Een mysterieus en onbekend alchemist richtte dit kruis te Hendaye 350 jaar geleden op. Eeuwen later publiceert Fulcanelli zijn 'The Mystery of the Cathedrals’ (1926). In dit werk verklaart Fulcanelli onder meer dat het stenen kruis de geheimen van het universum bevat. Velen namen sedertdien aan dat het kruis van Hendaye een verwijzing zou zijn naar de apocalyps van 21 december 2012. Een gebeurtenis die niet plaatsvond waardoor er alle reden is deze interpretatie te herzien en in een ander licht te plaatsen.
De naam Fulcanelli is een pseudoniem en verwijst naar de Romeinse God van het vuur 'Vulcanus' en El wat ook God betekent. (en verwijst hiermee naar heilig vuur)
De werkelijke identiteit van Funcanelli hult zich tot vandaag de dag in nevelen.
Hij was een Franse alchemist uit het begin van de twintigste eeuw die erin geslaagd zou zijn de Steen der Wijzen te vinden.
Volgens de legende zou Fulcanelli op 70 jarige leeftijd het manuscript overhandigd hebben aan zijn leerling Eugène Canseliet met de vraag het te publiceren om vervolgens te verdwijnen. In het voorwoord door Canseliet wordt hiernaar verwezen met de woorden "Fulcanelli is er niet meer".
In 1953 zou de leerling zijn meester weer ontmoeten. Hij zag er toen 20 jaar jonger dan toen hij verdween...
In 'Le mystère des cathédrales (1926)’, een werk over de symboliek van de architectuur, beschrijft Fulcanelli het tot de verbeelding sprekende kruis van Hendaye. De wonderlijke inscripties op dit kruis zouden zijn geschreven in 'The Green language', of de 'taal der Vogels', oftewel de taal der Goden.
Het boek is opgedragen aan het geheimzinnige "Fraternite d'Heliopolis" (Broederschap van Heliopolis) en gaat over een aantal rampzalige cyclische gebeurtenissen die “Het Einde der Tijden” zouden inluiden.
Het boek deed nogal wat stof opwaaien in het Europa van de 20er jaren van de vorige eeuw. Dit was later in de tweede wereldoorlog aanleiding voor de eerste inlichtingendienst van Amerika en speurneuzen van de Nazi's om achter (de verdwenen) Fulcanelli aan te gaan.
Dit mysterieuze kruis vinden we in de meest zuidwestelijke stad van Frankrijk, Hendaye, een badplaats in het Frans Baskenland. Deze fysieke representatie van vroege Christenen, Rozenkruisers en Alchemisten zou het verhaal vertellen dat onze wereld (zoals wij die nu kennen) aan zijn einde komt in het midden van vuur.
Het kruis is opgebouwd uit acht symbolische onderdelen en bestaat uit drie verschillende componenten. De pilaar zelf is een symbool en de basis is voorzien van vier symbolen.
In 1986 ontdekt de auteur Jay Weidner het boek van Fulcanelli en doet met een aantal kenners onderzoek. De bevindingen worden gepubliceerd in 'The Mysteries of the Great Cross of Hendaye: Alchemy and the End of Time’ (Vincent Bridges & Jay Weidner).
Bridges en Weidner komen tot de conclusie dat het kruis te Hendaye het kruis van de hemel symboliseert. Dit kruis aan de hemel bevindt zich op de plaats waar het centrum van de Melkweg een rechte hoek maakt ten opzichte van de Aarde tijdens de precessie van de dag- en nachteveningen.
De voet van het kruis wordt geassocieerd met ons Zonnestelsel gezien vanaf de Aarde.
Fulcanelli beschrijft deze als volgt: 'Op elk van de vier zijden van het voetstuk is een symbool afgebeeld. De Zon, de Maan, een grote ster en als laatste een geometrisch figuur.
Dit figuur wordt vergeleken met een diagram wat gebruikt wordt door de geïnitieerde om de zonne-cyclus weer te geven. Het is een simpele cirkel, verdeeld in vier sectoren. In iedere sector staat een A afgebeeld wat staat voor de vier wereldtijdperken. Het zou de complete hiëroglyfe van het Universum zijn, samengesteld uit de conventionele tekens van hemel en aarde, het spirituele en het tijdelijke, de macrokosmos en de microkosmos met daarin de grote emblemen van de verlossing (kruis) en de wereld (cirkel).
In de Middeleeuwen werden deze vier fasen van de grote cyclische periode weergegeven door een cirkel verdeeld door twee loodrechte diameters. Deze fasen werden gerepresenteerd door de vier evangelisten of hun symbolische letter ,de Griekse Alpha, maar ook door de vier evangelische beesten. (Leeuw, Os, Man en Schorpioen of Adelaar)'
Volgens Bridges en Weidner verwijzen de kabbalistische inscripties op de kolom naar de vier troefkaarten uit de tarot: 'De Ster (17), De Maan (18), De Zon(19) en Het Oordeel(20)'
Deze kaart 20 'Het Oordeel 'spreekt voor zich, beeldt de apocalyps uit en is verbonden met de Hebreeuwse letter SHIN, de moederletter van vuur.
De kolom symboliseert de ronddraaiende Aardas die het heilige kruis van het Universum draagt.
Het kruis zou volgens Fulcanelli het gnostisch geloof symboliseren en een zinnebeeld zijn van de letterlijke vernieuwing van de aarde na de verwoesting op de Dag des Oordeels.
Het kruis heeft drie symbolische componenten.
De INRI inscriptie; de dubbele X (XX) en een vreemde gebroken Latijnse tekst.
De geheimzinnige Fulcanelli ziet ze als volgt:
INRI is een acroniem van de Latijnse zin: IESVS NAZARENVS REX IVD ÆORVM, wat zich laat vertalen als 'Jezus van Nazareth, Koning van de Joden. Volgens de alchemistische Rozenkruisers traditie wordt deze tekst geïnterpreteerd als IGNE NATURA RENOVATUR INTEGRA. ("Door vuur wordt de gehele natuur vernieuwd" )
Een zinsnede oh zo belangrijk in de gnostiek en alchemie, maar ook één die wij terugvinden in het Christelijke geloof waarbij het einde van de wereld gemarkeerd zal worden door de terugkeer van Jezus Christus en 'ongelovigen' zullen branden in vuur, waarna de aarde vernieuwd zal worden en weer heel gemaakt.
De twee X-en zijn te zien op het bovenste kruis. Hier zouden volgens Fulcanelli meerdere verklaringen voor kunnen zijn.
Allereerst dat deze twee X-en symbool staan voor de Christus als de 'Alpha en de Omega' zoals staat omschreven in Openbaringen. Christus is het begin en het eind.
Een tweede mogelijkheid is dat dit symbool verwijst naar een zandloper en wel het zinnebeeld van de tijd die opraakt voor de wereld. De eerste X zou staan voor het begin van de wereld en de tweede voor het eind van de wereld. (Voor de alchemist wordt zowel het begin en eind gemarkeerd door vuur.)
Een andere mogelijkheid zou zijn dat de twee X-en geassocieerd dienen te worden met de grote Galactische uitlijning en dat deze zou plaatsvinden op 21 December 2012.
Normaliter laat O Crux Ave Spes Unica zich vertalen als: 'Oh Kruis, Onze Enige Hoop'. Deze tekst vinden wij veelvuldig terug op monumenten op begraafplaatsen. Echter in de tekst zoals te zien is op het kruis van Hendaye is er een subtiele omwisseling van de letter S. Er zou staan 'O Crux Aves Pes Unica' wat Fulcanelli vertaalde als “het is geschreven dat het leven plaatsvindt in een enkele ruimte”
Ook meende de onbekende alchemist dat de S verbonden zou zijn met een kronkelende slang en zou corresponderen met de Griekse Khi (X).
De vier wereldtijdperken. De 4 A's. Iedere A komt overeen met een vierde van de precessie cyclus. Het Kruis bevat tevens de tekst INRI. Volgens de Kaballah kent deze tekst een waarde van 2160; een twaalfde deel van de precessie cyclus. De wassende maan is dan te zien als de conjunctie.
De dubbele XX zou volgens Bridges en Weidner staan voor een 20 jarige periode vanaf de zomerzonnewende van 1992 (de Zon maakte een conjunctie met Venus) tot aan de winterzonnewende van 21-12-2012. In het midden, tijdens de herfstequinox van 2002 zou het 'Einde der tijden' van Fulcanelli plaatsvinden’. Interessant hierin is dat volgens Bridges de enige heuse plaats voor de Galactische Uitlijning Cairo in Egypte zou zijn.
Maar er gebeurde niets... De wereld is niet vergaan. De Christus is niet weergekeerd, ongelovigen branden niet in vuur er kwam geen laatste oordeel.. Of zouden we wellicht de verschrikkelijke gebeurtenissen in het midden oosten als dit vagevuur – oordeel kunnen interpreteren?
Is de datum misschien verkeerd geprikt? Of zou het Kruis wellicht niets van doen kunnen hebben met een vernoemd einde van de wereld? Is dit einde misschien naadloos overgegaan naar het nieuwe begin en hebben wij zelf niets van het allesverslindende vuur gemerkt?
De INRI inscriptie verwijst hoe dan ook naar de hemelse klok van het Universum.
Is het kruis een symbool van het hemels uurwerk dat tikkend overgegaan is naar een nieuwe periode?
We gaan terug naar het voetstuk; de personificatie van de wereld waarin wij leven en de tarotkaarten die Bridges en Weidner aan de symbolen verbinden.
de Zon, onze ster van Leven. | Kaart 19 de Zon |
de Maan | Kaart 18 de Maan |
de Ster | Kaart 17 de Ster |
De cyclus in vieren verdeeld | Kaart 20 het Oordeel |
Hoe Bridges & Weidner de geometrische figuur (de vier A's) kunnen koppelen aan het oordeel in de tarot is mij een volkomen raadsel. Dit symbool van de vier Alpha's verwijst immers naar de vier beesten en zou daarom het beste passen bij Kaart 21: De wereld. Als men dan de tarotkaarten gebruikt ter interpretatie dient de symboliek immers wel te kloppen.
Bezien we het geheel astrologisch vanuit de Tarot zien we namelijk het volgende
De Zon | Onze Ster de Zon |
De Maan | Sterrenbeeld Vissen |
De Ster | Sterrenbeeld Waterman |
De verklaring zou dan kunnen zijn dat we het hemels uurwerk te Hendaye kunnen zien als een marker van 'de overgang naar het Aquarius-tijdperk'
Na deze overgang die vanzelfsprekend gepaard zal gaan met de symboliek van vuur om het oude van het Vissen-tijdperk te verbranden kan de mensheid fris, naakt en vernieuwend als de werelddanseres beginnen aan het nieuwe tijdperk van Aquarius..
Reacties (28)
Niet dus...
Artikelen waar veel werk in zit worden niet meer gewaardeerd op Plazilla dat is wel duidelijk.
Face it, girl! Je profiel is behekst.
Helaas herken ik je laatste zin ook.