Diverse modehuizen hebben intussen (een deel van) hun collectie laten zien. Voor wie interesse heeft, zijn er al interessante trends te ontdekken.
Wat vooral opviel bij een aantal nieuwe collecties, was de voorkeur voor jongensachtige kleding.
Rechts: Vivienne Westwood-collectie, zomer 2013.
Er zijn inmiddels al vele korte broeken en kniebroeken op de catwalk getoond. Van Emporio Armani, Kenzo, Dolce & Gabbana tot en met Vivienne Westwood waren er wel één of meer ontwerpen met ontblote knieën en/of kuiten te bezichtigen.
Links: Emporio Armani.
Boven: Kenzo.
Daarnaast lijkt er bij sommige ontwerpers een voorkeur te bestaan voor gangbare ontwerpen, maar dan een aantal maten te groot.
Bij Valentino werden een aantal klassieke poloshirts gepresenteerd, die enkele maten te groot dienen te worden gedragen.
Ook de modellen van Jill Sander vielen op door de grote en extreem wijde kniebroeken. Het is, in mijn ogen, alsof je een afdankertje van je grote broer hebt gekregen, hetgeen echter nog maar eens het jonge en jongensachtige karakter benadrukt van de drager van deze ontwerpen.
Burberry kiest volgend jaar voor felle kleuren en (metaalachtige) hoogglans. De stoffen die hiervoor zijn gekozen (voor een optimaal glimmend effect) zijn vooral satijn, zijde en crêpe, maar ook luxe leersoorten. Misschien een nostalgische knipoog naar de discoglitter uit de jaren 80 van de 20e eeuw?
Een ander modehuis, dat een nostalgisch stapje terug in de tijd doet, is Dolce & Gabbana. Zij brengen met hun zomercollectie 2013 een ode aan de herenkleding van de jaren 50 van de 20e eeuw en dan met name die op het eiland Sicilië.
Voornaamste kenmerken: wijde korte of lange bandplooibroeken, ouderwets aandoende streepshirts en over-sized overhemden met een platte kraag.
Waar de ene ontwerper zich te buiten gaat aan kleur en fleur, houdt de ander zich strikt aan slechts enkele donkere of zwart-witte kleuren. Als voorbeeld: waar Gucci zich bijvoorbeeld verliest in alle kleuren van de regenboog, vertoont de Lanvin-collectie vooral ontwerpen in gedekte tinten en zwart-wit, zij het dat ruim gebruik is gemaakt van zilver.
Voor wat betreft patronen, zijn de meningen eveneens verdeeld. Waar Thom Browne zich uitleeft in ruiten en ook Zegna, Kenzo en Lanvin het drukke stofpatroon omarmen, brengt Prada louter effen, sobere ontwerpen, hier en daar alleen geaccentueerd met een grote, contrasterende bies.
De accessoires, zoals riemen en schoenen, zijn uiteraard afgestemd op de ontwerpen. Dat betekent over het algemeen, dat deze riemen en schoenen veel meer kleur vertonen, dan in het verleden het geval was.
De grote afwezige bij de accessoires was en is de stropdas. Bij weinig collecties zie je nog modellen met een stropdas, vlinderstrik, choker of anderszins rondlopen. Slechts bij de shows van Giorgio Armani en Burberry kwamen nog een paar dunne, onopvallende stropdasjes te voorschijn. Zelfs bij de strakke pakken van Louis Vuitton was de stropdas vervangen door een onopvallend sjaaltje en hier en daar een sierspeld op het colbert.
Waarom? De verkoop van stropdassen blijkt de laatste jaren fors te zijn teruggelopen. Modehuizen volgen daarmee, op hun beurt, weer de trend van het kopend publiek en nemen geen kledingstukken of accessoires in hun collecties op, die het publiek al niet meer wil hebben.
Prins Claus deed al in 1998, tijdens een lezing, zijn stropdas af en wierp het ding weg met de woorden: "Stropdasdragers aller landen, verenigt u en gooi het knellende ding weg!" Het lijkt er op, dat steeds meer mannen hier daadwerkelijk gehoor aan geven. Achteraf gezien was Prins Claus met zijn anti-stropdasactie zijn tijd ver vooruit en een echte trendsetter. Maar heeft de stropdas nu echt, definitief afgedaan? Misschien wel, maar de toekomst zal het ons leren.
De mannenmode gaat in wezen steeds meer lijken op de vrouwenmode en wordt daardoor steeds interessanter: meer kleur, meer durf, meer stijlen, zelfs meer bloot (zoals bijvoorbeeld de zeer korte broeken en doorkijkshirts van Emporio Armani, zie foto onder). Wie had dat gedacht: de moderne modeman als 'eye candy'. Dat wordt wat, die zomer van 2013.
© ASMAY. *12
Meer weten of boeken vinden over (de achtergronden van) mannenmode? Klik hier.
Of over werkkleding voor mannen?
Klik hier.
Voor van alles en nog wat over kleding,
klik hier.
Zie ook:
Mannenmode-zomer-2014-kortgeknipt-en-weer-in-het-pak
Mannenmode-winter-2015/16-oude-klassiekers-in-nieuwe-jasjes
Denim-en-jeans-de-populariteit-van-een-spijkerbroek
Top-tien-(en-verder)-van-Nederlandse-topmodellen
Of:
Asmay's-archiefmap
Asmay-s-handwerkmap/
Reacties (5)
maar dat hij zijn dassen kan opbergen, daar zal hij wel blij om zijn!
duim