Command & Conquer 4: Tiberian Twilight voor de Pc

Door Saltus gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Het vierde en afsluitende deel van de bekende Command & Conquer 4 reeks is genaamd Tiberian Twilight. Sluit dit deel de serie goed af?

Command and Conquer


RTS staat voor ‘Real Time Strategy’. Het is in dit genre de bedoeling om zo efficiënt mogelijk een basis op te bouwen om een leger mee te scheppen. Ook kan het zijn dat je zones over moet nemen. Dit zullen de tegenstanders op hun beurt ook bij jou proberen, er moet dus niet alleen aan worden gevallen, ook verdedigen staat hoog in het vaandel. De eerste RTS game die ik speelde was ‘Dune’. Dit was al een tijdje terug op de Amiga. Toen dit spel werd uitgebracht bracht de gameplay een revolutie in gamedesign. Een nieuw genre werd geboren. Veel andere bekende games zijn inmiddels ontstaan zoals het bekende Starcraft en Warcraft. Wat ook een bekende franchise is, is natuurlijk de Command and Conquer reeks. Sluiten ze met Tiberium Twilight de serie goed af?


Verhaal


Het verhaal gaat verder waar ‘Tiberium Wars’, het vorige deel in de serie, ophield. In het jaar 2062 komt de mensheid erachter dat de aarde in gevaar is. Wetenschappers beweren dat het nog maar een aantal jaar duurt voordat de aarde is bedekt door een giftige deken van het materiaal Tiberium. Tiberium is een kristalsoort waar mensen energie uitgewonnen hebben, deze dreigt ze nu dus te vernietigen. De militaire eenheden van de NOD en GDI moeten proberen om de groei proberen te stoppen voordat de aarde onbewoonbaar wordt. Je kruipt in de huid van soldaat Christian Pierce en bent in aanraking gekomen met de giftige Tiberium. Hij gaat voor de GDI werken om een oplossing voor hun en zijn eigen probleem te vinden. Ondertussen komt hij de gedoodverfde leider Kane tegen. Kane is baas van de NOD en voert vanalles in zijn schild. Wat voor een plan hij aan het smeden is kom je achter in dit laatste deel van de Command and Conquer reeks.

Design


Als je de resolutie op de hoogste stand zet zien de graphics er ontzettend goed uit. Een goede samenwerking tussen licht en schaduw sieren de levels. Ze bevatten gedetailleerde texturen die scherp overkomen door hun hoge resolutie. Het terrein, de units en explosies zijn goed geanimeerd waardoor hun bewegingen er gelikt uitzien. De subtiele effecten in de vorm van munitie zijn spectaculair. Het probleem is dat alles nogal apart is vormgegeven en gegoten in een futuristisch design. Daardoor wijkt het teveel af van de beroemde franchise en zo lijkt het niet echt meer op een Command and Conquer game. Futuristisch ontwerp was er ook al in eerdere delen van de reeks, maar die deden nog eer aan de originele vormgeving aan. De graphics zijn dus aantrekkelijk, maar sluiten absoluut niet aan bij de game.

Gameplay


Belangrijker dan de graphics is de gameplay van een spel. Helaas heeft Electronic Arts, de producer van het spel, de gameplay ontzettend verminkt. De elementen die al het spel leuk maken zijn eruit gehakt en als sneeuw voor de zon verdwenen. Er bestaat geen mogelijkheid meer om een basis te bouwen, je kunt geen grondstoffen meer oogsten en de eenheden van je leger zijn beperkt. Ik begrijp dat mensen willen innoveren, maar fans verwachten bepaalde terugkerende elementen. Ik wil geen punten op de landkaart overnemen en bezetten, net zoals het geval is bij games als ‘Warhammer: Dawn of War’ of ‘Supreme Commander’ bijvoorbeeld. Wanneer je meerdere punten overneemt groeien je inkomsten en controle over de vijand. Er is maar een enkele hoofdbasis neer te planten waaruit eenheden gebouwd kunnen worden. Er hoeven dus geen barracks, ore refinery’s of supply depots, technology centers en dergelijke gebouwd te worden. Geen echte C&C tactiek om in volgorde gebouwen neer te zetten, je moet slechts eenvoudig een paar keer klikken op je muis. De eenheden hebben geen mooi design, hun vreemde space design past niet bij hun uiterlijk. De RPG elementen die ze erin hebben proberen te verwerken falen ook gruwelijk, de keuzes zijn te beperkt en minimaal.

Tot slot


Er is een vervelende beveiliging tegen illegaal gebruik aangebracht, de zogenaamde DRM security. Deze zorgt ervoor dat je altijd online moet zijn om het spel te spelen, zelfs al heb je geen internetconnectie nodig om multiplayer te spelen dan is deze nog vereist. Ze forceren je een crack te downloaden om zonder deze connectie te spelen. Electronic Arts heeft ervoor gezorgd dat het laatste deel in deze goed lopende franchise keihard onderuit geschopt wordt. Door de verkeerde keuzes te maken in het design en de gameplay drastisch te veranderen dat was een enorme fout. Verwacht dus geen resource gathering of base-building in deze Command and Conquer. Waarom ze juist in dit laatste afsluitende deel iets nieuws hebben geprobeerd is me een raadsel. Een waarschuwing voor de Command and Conquer fans, het is jammer dat de saga hiermee na maar liefst 15 jaar moet eindigen. Stiekem snakken we terug naar de tijd van Westwood.

Reacties (4) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Mooie review, heb het spel ook eens gespeeld maar vond het - in vergelijking met andere C
en C's, vrij slecht. Ik hoop dat Generals 2 een stuk beter zal zijn.
Ik speel zelf RA3. Leuk artikel misschien ga ik het wel bestellen :p
Ben het met je conclusie helemaal eens. Beetje jammer hoe het is afgelopen. Was altijd een groot Command and Conquer fan. Misschien dat de nieuwe Generals beter zal zijn?