Blur: een tegenvallende race game

Door Saltus gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Er bestaan een honderden race spellen voor verschillende spelconsoles. Ze zijn onder te verdelen in een aantal subcategorieën. Zo zijn er de realistische games zoals Formule 1 Racing, Gran Turismo en Colin McRae Rally. Aan de andere kant zijn er een heleboel fictieve race spellen uitgebracht die juist de realiteit negeren. Titels als Burnout, Need for Speed en Wipeout zijn hier voorbeelden van. Blur is een racing game die in het laatste rijtje thuishoort.

Winnen
 

De bedoeling van dit soort spellen ligt voor de hand, net als in een echte wedstrijd moet je proberen om als eerste over de finish streep heen te komen. Als variatie zijn er in Blur een aantal andere opdrachten toegevoegd om het boeiend te houden. Zo kun je bijvoorbeeld aan een race meedoen waarbij je zo snel mogelijk binnen de tijd alle checkpoints moet halen of kun je een duel aangaan met een ervaren racer. De bedoeling is om uiteindelijk tien van deze beruchte coureurs te verslaan om kampioen te worden. Je moet je in Blur niet alleen bezig houden met gas geven en met piepende banden door de bochten heen snijden, ook kun je je tegenstander het leven zuur maken door op verschillende manieren schade aan zijn auto aan te brengen. Net zoals bij een spel als Mario Kart krijg je de mogelijkheid om items te pakken die liggen verspreid over de baan. Als je er een hebt bemachtigd dan kan deze powerup je assisteren in vorm van aanval of verdediging. Een paar voorbeelden van power-ups zijn boosts, shields, rockets en machine guns. Er zitten in Blur weinig unieke power-ups die we nog niet kennen uit andere genres. Dat is jammer omdat het zo lijkt alsof de creativiteit ver te zoeken was. Dat is niet zo erg, maar dan moeten de wapens wel effectief werken en amusant zijn om te gebruiken.

Weinig creativiteit

In Blur kun je rond scheuren over de hele wereld op allerlei locaties. Je reist van het ene circuit naar het andere, zo zit je de ene keer in Amerika en een race later in Japan om je rivaliserende coureurs de les te lezen. De levels zijn voorzien van allerlei onderdelen waar je doorheen kan racen, zo sieren gebouwen, spring bulten, havens en opslag containers de omgeving. De grond waarin je banden ploegen bestaan uit een variatie van modderige landweggetjes, strak aangelegde asfaltwegen en soms ondiep water. Jammer genoeg voelen de steden niet zo episch aan door de inspiratie loze vormgeving. Er hangt een beetje een dode sfeer in een eigenlijk bruisende stad zoals Los Angeles, ook heb je amper in de gaten dat je in een wereldstad als Tokyo rond aan het karren bent. Er zijn maar weinig kenmerken te vinden en daardoor voelt het aan alsof ze de levels maar gewoon een naam van een grote stad gegeven hebben terwijl het er helemaal niet op lijkt.

Automerken
 

Het enige wat niet fictief is in Blur zijn de auto’s die in beschikbaar zijn. Je moet jezelf voor elke race afvragen met welke auto je het beste de baan op kunt gaan om eerste te worden. Op een modderig circuit zul je een andere auto moeten kiezen dan op het harde, rubbervretende asfalt. Bekende namen zoals Audi en BMW hebben modellen geleverd uit hun eigen stal scheur ijzers. Verder zijn er nog voertuigen vrij te spelen van exclusieve merken zoals Mustang, Chevrolet, Ferrari en Corvette. Het aanbod van de automerken is prima, daarover valt niets te klagen. Het is echter vervelend dat er geen goede physics ontworpen zijn voor de auto’s. Ze reageren erg onnatuurlijk, dus het uiterlijk klopt niet bij het innerlijk. Ik denk dat gamers die van racen houden ook wel erg zijn verwend met een topper uit het genre zoals Gran Turismo bijvoorbeeld. Ik snap dat Blur alles behalve een realistische race game wil zijn, maar dan is het nog wel vreemd te noemen dat er met auto’s kan worden gereden die in de werkelijkheid echt bestaan.

Een paar uur race plezier
 

Als je zin hebt in een potje racen met digitale auto's biedt Blur een uitstekende ervaring, helaas is het al snel te merken dat de game ontzettend in herhaling valt. Op het eerste gezicht lijkt Blur heel wat voor te stellen, maar na een paar uur rond scheuren heb je het eigenlijk alweer gezien. De circuits zijn ontzettend saai,  het ontbreekt aan iconische symbolen van wereldsteden die te vinden zijn in New York of Tokyo. De vormgeving beperkt zich tot eenvoudig weergegeven stedelijke omgevingen. Wat ook een vervelend gegeven is, je kunt de controls niet aanpassen op de PC versie. Dit is echt heel vreemd en slaat bovendien nergens op, vandaag de dag kun je in een goedkope online browser game nog wel je toetsen aanpassen naar eigen smaak. Ook bestaat er bizar genoeg geen optie om een joystick aan te sluiten, waarom niet? Geen idee, ik geef maar de schuld aan haast en slordigheid. Het spel voelt door veel onvolmaaktheden alsof het nog niet af was, daardoor is Blur slechts goed voor een paar uurtjes race plezier maar meer ook niet.

Reacties (2) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
een recensie met duidelijke info, D
voor mij blijft midtown madness het leukste spel, maar ik speel dan ook nooit racespellen.
Daar leek San Fransisco en Londen wel op de echte stad.
dikke duim