Tweede wereld oorlog uitbrak. Het schip werd hierdoor meteen opgelegd in Hoboken, -New Jersey. Daar zou ze een jaar lang werkeloos liggen. Toen Nederland in 1940 werd ingenomen door Hitlers leger, werd de Nieuw Amsterdam door de Britse overheid ingezet als troepentransportschip. Hiervoor werden extra keukens geconstrueerd, ruimtes ingericht met talloze hangmatten, en werd bewapening aangebracht. 2.000 ton originele meubels en decoraties werden uit het schip verwijderd en in San Francisco opgeslagen.
Haar eerste reis als troepentransportschip maakte ze in januari 1941, van Australië naarBombay. Ze werd hierbij vergezeld door andere beroemde passagiersschepen die nu troepen vervoerden, zoals de RMS (Vaak staat RMS voor Royal Mail Steam-ship of Royal Mail Steamer) Queen Mary Mauretania, Aquitania, Empress of Britain en Andes.
In mei 1944, toen de Nieuw Amsterdam voor anker lag in New York bezocht toenmalig Prinses Juliana het schip voor een lunch en rondleiding.
Gedurende de oorlogsjaren vervoerde de Nieuw Amsterdam meer dan 350.000 soldaten en legde ze 530.000 zeemijlen af.
In 1946 werd het schip weer teruggegeven aan de HAL. Toen ze op 10 april 1946 triomfantelijk terugkeerde in Rotterdam (nog volledig in grijze oorlogskleuren met alleen de HAL kleuren op de schoorstenen) werd ze door vele duizenden aan de kades begroet. Het schip werd wederom bij RDM in Rotterdam, afgemeerd om weer geschikt te worden gemaakt tot waar het eigenlijk voor was gebouwd, nl. een trots, sterk en luxe cruiseschip. Deze verbouwingskosten waren enorm hoog en overtrof zelfs ruimschoots het bedrag van wat het schip bij de nieuwbouw( ruim 15 miljoen gulden) had gekost. Het kon zijn reizen in 1947 weer net als in zijn eerste glorie dagen als luxe cruiseschip hervatten. De romp van het schip is nooit meer in het zwart over geschilderd maar na de invordering altijd grijs gebleven tot aan de sloop.
Achttien maanden waren er nodig om het schip weer om te bouwen tot passagiersschip. Er werden 3.000 stoelen en 500 tafels teruggestuurd naar de oorspronkelijke fabrikanten om gerestaureerd te worden. Een kwart van alle meubels moest geheel vervangen worden. De rubber vloermaterialen en bijna alle vloerbedekking werden eveneens vernieuwd. Vloeren, plafonds, betimmering, bedrading: alles werd gereviseerd, schoongemaakt of vervangen. Alles, tot aan de houten railingen op het dek, droeg de sporen van soldaten die op de Nieuw Amsterdam hadden gevaren.


 30df1356589c641d1dd54cbd891d6651TmlldXcg

                     De thuiskomst in Oorlogskleed  1946

 

Naoorlogse dienst


Op 29 oktober 1947 kwam de Nieuw Amsterdam weer in de vaart. Door de drastische verbouwing was het schip 400 brt groter geworden. Het bruto tonnage was nu 36.667 brt. [1]
Gedurende de eerste jaren na de oorlog voer het schip succesvol op de Transatlantische route. Samen met de Willem Ruys (van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd) en de Oranje werd de Nieuw Amsterdam beschouwd als de 'Grote Drie' van de Nederlandse passagiersvaart.

Kleine verbouwingen in de jaren '50 zorgden ervoor dat ze onverminderd populair bleef ondanks de komst van nieuwere schepen. Onder andere werden er nieuwe air conditioning en stabilisatoren geïnstalleerd. Ook werd het oude drie-klassen systeem ingeruild voor de modernere indeling in eerste klasse en toeristenklasse.

Het einde van een prachtig schip,


In de jaren '60 begon het schip grotere ouderdomsproblemen te vertonen. De stoomketels werden in 1967 vervangen door Wilton-Fijenoord in Schiedam.
Vanwege de moordende concurrentie door de opkomende luchtvaartindustrie, werd de Nieuw Amsterdam van de Transatlantische route afgehaald en ingezet voor cruises naar de Caraïben .Op 8 november 1971 maakte ze haar laatste Transatlantische reis. In 1972 werd ze geregistreerd onder Antilliaanse vlag.
Het oude schip was echter al snel veel te duur in het gebruik en de cruises niet meer rendabel. Dit was de genadeslag van het eens zo bewonderde schip. Op 17 december 1973 nam ze afscheid van actieve dienst en werd ze opgelegd. Op 9 januari 1974 maakte ze nog een afscheidscruise naar L.A.. Vervolgens voer ze naar Taiwan, waar ze op 25 februari 1974 arriveerde om gesloopt te worden door Nan Fong Steel Enterprises Ltd. Zo kwam in de loop van 1974 een einde aan een tijdperk.
 

8cd823fbab64451001556f4afde2cc13TmlldXdf

              De nieuwe kleuren, nieuwe verf, nieuwe uitvoering 1965

 

Technische Gegevens;

Bron; http://www.halfansite.nl/ss_na__2_techn_gegevens.htm  


Lengte totaal 231,20 meter
Lengte tussen de loodlijnen 213,36 meter
Breedte over de spanten 26,82 meter
Breedte Promenadedek 27,20 meter
Lengte Promenadedek 170 meter
Bruto registerton 36.287 (1938), 36.667 (1947), 36.982 (1961)
Netto registerton 21.495
DWT 10.429
Diepgang 9.62
Laadvermogen 10.265 ton
Voortstuwing { Twee Schelde-Parsons quadruple-expansieturbines{ met enkele reductie.Stoom: zes Schelde-Yarrow{ ketels, waarvan 1 reserve.
Machinevermogen 34.000 APK
Machinevermogen achteruit 22.000 APK
Diameter schroef 6,20 meter
Gewicht schroef 23.600 kg
Max. aantal omwentelingen 131 per minuut
Aantal omwentelingen bij kruissnelheid 110 per minuut
Snelheid 21 mijl
Diepgang (geladen) 9,62 meter
Aantal sloepen 22, capaciteit per sloep 99 personen
Capaciteit 1938 556 1e klas, 455 toeristen klas, 209 3e klas
Capaciteit 1947 552 1e klas, 426 cabin klas, 209 toeristenklas
Capaciteit 1961 691 1e klas, 583 toeristen klas, aan te passen tot
301 1e klas en 972 toeristen klas
Aantal dekken 11
Hoogte; top mast tot kiel 62,50 meter
Top schoorsteen tot kiel 43 meter
Afmeting v/d schoorstenen 6,3 x 10,6 meter

Het Schilderij,


Naast mijn spreekbeurt en overige binding met de Nieuw- Amsterdam is er nog iets opmerkelijks!
Als jong klein kereltje kwam ik regelmatig bij mijn Opa en Oma Hage, aan de mr. Arendstraat op Rotterdam – Zuid. Op de overloop bij Opa hing een Schilderij, jawel van de Nieuw- Amsterdam. Nu heeft mijn opa in de tweede wereld oorlog ondanks barre omstandigheden redelijk veel (ook van Zeeuwse komaf) redelijke veel nog groenten, aardappels etc. kunnen verbouwen en verhandelen. Als dank (zo heeft hij mij verteld) heeft hij in de tweede wereld oorlog van een bekende schilder, dat schilderij gekregen. Nu heeft uit schaamte om dat het (om eten betrof ) die schilder zijn handtekening verwijderd, of er nooit opgezet. Ik kan het nooit meer navragen.
Wat ik wel weet is dat het in ca. 1970 op een nieuwe Tanker van mijn vader ( M.T.S. Stavenisse) terecht is gekomen daar heeft gehangen, ik denk tot 19-77-78 en hij door ziekte van boord moest, (1980 overleden op 42 jarige leeftijd) en het vanaf mijn 16e op mijn slaapkamer hing.
Niemand kon behalve een genoemde datum 1938 ( de 1e vaart)  iets over een verdere achtergrond van dit Schilderij vertellen.
Nu moeten we even iets meer weten als volgt; Het gebouw op het schilderij, is het kantoorpand van de HaL (Holland Amerika Lijn) > ;

ff58c57b16c2e66a6543aa70c02a0060cHJpdmUg

                                                      Het schilderij met vragen

Oprichting van de HAL


De in 1871 opgerichte stoomvaartmaatschappij die passagiers van Nederland naar Amerika voer werd in 1896 de Holland-Amerika Lijn (HAL) genoemd. De Rotterdamse ondernemers Antoine Plate en Otto Reuchlin die met hulp van Marten Mees en Lodewijk Pincoffs dit scheepvaartbedrijf oprichtte hadden vooral oog voor de toenemende emigratie naar de Nieuwe Wereld. In de eerste 25 jaar van haar bestaan vervoerde de Holland-Amerika Lijn zo’n 400.000 landverhuizers.
 

Wilhelminapier
 

De HAL vestigde zich al snel op de Wilhelminapier. De grote indrukwekkende passagiersschepen die aan de Wilhelminakade lagen spraken zeer tot de verbeelding. In de hoogtijdagen van de HAL was vrijwel de hele pier ingebruik door het bedrijf. In 1901 werd op de kop van de Wilhelminapier het hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn gebouwd. In 1916-1917 werd het gebouw verrijkt met de karakteristieke achtkantige groen koperen klokkentorens.
De Wilhelminakade werd tijdens de tweede wereld oorlog zwaar verwoest. Allen het hoofdkantoor en de tot vertrekhal verbouwde loods door J.A. Brinkman en J.H. van den Broek (Grootste project de Lijnbaan) doorstond het geweld.


Einde van de HAL


Na de oorlog maakte de HAL een kortstondige periode bloei periode door. Aan het eind van de jaren zestig hadden de vliegtuigen de concurrentie slag gewonnen van de schepen. Op 8 november 1971 verliet het laatste schip de Maasstad voor een oversteek. Er was een einde gekomen aan een stuk Rotterdamse scheepvaart geschiedenis van meer dan 100 jaar.


Hotel New York;


In 1978 verkocht de HAL het hoofdgebouw welke in 1993 een nieuwe bestemming kreeg als Hotel, restaurant en grand cafe, Hotel new York.


df5652a396ffa3b5e44d47b9204e1a44SG90ZWxO

                                                        Hotel New York

Hier moeten we het veder over hebben.

In 2003 had ik het schilderij bij het Maritiem museum gebracht omdat ik eindelijk meer wilde weten over het schilderij. Vervolgens is er na overleg besloten, dat het hoognodig eens goed schoongemaakt en gerestaureerd moest worden. Zo gezegd zo gedaan. De opdracht ging naar een bekende restauratrice, (ene Hester of Ester v.d. Holk ??? moet ooit weer eens de oude factuur – 2003-opzoeken in een verhuisdoos) die net als velen geen exacte herkomst van de schilder kon vinden. Het was van hoogwaardige kwaliteit, mooi maar ; Is het een Mastenbroek, Moll, Drulman, Wim Bos, ik weet het niet, niemand weet het. Een oud familie lid van van Mastenbroek vertelde dat het geen van Mastenbroek kon zijn. Waarom weet ik ook niet!
Na de restauratie had ik aangeboden om met het feest in Hotel New York (het 10 jarig bestaan) het daar bij de opening in bruikleen te geven. Zelfs de pers dook erop, maar ik kwam niets extra’s te weten over de echte herkomst.
In september 2009 heb ik het schilderij weer opgehaald. Het hangt in Putten. Om nog enige extra informatie te krijgen staat het te koop, er moet mijn inziens toch iemand meer weten? Is iemand écht geïnteresseerd dan kan ik het altijd nog verkopen.  Sinds kort ben ik erachter gekomen dat het toch van een zeer bekende ode meester is. Hier zit een heel verhaal uit de tweede wereldoorlog achter.  

Een - Nieuw Amsterdam -verhaal delen hier ? mail naar info@jackhage.nl

Taco bedankt dat je me weer liet nadenken over de ” Nieuw- Amsterdam”!
 


 


 

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.

Reacties (27) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Mooi schilderij, maar heb het niet zien hangen, want toen was ik al weg toen jij dat daar bracht. Heb van 1997 t/m 1999 daar gewerkt.
Aha....zit het zo!
Jack, zoals beloofd heb ik je artikel gelezen. Erg indrukwekkend allemaal. En wat een prachtig schip was dat zeg. Gelukkig was je er nog op tijd bij voordat hij werd gesloopt. Een hele dikke duim.
Heb het er zaterdag nog over gehad met Taco! Een indrukwekkend schip was het.
Goed artikel.
Nou haal ik m der af!
Mooi! Ik word bij deze toch maar fan van die snorremans
Mooi artikel zeg! Uitgebreide info. Duim