Wereldse moeilijkheidsgraden de rug toekeren

Door Jan Cornelis gepubliceerd op Sunday 07 October 11:51

     Originaliteit bestaat nog, terwijl dit heden ten dage een van de meest ontkende eigenschappen in de afgelopen decennia is. Dat komt omdat zij geënt is op een oude structuur. Ik heb het over het begrip liefde. Je kunt namelijk alleen maar een voorstelling hebben van de liefde in de eenentwintigste eeuw, als je de eeuwenoude essentie van de liefde begrepen hebt. Dat je daar een kleine nuance in aanbrengt is dan de originaliteit, om van dat klassieke beeld gebruik te maken en er net een draai aan te geven. Dit principe komt veel voor in de huidige literatuur en noem ik ambtshalve een wereldse filosofische draai.

     De moeilijkheidsgraad van de huidige literatuur is het criterium dat 'persoonlijk’ iets heel anders blijkt te betekenen dan het begrip 'privé', sterker nog, ik denk dat daar het tegenovergestelde van 'persoonlijk' mee bedoeld wordt. Tegenwoordig is persoonlijkheid iets waarmee je bij uitstek naar buiten treedt in het publieke domein, omdat dát het is wat jou uniek maakt, waarmee je ziel in beeld komt want die is zichtbaar in alles wat je doet. Het huidige criterium is dat jij je persoonlijkheid nodig hebt om beoordeeld te worden door anderen, om herkend te worden en om vrienden mee te verwerven.  

     Privé is juist datgene wat je niet in het publieke domein wilt brengen, want dat blijkt iederéén te hebben waardoor we helemaal niet uniek zijn maar eerder volkomen gelijk aan elkaar. Ja, ook ik huil aan het graf van mijn moeder, om maar wat te noemen. De meeste primitieve impulsen zoals seks, woede, en pijn, worden als privé beschouwd, omdat deze juist helemaal niet persoonlijk gezien worden.
     Er zit tussen onze literatuur - die in winkels te koop zijn – een weekblad  dat gedijd op clichés zoals overspel, seks, depressie, gekte, enz. waarmee zij iemand van zijn of haar persoonlijkheid beroofd, iedereen over één kam scheert, iemands persoonlijkheid niet serieus neemt en daardoor tot iets banaals maakt wat tegelijkertijd de grootste onwaarheid over iemand is. Het zijn stigmatiserende strategieën die een suggestie opwekken dat maatschap-pelijke problemen heel eenvoudig kunnen worden opgelost of zelfs weggewuifd, een principe waarmee de liefde naar de afgrond wordt gebracht.

     Ik heb daarom dat wereldse gedoe volledig de rug toe gekeerd en ben het gaan zoeken in eeuwenoude principes zoals kuisheid. Ik ben erachter gekomen dat de Vader van mijn geest mij lief heeft en wil dat ik hier op aarde en in het hiernamaals gelukkig ben. Daartoe heeft Hij bij monde van zijn profeten geboden en raad gegeven. Een gebod dat van groot  belang is voor ieders gemoedsrust en geluk betreft seksuele reinheid, ook wel de wet van kuisheid genoemd.

     God heeft deze wet al aan het begin van de wereld   ingesteld. En toen Hij de profeet Joseph Smith eeuwen later het evangelie van Jezus Christus liet herstellen, heeft Hij het belang van deze wet nogmaals onderstreept. Alleen, omdat ik bereid was dit gebod te gehoorzamen, kon ik door de doop in 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen' worden opgenomen. Nu ik eenmaal opgenomen ben, en nog andere eeuwenoude principes aangenomen heb, ben ik de gelukkigste man op aarde geworden, is mijn persoonlijkheid ten goede gekeerd en spelen wereldse  moeilijkheidsgraden in mijn leven geen rol meer. En dit is mijn getuigenis in naam van Jezus Christus. Amen. 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.