Zwarte Piet en apartheid bij de bakker

Door ZomaarIemandde1e gepubliceerd op Monday 28 October 02:00

Jaarlijks mogen wij ons midden in de herfst weer ‘verheugen’ op de vrije meningsuiting van een groep mensen die de politieke correctheid van het traditionele Sinterklaasfeest in twijfel trekt. Nu, in 2013, lijkt het erop alsof de op bijzonder laag water gezochte spijkers wel eens de nagels aan de doodskist van de ons zo vertrouwde Zwarte Piet kunnen worden.

De gemoederen zijn vooral dit jaar hoog opgelopen. Zelfs de VN hebben zich gebogen over het onderwerp. Ongeveer 91% van de Nederlandse bevolking (wit & gekleurd) vindt dat het niet gekker moet worden, op het sociaal medium Facebook is de snelst groeiende petitie ooit ontstaan die zich laat horen vóór het behoud van de traditie en mensen dreigen massaal de straat op te gaan, verkleed en geschminkt als Zwarte Piet, uit protest. Het lijkt erop alsof dit alles zich concentreert in Amsterdam waar jaarlijks een enorme Sinterklaasintocht wordt georganiseerd. Leider van het PvdA bolwerk aldaar, burgemeester v/d Laan, heeft zich zoals te verwachten was onmiddellijk door de knieën laten zakken. Hij verklaarde dat volgens hem het Sinterklaasfeest in deze vorm zijn tijd heeft gehad en laat in de optocht op 17 november 2013 al 20% van de ‘zwarte’ pieten (ongeveer 100 personen) in een vrolijk roze, groene of andere bonte huidskleur verschijnen. Dit percentage zal in de komend paar jaar flink worden opgevoerd totdat onze Zwarte Piet is uitgestorven. Noem het een Piet ontwenningsmaatregel als u wilt. Het is mij overigens nog niet duidelijk of personen met een natuurlijk donkere huidskleur totaal geweerd gaan worden als Zwarte Piet of dat zij hun eigen kleur moeten verhullen met één van de bonte kleuren. Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld als zij zich in verband met politieke incorrectheid anders moeten presenteren dan zij zijn, maar het laatste woord is daarover nog niet uitgesproken.

Alsof dit nog niet genoeg is, staat ook de wens voor een witte kerst op de tocht. Dromen over een witte kerst kan immers worden opgevat als dromen over een kerstfeest zonder anders gekleurde mensen in de omgeving. Ook daarover zullen de VN zich buigen.

Nu heb ik overwogen parallel aan deze affaire een eigen punt van aandacht aan te dragen bij de VN. In principe vind ik namelijk dat de scheiding tussen witbrood en bruinbrood een vorm van apartheid is!  Sommige bakkers staan er zelfs op voor in het geheel geen witbrood in de schappen te hebben liggen. Witbrood dreigt al jaren meer en meer kansarm te worden. Het wordt gediscrimineerd en ja, zelfs gedemoniseerd! Naast het feit dat ik me hier persoonlijk beledigd door voel, druist het ook in tegen het bestaansrecht van het witte brood. Elke witte boterham, wit bolletje, puntje of wit brood in welke verschijningsvorm dan ook, kan wel degelijk zo worden belegd dat er een gezonde maaltijd van kan worden gemaakt. Het is allemaal een kwestie van het tonen van goede wil en het geven van kansen! Misschien moeten we overwegen bruin en witbrood voortaan gemengd in de schappen te leggen. Zo kunnen we gettovorming in de bakkerij voorkomen. Nóg beter zou zijn als bakkerijen een evenredig aantal bruine en witte boterhamen in willekeurige volgorde zouden verpakken in een niet transparante zak. We spreken dan nog slechts van ‘brood’ zonder enige verwijzing naar diens kleur. Tegen de tijd van consumptie neemt men het gewenst aantal boterhammen uit de zak en legt dit op het bord alsof het onderscheid tussen de twee kleuren brood als het ware niet kan worden waargenomen. Wie daarna nog een verschil durft op te merken zal onmiddellijk worden weggezet als zijnde extreem rechts en mogelijk geallieerd aan neonazisme. Tevens zullen er hoge boetes moeten komen voor personen die een bepaalde kleur brood in een illegaal circuit proberen te bemachtigen of verhandelen. Overigens zullen we het Turks en Marokkaans brood volledig buiten deze regelgeving houden vanwege een (helaas niet aantoonbare) link met religieuze achtergronden.

Wie mijn zojuist geponeerde hersenspinsel absurd vindt, heeft wat mij betreft volkomen gelijk! Het spreekt van een even idiote vergelijking als het Sinterklaasfeest met racisme. Wie de moeite neemt te kijken hoe de goed heiligman zelf wordt neergezet, zal al snel tot de conclusie moeten komen dat hij er slechter vanaf komt dan menig van zijn pieten. De sint wordt over het algemeen geportretteerd als een oude sukkel die zonder de mantelzorg van zijn donkere medewerkers geen soort van zelfstandig leven meer zou hebben. Hij draagt dikwijls een werkmijter in de vorm van een rode cap. Ook zou de katholieke kerk weer eens iets uit te leggen hebben. Waarom is deze bisschop zo’n kindervriend die van de allerkleinsten het meest houdt, deze ook dikwijls op schoot neemt en uitgebreid knuffelt onder de belofte van cadeautjes en snoep? Dit komt me op de een of andere manier akelig bekend voor, u niet?

De voorstanders van het Sinterklaasfeest krijgen gelukkig steeds meer bijval uit de samenleving. Dit zeker ook uit de hoek van meer bekende Nederlanders die kleur durven te bekennen. Een paar van mijn favoriete tweets op het sociaal netwerk Twitter:

Maik de Boer tweet: Sinterklaas, Zwarte Piet, Negerzoenen, Jodenkoeken, Moorkoppen, Flikker op?  Zo kunnen we overal wat achter zoeken :) kadootjes zijn leuk!

Tijs van den Brink vraagt zich af: Is er al een VN-vredesmacht onderweg naar ons land? Te wapen!

Eddy Zoey is creatief in zijn tweet: Ik weet nú al wat ik stiekem ga vieren als Sint wordt afgeschaft. Wie komt er ook op m'n Secret Black Pete Party?

Tijl Beckand raakt een gevoelige snaar met: Wie gaat de Greenpeace-activisten uitleggen dat de VN wel tijd had om zich te buigen over t Sinterklaasfeest?

Paul de Leeuw legt uit: En VN-Piet staat voor Vervelende Neus in andermanszaken stekende Piet!

Een mooie overdenking van Andries Knevel zoals we die van hem gewend zijn zegt: De VN maakt het me wel erg lastig om die organisatie nog langer serieus te nemen. Terwijl ze ook wel goed werk doen.

Dan heb ik verder de vragen voorbij zien komen of diabetes patiënten aanstoot zouden kunnen nemen aan het Islamitische Suikerfeest en de namen blanke vla en blanke lak respectievelijk gewijzigd zouden moeten worden in kleurloze vla en transparante lak.

De tegenstanders van Zwarte Piet laten zich ook flink horen. Een extreem geval hiervan is het tv-optreden bij De Wereld Draait Door van onze nationale schreeuwlelijk de heer Prem Radhakishun. Voor zijn doen hield hij zich nog in, maar dit ligt mogelijk in het feit dat hij al eerder een jaar geschorst werd voor deelname aan het programma omdat hij ongefundeerd een tv-recensent uitmaakte voor pedofiel terwijl deze niet eens aan tafel zat. Niettemin schijnt de heer Radhakishum nog steeds niet te bevatten dat wat de mens onderscheidt van andere primaten onder andere ligt in het feit dat deze niet met feces gooit. Hoe dan ook vond hij het nodig in het programma, dat op een vroeg tijdstip wordt uitgezonden, jennend te scanderen dat Sinterklaas niet bestaat. Verder maakte hij verwijzingen naar kolonialisme en danste verbaal om het woord racisme heen. Voor de liefhebbers is hier de link naar het fragment uit DWDD van 15 oktober 2013. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/302020

Schokkender is dat Professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar het Sinterklaasfeest en met name Zwarte Piet, al ruim van tevoren haar conclusie klaar leek te hebben. “Nederland moet helemaal stoppen met het Sinterklaasfeest”, sprak en spreekt zij. Bedenkelijk iemand zo’n onderzoek te laten leiden die zo’n vooringenomenheid betoont.

Wonderlijk (maar volgens sommigen vanwege lobby) is wel dat een ander feest met een overeenkomstige figuur geen negatieve beoordeling krijgt. Het wordt gehouden in Iran en betreft het Perzische feest Norez. Als het Perzisch nieuwjaar eraan komt, lopen er buiten boodschappers om dit heugelijke feit aan te kondigen. Het karakter dat zij uitbeelden heet Hadji Firoez. Hij slaat op de tamboerijn, zingt liedjes, draagt een kenmerkende hoge rode muts en is (jawel!) zwart geschminkt. Een interessante vergelijking is te vinden bij NOS op 3 met de volgende link:

http://nos.nl/op3/artikel/566171-zwarte-piet-versus-iraanse-hadji-firoez.html

 

Ikzelf ben van mening dat het weer eens gaat over het verschil tussen door iemand beledigd worden en je door iemand beledigd voelen. We zouden als voorbeeld kunnen kijken naar een goede organisatie als CliniClowns http://www.cliniclowns.nl/

Met optredens aan het bed van zieke kinderen, weten de clowns de pijn en het verdriet even te verzachten. Geweldig zou je zeggen. Een criticus kan ook stellen dat een clown per definitie een reeks van menselijke gebreken persifleert. De clown leert kinderen lachen om dingen als een dikke buik, te grote voeten, een rode kleine neus, dikke rode lippen, een bleek gezicht, rode en niet goed gekapte haren, rare kleding, onhandigheid, domheid en baldadigheid. Deze lijst is nog niet eens volledig. Toch zou je in mijn beleving wel een bijzonder schofterig karakter moeten hebben als je de CliniClowns zou gaan aangeven omdat je fors overgewicht hebt en je beledigd voelt door het stereotype dat een CliniClown daar over neerzet.

Laten we alsjeblieft niet uit het oog verliezen dat het Sinterklaasfeest een typisch voorbeeld is van een kinderfeest aan de hand van een verhaal. In dit verhaal bestaan karakters (ook wel typetjes genoemd) zoals in vele verhalen. Wie erop uit is dit traditioneel Nederlands en Vlaams feest te verzieken, kan op alle mogelijke manieren ongepaste of beledigende elementen vinden. Ik ken overigens maar weinig feesten van allerlei culturen waar je geen kritiek op zou kunnen hebben als je dat perse wilt. Mijn kind is al volwassen. Voor haar is de magie van het feest verdwenen, maar ze heeft er jaren van kunnen genieten. Ik hoop maar dat toekomstige generaties dit plezier uiteindelijk toch gegund blijft!

 

Bronnen:

NOS op 3

ANP

Flickr

NUjij

glamOrama

VARA DWDD

Facebook

De Telegraaf

De Volkskrant

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Hahahahaha: "De sint wordt over het algemeen geportretteerd als een oude sukkel die zonder de mantelzorg van zijn donkere medewerkers geen soort van zelfstandig leven meer zou hebben."