Gokken
Public

Javascript voor mensen, hobbits en elven - Deel 2

SamRain > Programmeren

Voorbereiden op de reis naar Rivendel.

“Informatie is de onmisbare grondstof voor kennis.”
      - Sam Rain

Programma's

Scripts zijn programma’s. Programma’s doen twee dingen, namelijk onthouden en doen. JavaScript maakt zo het leven van een magiër gemakkelijk – Hobbits en mensen hoeven zich niet te verkneukelen aan dagenlang oefenen om een boog te leren spannen (om maar te zwijgen over leren richten en de roos te raken). Het is wel handig om te weten hoe het ‘ongeveer’ werkt.

Om iets te onthouden, moet een programma het kunnen herinneren, en om te herinneren heeft deze dus geheugen nodig. Geheugen in een computer kun je het makkelijkst inbeelden als een boek. Iedere bladzijde heeft een nummer, en je kunt óf door het hele boek bladeren óf gebruikmaken van de inhoudsopgave.

Programmeertalen in het algemeen, ook JavaScript, doen dit via een inhoudsopgave; door gegevens ‘op te slaan’ als hoofdstuk, kunnen ze de bijpassende pagina vinden via de inhoudsopgave. In dure bewoording heet de pagina naar een hoofdstuk voor JavaScript een ‘referentie’. De titel van het hoofdstuk is dan een ‘variabele’. Wanneer we in JavaScript vragen om de inhoud van een hoofdstuk, doen we dat via de titel – waarna JavaScript zelf de bijbehorende bladzijden opzoekt en de inhoud teruggeeft.

Om in dezelfde analogie te blijven, is een ‘script’ (een JavaScript programma) als het schrijven van een kookboek. Hoofdstukken zijn afzonderlijk van elkaar en we voegen nieuwe toe naarmate we daar behoefte aan hebben. De hoeveelheid bladzijden die we nodig hebben voor ieder hoofdstuk, hoeven we in tegenstelling tot andere programmeertalen, niet vooraf vast te leggen. JavaScript schuift zelf alles op zijn plaats en voegt waar nodig nieuwe pagina’s toe. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat JavaScript elk hoofdstuk plaatst in een categorie – een datatype. Sommige gerechten zijn toetjes, andere soepen, enzovoorts. Alleen denkt JavaScript in categorieën van informatie: nummers, tekst, lijsten, ja/nee en dergelijke. Weten wat voor gerecht er wordt beschreven is belangrijk: soep serveer je niet met een vork en een ijstoetje eet niet prettig met een scherp mesje! Gelukkig is het in JavaScript erg voor de hand liggend.

Functie aanroepen

JavaScript is naast een supersnelle administratieve kracht, ook een Master Chef; wanneer je JavaScript de opdracht geeft om het recept te maken, gebeurd dit zonder gemok of sputter. In Elventaal heet dit ‘doen’ een functie aanroepen; in plaats van te vertellen wat er geschreven staat in het hoofdstuk, zal JavaScript onmiddellijk, regel voor regel, als een trouwe dienaar uitvoeren. Het enige wat je hoeft te begrijpen is dat een ‘functie’ niets meer betekent dan een commando voor JavaScript om de informatie in het hoofdstuk te beschouwen als taken.

Elvenmagie begint met een beetje Elventaal; JavaScript is een slimme kameraad, die geen uitbundige taal nodig heeft om te doen wat er gedaan moet worden. Door een paar termen Elventaal te leren, is magie zo gepiept. Een combinatie van termen leveren een toverspreuk op – zo kun je met een paar vingervlugge bewegingen nieuwe hoofdstukken maken of hele moeilijke berekeningen doen! Maar alvorens we gaan toveren, ongeacht je Mens, Hobbit of Elf bent, eerst oefenen zonder magische voorwerpen. Een Hobbit die niet kan zwemmen zal zonder de hulp van een ander verdrinken – hoe goed de intentie ook is! En zelfs Elven moeten een beetje geduld kweken.

De start

Allereerst heb je een tekstprogramma nodig – het kladblok (of soort gelijk) is voldoende voor de meeste opdrachten. Uiteindelijk is een ‘editor’ afgestemd op JavaScript het ideaal, maar laten we eerst eens lopen voordat we gaan sprinten op Olympisch niveau. Typ het volgende over:

var a;
var b;
var c;
a = 2;
b = 3;
c = a+b;

Wat denk je dat er zou gebeuren als je deze toverspreuk hardop zou vertellen tegen JavaScript? Ik zal het je toch even nadrukkelijk uitleggen:

- maak een nieuw ‘hoofdstuk’ aan met de titel “a”
- maak een nieuw ‘hoofdstuk’ aan met de titel “b”
- maak een nieuw ‘hoofdstuk’ aan met de titel “c”
- schrijf op de bladzijde van “a” de inhoud “2”, categorie nummer
- schrijf op de bladzijde van “b” de inhoud “3”, categorie nummer
- bereken de inhoud van “a” door deze op te tellen met de inhoud van “b” en plaats de uitkomst op de bladzijde van “c”.

Was dat wat je verwachte? Zo eenvoudig werkt JavaScript! Het toverwoord ‘var’ maakt een nieuw hoofdstuk aan met de titel die je erachter plaatst. De puntkomma is een slot voor de toverspreuk. De = plaatst de gegevens aan de rechterkant in de pagina van het hoofdstuk aan de linkerkant. De + is een speciale ‘functie’ – een operatieve handeling- maar werkt precies zoals je dat zou verwachten! Meer volgt in deel 3!


Meer lezen over Programmeren? Klik hier voor de inhoudsopgave van alle artikelen!

 

©SamRain
sam-rain-articles.blogspot.com
 

 6
       
 
18/08/2013 13:58

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
 
 
 
 
03/07/2012 11:43
Inzichtelijk geschreven, ik wist niet dat Java-scripten zo makkelijk was ;)
 
 
 
 
03/07/2012 11:43
En deel 3?
Deze moet ik tweeten en ook blij jouw overzicht gevonden te hebben...

Groetjes
 
 
 
 
03/07/2012 11:43
javascript, ken het wel, maar programeren doe ik niet vaak in javascript.
wel interessant artikel.
duim