Mijn review van het nieuwe album van Adam Lambert, 'Trespassing'.

Door JanPianoMusic gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

In dit artikel bespreek ik het nieuwe album van Adam Lambert, nummer voor nummer! Ik kan al zeggen: het is een aanrader!

Track voor track

1. Trespassing

"'No Trespassing', that's what it said, at least that's what I could read"

Het album opent met het ijzersterke 'Trespassing', eveneens de naam van het album. Het nummer begint met het refrein, enkel begeleid door drums en handgeklap. Wanneer het tweede deel van het refrein begint, komt er elektrische gitaar bij. Tussen het refrein en de eerste strofe komt er een stoere bass bij. In dit nummer worden de vocale kunsten van Adam in de verf gezet.

'Trespassing' gaat over zelfvertrouwen, stoer zijn, de regels breken, je eigen zin doen en vooral geen moer geven om wat anderen over jou zeggen!

2. Cuckoo

"We're on the loose, getting crazy and we've gone cuckoo"

Track nummer twee begint met een door house geïnspireerde intro. Grote, vibrerende akkoorden worden gebruikt. Deze muziek gaat voort wanneer Adam begint met de strofe. Hij wordt begeleid door sterke elektrische gitaar. Na het tweede refrein krijgt het nummer een dubstep-wending. Het is niet zo agressief als sommige dubstep-breakdowns, maar je voelt toch duidelijk de veranderde sfeer.

'Cuckoo' heeft een simpele boodschap: "ik wil mij amuseren vanavond en helemaal los gaan!".

3. Shady

"Don't turn on the light, 'cuz I'm feeling so shady lately"

"Shady" is een erg duister, sensueel nummer, grotendeels enkel begeleid door een sterke bass. Hier en daar worden er kleine elektronische accentjes gegeven. Het refrein is heel wat melodischer qua begeleiding dan de strofes. 

Deze track gaat over iemand die je ontmoet hebt in een nachtclub versieren.

4. Never Close Our Eyes

"If I had my way, we'd never close our eyes"

Dit nummer begint ook direct met een gestripte versie van het refrein. Deze zin is de laatste van het refrein en het woord "eyes" wordt mooi in falsetto gezongen. Hierna accentueert hij "never" en de bass en beat komen erbij. Het heeft geen typische, regelmatige beat, eerder R&B-achtig. Bij de overgang naar het refrein wordt er handgeklap gebruikt. Tijdens het echte refrein worden de bass en beat ook gebruikt. De brug naar het laatste refrein bestaat enkel uit ad-libs.

In "Never Close Our Eyes" zingt Adam over zo veel mogelijk tijd met iemand willen doorbrengen ("there's plenty of time to sleep when we die/so let's just stay awake until we grow older") en van het leven genieten.

De officiële tweede single.

5. Kickin' In

"Can you feel it kickin' in?"

Deze intro is een beetje vreemder dan de andere. Een neerwaartse beweging op een keyboard wordt begeleid door een elektronisch koor, na een twingtal seconden komt er ook "Come On!" bij. Na deze intro wordt al deze muziek gedropt en begint er een simpele pop-bass, een beat en een soort vibrafoon-achtig geluid. Adam begint uiteraard ook te zingen.

Dit nummer gaat over shots doen in een bar, flink zat worden, maar op je voeten kunnen blijven staan.

6. Naked Love

"So come on, I want your naked love"

Dit nummer begint heel simpel en is waarschijnlijk het eenvoudigste nummer van 'Trespassing'. Een heel eenvoudige begeleiding en simpele teksten.

"Naked Love" gaat over verliefdheid en niet iemand die fake is, willen hebben.

7. Pop That Lock

"If you got the key, then baby pop that lock"

Dit is ook weer zo'n nummer waar de bass een grote rol speelt. De strofe wordt begeleid door lage keyboard-akkoorden en een vrij snelle beat. Het refrein is gelijkaardig in begeleiding. Na het refrein komt er telkens een soort dubstep-achtig stukje waarin hij het publiek beveelt te dansen ("Banjee boys and dancy girls get down"). De brug naar het laatste refrein is echt dubstep en lijkt, naar mijn mening, heel fel op die beroemde breakdown in "Hold It Against Me". Hierna wordt het refrein nog eens herhaald.

Track nummer zeven gaat over vrijbreken en er niets om geven hoe anderen je beoordelen.

8. Better Than I Know Myself

"If I wanted to leave, I would have left by now, but you're the only one that knows me better than I know myself"

Dit is de eerste ballad van het album. Het nummer wordt nog steeds gedragen door een sterke beat, maar de akkoorden zijn iets minder agressief en Adam zingt ook op een andere manier. Er worden ook soms kleine piano-melodietjes gebruikt als accent. 

"Better Than I Know Myself" gaat over moeilijkheden hebben in een relatie. Hij voelt dat hij niet bij hem mag zijn, maar is toch verliefd op hem.

De eerste officiële single en dus de lead-single. De video kwam in januari uit:

9. Broken English

"Now your body language is broken, broken English"

"Broken English" lijkt qua structuur heel fel op het vorige nummer. Het is ook een ballad die vooral bestaat uit een stevige beat. Dit nummer is misschien niet zo duister als "Better Than I Know Myself".

Dit nummer spreekt ook over problemen hebben in een relatie, maar deze keer expliciet met iemand wiens moedertaal niet Engels is.

10. Underneath

"Let me take you underneath"

De tiende track is een dramatische ballad. Adams emotionele vocals worden begeleid door strijkers, pauken en piano. 

"Underneath" gaat over je hart bij iemand uitstorten.

11. Chokehold

"And you know I want your chokehold"

"Chokehold" is duidelijk sneller dan de vorige twee tracks. Dit nummer wordt, net als "Shady", precies begeleid door een vibrafoon. In de begeleiding tijdens het refrein is duidelijk rock te herkennen.

Deze track gaat over een spannende relatie die hij niet wil laten gaan.

12. Outlaws Of Love

"They've branded us enough outlaws of love"

Dit nummer is een heel simpele pop-ballad. Heel traag, in vergelijking met sommige andere nummers, begeleid door een eenvoudige band.

"Outlaws Of Love" gaat over samen sterk zijn en tegen de stroom van kritiek in gaan ("They say we'll rot in hell, but I don't think we will"). Dit is vooral gericht naar de holebi-gemeenschap.

13. Runnin'

"'Cuz I keep runnin' from my heart"

Deze track heeft een beetje een militair gevoel door het stomp-clap ritme en de opwaartse akkoorden. Na het refrein verdubbelt de beat, maar bij de strofe gaat het weer zoals voorheen. Hier wordt er ook een beetje auto-tune gebruikt als effect op zijn stem. 

"Runnin'" gaat over weer opnieuw beginnen na een zware periode. De eerste strofe gaat letterlijk over je problemen wegdrinken.

14. Take Back

"How do we take back what's been said, what's been done?"

"Take Back" begint met vier piano-akkoorden, waarna deze samen met de beat en gitaar Adam begeleiden. Bij het refrein komt er precies ook keyboard bij, het klinkt in ieder geval heel wat bombastischer dan de strofes. Na het tweede refrein vertraagt de muziek door de beat die gehalveerd wordt. Het nummer eindigt met dezelfde vier akkoorden.

Dit nummer gaat over spijt hebben over dingen die je gezegd of gedaan hebt tegenover je geliefde.

15. Nirvana

"We can escape to a higher plane, in Nirvana stay"

Deze track heeft een heel dromerig, zwevend gevoel door het jungle-ritme en zijn manier van zingen. Er worden ook verschillende kleine elektronische accentjes gebruikt. 

"Nirvana" gaat over wegvluchten met de persoon van wie je houdt en elkaar beminnen.

Review

Ik vind het album echt goed! Er is veel variatie en zijn stem is geweldig. 'Trespassing' is waarschijnlijk mijn favoriete nummer, het is zo sterk en het "in your face"-gevoel is echt ongelofelijk. Het refrein is echt een oorworm!
De brug van 'Never Close Our Eyes' had een beetje interessanter kunnen zijn, maar voor de rest is het echt een goed nummer.
Over 'Naked Love' heb ik een beetje een dilemma. Het past langs geen kanten in de context van het album, maar het is echt catchy.
'Better Than I Know Myself' is prachtig. Wanneer hij tijdens het laatste refrein over zichzelf heen zingt, krijg ik echt kippenvel, want het is zo emotioneel en je hoort echt dat het van heel diep komt.
Het staat vast dat ik 'Runnin'' ga beluisteren wanneer ik op de loopband sta!

Het album is nu verkrijgbaar op iTunes en in de winkel!

Reacties (2) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Goed beschreven plaat nummer bij nummer, niet mijn type muziek mar duidelijk op papier gezet.

Pork geeft de DUIM.
FAN is hij al.

DRIMPELS zijn als dromen in het water.
Mooie album review, leuk om te lezen dat je per nummer iets geschreven hebt.