Moderniseren van elektrische tekening van een Flipperkast

Door Mlootje gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Ik had een elektrische storing aan een flipperkast van het merk Bally. De meeste jonge mensen onder ons weten in deze tijd van PC en spelcomputer mogelijk niet eens wat een flipperkast is. Op de PC heb je een game Pinball. Dit is de PC versie van een speelautomaat die in de jaren 70 en 80 heel populair was en in vrijwel elke kroeg of cafetaria te vinden was.

 

Om oorzaak van deze storing te kunnen zoeken en vinden had ik een elektrische tekening nodig, waarin stond hoe de kast was bedraad. Toen ik indertijd de kast kocht, zaten er tekeningen bij. En ja ik had die tekeningen nog. Het waren echter niet zo duidelijke kopieën van de originele tekeningen en zodoende niet goed leesbaar. Uiteindelijk is het me toch gelukt om aan de hand van deze kopieën de storing te kunnen vinden en de kast te repareren. Toch zat het me niet lekker dat de tekeningen niet (meer) goed leesbaar waren. Ik wilde hierin verbetering brengen.

Ik had 2 opties hiervoor.


De eerste was om een officieel computer tekenprogramma zoals E-Plan te gebruiken en met behulp van de kopieën een geheel nieuw tekeningpakket samen te stellen. In vaktermen het dit opnieuw engineren. Dit had als voordeel dat de tekeningen volgens de laatste stand waren met symbolen, kruisverwijzingen, etc. etc.. Het nadeel was dat ik een dergelijk computerprogramma moest kopen of illegaal downloaden, beide opties was ik niet van plan


Ik koos voor een andere, legale oplossing waarvoor ik niets hoefde te kopen.

De tekeningen die ik had waren getekend in de jaren 70. Men gebruikte toen in Amerika, waar de flipperkast is gebouwd geheel andere elektrische symbolen dan wij nu hier in Europa gebruiken. Wanneer ik voor de eerste optie gekozen had, dan zou die tekenwijze verloren gaan en dat zou zonde zijn. Ik wilde echter wel iets toevoegen aan de nieuwe tekeningen en dat was met mijn tweede optie ook goed mogelijk.

Ik heb mijn kopieën ingescant en op mijn PC opgeslagen.  Zie onderstaande foto’s
In eerste instantie werden de scans als een .jpg opgeslagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het inscannen en opslaan opende ik de scans met het programma “Paint”, wat standaard bij elke Windows wordt geleverd. In “Paint” plakte ik alle scans aan elkaar, zodat ik één groot overzicht kreeg. Eigenlijk was dit representatief voor wat de fabrikant in eerste instantie meegeleverd had. Ik had immers 8 verschillende kopieën die gemaakt waren van één grote tekening. Door ze aan elkaar te plakken kreeg ik onderstaande tekening:

Hiermee was ik uiteraard nog niet tevreden. Ik wilde niet netjes en leesbaar hebben.
In de kast was de bedrading in verschillende kleuren uitgevoerd, niet alleen draden met één enkele kleur, maar ook met 2 kleuren zoals blauw-wit of zwart-geel. Dit kon je in de tekening dan terug vinden door een nummercode:

  1. = Rood 2 = Blauw
  2. = Blauw
  3. = Geel
  4. = Groen
  5. = Wit
  6. = Bruin
  7. = Oranje
  8. = Zwart
  9. = Grijs
  10. = Blanco

Een draad met de kleur geel werd aangegeven met het getal 30
Een draad met de kleuren blauw-wit werd aangegeven met het getal 25
Vaak stond er achter dit getal nog een “-“met nog een getal. Dit tweede getal gaf aan dat de kleurcombinatie vaker gebruikt werd in de schakeling. Je had dan bijvoorbeeld de aanduiding 25-6. Dit was dan de 6de keer dat de kleurcombinatie blauw-wit werd gebruikt.

Ik vond het een goed idee om deze kleuren terug te laten komen in mijn nieuwe tekeningen. Dit maakte het geheel duidelijker. Hieronder een detail van de nieuwe tekening:

De oude tekening is dus als het ware opnieuw ingekleurd en geeft een duidelijk beeld, terwijl de originele structuur en symbolen behouden zijn gebleven.

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Gaaf, ik ben m'n hele leven al gefascineerd door flipperkasten. Interessant artikel en thumbs up!