Ganzenbord, het gezelschapsspel als levensweg.. Het is inderdaad dom om in de put te blijven zitten!
Ganzenborden is natuurlijk allereerst een hartstikke leuk gezelschapsspel. Menig huishouden zal dit bordspel wel ergens in de kast hebben liggen. Het spel wordt ook door volwassenen serieus genomen, die doen soms zelfs aan levend ganzenborden. Alvorens je met het spel begint worden de regels van het ganzenborden doorgenomen. Het simpel ogende bordspel heeft echter een veel diepere betekenis dan wij zouden kunnen bevroeden. We kunnen het zien als een wijsheidsspel waarin de levensweg van de mens in vele symbolen wordt verbeeld. De mens maakt deze innerlijke reis vergezeld door een reiskameraad: de gans.
De gans staat sinds lange tijden en in vele culturen in hoog aanzien, doordat deze dieren overleg plegen alvorens zij hun weg kiezen. Ook is de gans een symbool voor de ziel, trouw en waakzaamheid. Een paartje ganzen blijft dan ook immer bij elkaar en daarnaast worden ganzen als waakdieren gebruikt.
De oudst geschreven tekst die naar dit spel verwijst, stamt uit 1342. Daarin staat: ‘wie men vonde worpende ter gans, waers om 20 schellinge’. Dit duidt erop dat het ganzenbord in die tijd werd gespeeld als gokspel. En gokken was verboden; wie betrapt werd, moest een boete betalen van 20 schelling.
De grondvorm van de meeste ganzenborden is een ovale voorstelling van een opgerolde spiraal of slang. Het ganzenbord kent 62 even grote vlakken. Nr. 63 is het einddoel en dit is altijd een groter vlak. Het getal 63 is het product van 7 x 9.
In het leven van de mens is steeds een cyclus van 7 te herkennen. Ook wordt er in de mens iedere zeven jaar een aspect ontwikkelt van de mens. Negen is het getal van de mensheid.
Leeftijd | Lichaam | Cyclus | Epos |
0 – 7 jaar | fysiek lichaam | Ontwikkelen van het basisvertrouwen in het goede. | Epos: Gilgamesj. Gilgamesj is 2/3 goddelijk en 1/3 mens zoals het kleine kind. |
7 – 14 jaar | etherlichaam | Ontwikkelen van het gevoel voor het schone in de wereld, evenwicht. | Epos: Odyssee. Het kind verkeerd zoals Odysseus nog onder de goden en de natuurwezens. |
14 – 21 jaar | astraallichaam | Ontwikkelen van het eigen oordeelsvermogen en gevoel van het ware; loskomen van vader en moeder; op eigen kracht gaan staan. | Epos: Beowulf. In de Beowulf zijn de goden verdwenen en moet de draak verslagen worden. |
21 – 28 jaar | gewaarwordingsziel | Het veroveren van de wereld; ‘woede’. | Epos: Nibelungenlied. Het oude wordt gedood (de dood van Siegfried) om ruimte te geven aan een nieuw ‘rijk’ (van Kriemhilde). |
28 – 35 jaar, | verstands-gemoedsziel | Het ordenen van de wereld; ‘twijfel’ | Epos: Tristan (en Isolde). De knagende twijfel van koning Mark. |
35 – 42 jaar | bewustzijnsziel | Bewustwording van de eigen vergankelijkheid en de ‘andere wereld’; eenzaamheid. | Epos: Parzival. Parzival gaat in eenzaamheid de weg van onnozele knaap tot koning van de graal. |
42 – 49 jaar | geestzelf | Bewustwording van de inspiraties vanuit die ‘andere wereld’. | Epos: Lohengrin (de Zwanenridder). Lohengrin komt Elsa te hulp vanuit de wereld van de gestorvenen. |
49 – 56 jaar | levensgeest | Zichtbaar worden | In de ban van de ring. Frodo gaat de weg van de ontbering om de ring die onzichtbaar maakt te vernietigen. |
56 – 63 jaar | geestmens | Herinneren versus vergeten. | Epos:Harry Potter. Confrontatie met de dood (Voldemort) |
Het uiteindelijke innerlijke doel is voor ieder mens hetzelfde: vakje 63, bevrijding uit de tijdruimtelijke wereld. De weg daartoe is voor ieder speler anders. Als je luistert naar de stem van je innerlijk (de gans) probeer je op de vakjes te komen waar een gans op staat afgebeeld. Ganzen vinden we op de vakken 5, 9, 14, 18, 23, 27, 32, 36, 41, 45, 50, 54, 59 en 63. Veelvouden van negen of veelvouden van negen minus 4. Dit komt neer op afwisselend 4 of 5 vakjes verder. Tussen de getallen zit steeds het getal vier of het getal vijf.
Vier is het getal van de aarde (4 elementen, 4 windrichtingen, 4 seizoenen etc.) terwijl vijf het getal is van de ziel (het pentagram). De mens staat voor de opdracht om van de vier naar de vijf te gaan, van het aardse leven naar het leven van de ziel.
In het ganzenbord zijn er zeven vakken met een speciale betekenis, die symbool staan voor toetsstenen in het leven.
Ga verder naar 12. Het kind treedt bewust in contact met de buitenwereld die anders is dan hijzelf. De brug stelt de vraag “ben jij bereid eerbied te hebben voor dat wat anders schijnt, ben je bereid je egocentrisme te offeren en, gescheiden maar toch verbonden, samen te leven? Of wil je alleenheerser zijn op je eilandje? Wie de brug niet over waagt te gaan moet daarvoor tol betalen.
Een beurt overslaan. de herberg is een uitkomst voor de reiziger die moe is van de reis, dorstig en hongerig, voor alles dorstig en hongerig naar ontmoeting. Voor de mens echter die bang is voor dat vele dat nog komen gaat is de herberg een val. Want hij blijft steken in het genot, dat een bijverschijnsel kan zijn van zijn ontmoeting – met mens, drank en voedsel – en zoekt niet meer naar ontmoeting, maar vergetelheid. Deze mens blijft negentien jaar, hij wordt niet volwassen voordat hij verder gaat. totdat hij wel toe moet geven aan zijn roeping.
Wie hier komt moet er blijven tot een andere speler er komt. Degene die er het eerst was speelt dan verder. Ook de put is een ontmoetingsplaats, is zelfs de basis van de gemeenschap, maar toch is het ontmoeten van de medemens hier een bijkomstigheid. De mens komt in de eerste plaats bij de put om zijn eigen (levens)dorst te lessen en om water voor de zijnen te halen. En daar bij de put treft hij dan tevens de anderen. Als hij zijn hoop gericht houdt op een bouwsel dat uiterlijk wel op een put lijkt, maar het niet werkelijk is, dan wordt zijn dorst niet gelest. De bodemloze put van de nagejaagde idealen, van carrière maken als surrogaat voor leven, van het altijd weer iets nieuws zien dat begeerd wordt. Als de reiziger daarin is gevallen, dan kan hij er niet meer op eigen kracht uitkomen. hij moet verlost worden.
Terug naar 39. De doolhof vraagt de mens die zich al een beetje gearriveerd waant: je hebt nu een positie in de maatschappij, je hoort bij de kerk, bij groep zus, bij partij zo, maar waar ben jij eigenlijk gebleven? Heb jij wel een leidraad of dool je maar wat voort, gedreven door de slagzin van het moment? En menigeen die zich zo aangesproken voelt, moet bekennen dat hij, door voorspiegelingen verleid, is afgedwaald van de eigen weg en dat hij niet het pad is gegaan naar de spiegel in het hart, waar ieder de eigen opdracht kent en ziet.
Wie hier komt moet er blijven tot een andere speler er komt. Degene die er het eerst was speelt dan verder. De gevangenis is de consequente voortzetting van de doolhof, want de doolhof heeft al iets van de gevangenis. De gevangenis is als het ware een dichtgegroeid doolhof. Hier is op eigen kracht geen ontkomen mogelijk. De gevangene moet verlost worden. Vragen die beantwoord moeten worden zijn: waar ben ik, wat heb ik nagelaten dat gedaan had moeten worden, wat heb ik gedaan dat ongedaan had moeten blijven?
Terug naar begin, opnieuw beginnen. Wie de dood in dit leven niet doorleeft, moet weer helemaal opnieuw beginnen, de hele weg van voren af aan.
Wie hier als eerste komt heeft gewonnen. De vicieuze cirkel van 1 tot 58 moet zolang doorlopen worden, steeds anders en toch steeds dezelfde cirkel (reïncarnatie), totdat de pelgrim aankomt in het beloofde land, dat ook wel wordt aangeduid met Tao.
Meer lezen over ganzen? Dat kan in dit artikel: https://plazilla.com/het-ganzenakkoord-van-onze-ganzen-in-de-tweede-kamer
Reacties (5)
Ik speel nu ganzenbord met de kleindochter.
Zal nu elke keer aan jouw verhaal denken!
duim
D!