Extremely Loud And Incredibly Close

Door FromAntwerpWithLove gepubliceerd op Friday 28 September 12:12

Na United 93, World Trade Center en 9/11 hebben we de films over elf september en de gruwelijke aanslagen wel gehad. De filmkijkende bevolking werd een aantal slecht gefabriceerde films door de strot geduwd, duidelijk puur om het grote geld te plukken van de rug van een rouwende en nog steeds diep geschokte natie. Vandaag komt Stephen Daldry aanzetten met een nieuwe film die het thema omarmt zonder het uit te persen en je meeneemt in het verwerkingsproces van de elfjarige Oskar Shell wanneer zijn vader omkomt bij de aanslagen.

Stephen Daldry zat voordien al achter de feel-good tranentrekker Billy Elliot en waagt zich nu aan de verfilming van Extremely Loud And Incredibly Close, een roman aan de hand van Jonathan Safran Foer. Na het matige succes van Foers andere verfilmde roman Everything Is Illuminated was dit een aanzienelijke gok. Qua verhaal vertoont Extremely Loud And Incredibly Close echter heel wat overeenkomsten met zijn voorganger. Beiden behandelen ze een emotioneel zware en belangrijke zoektocht door een ietwat sociaal gehandicapt hoofdpersonage met joodse achtergrond en beide films zijn een pak zwaarder dan ze op het eerste zicht lijken te zijn.

Oskar Shell (Thomas Horn) houdt zielsveel van zijn vader (Tom Hanks) die hem constant voor nieuwe uitdagingen zet. Hij is amateurbioloog, - pacifist en uitvinder. Wanneer zijn vader hem vertelt over een verdwenen zesde wijk in New York gaat hij maar al te graag op ontdekking uit in Central Park, de aanwijzingen volgend die zijn vader voor hem achterliet. Op 11 September echter – de verschrikkelijke dag zoals Oskar er in de film naar verwijst, komt Oskars vader om bij de bekende terroristische aanslagen. Wanneer de kleine jongen een jaar later door de onaangeraakte kamer van zijn vader snuffelt stoot hij een vaas omver en vindt hij een klein bruin zakje met de naam Black erop en een sleutel erin tussen de scherven. Voor Oskar is dit het startschot voor een zoektocht naar de herkomst van de sleutel en de zesde wijk.

Heel wat bekende koppen passeren in deze prent. Naast vader Tom Hanks en moeder Sandra Bullock zien we Max Von Sydow op zijn best als de stomme grootvader, John Goodman als portier en Viola Davis die zopas nog in The Help schitterde als Abby Black.
Net zoals in Everything Is Illuminated, zet de film je aan het denken. Niet alle verhaallijnen worden naadloos afgesloten of doorgelicht maar de kijker krijgt zelf de kans om bepaalde delen van het verhaal in te vullen.

Daldry zet de woorden van Foer met ontzagwekkende perfectie om in beeld. De film komt aan als een rots om je daarna bij je hart te grijpen en het niet meer los te laten. Het verwerkingsproces van Oskar, het vinden van zijn grootvader, de ontmoetingen met de verschillende personen doorheen de  film en de band die hij, zelfs na 'de verschrikkelijke dag' behoudt met zijn vader zijn betoverend en tegelijkertijd ook verschrikkelijk droevig. Het doet een mens nadenken bij de eindigheid van het leven en hoe het nu allemaal verder moet. Een tissuebox is geen onnodige luxe.

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Met een paar FOTO,s ertussen leest het verhaal beter en ziet er ook wat groter uit.

Pork geeft de DUIM.
FAN is hij al.

DRIMPELS.