Het betreden van het Heilige der Heiligen

Door Jan Cornelis gepubliceerd op Sunday 26 February 18:51

    De Tempelberg of de berg Moria is een heuvel in het oosten van de oude stad van Jeruzalem. Op deze heuvel stond tot het jaar 70 de Joodse tempel. Sinds de 7e eeuw staan op dezelfde plaats twee belangrijke islamitische heiligdommen: de Rotskoepel en de Al-Aqsa moskee Deze moskee is de grootste moskee van Jeruzalem en biedt plaats voor 5.000 mensen. Daarmee is het gebied van de Tempelberg na Mekka en Medina, de heiligste plek van de islam.

                              Rotskoepel-300x217.jpg

     Voor ons christenen is de Tempelberg natuurlijk ook belangrijk omdat Jezus hier heel dikwijls kwam om met de bezoekers van de tempel te praten. Door deze drie claims is de Tempelberg de meest omstreden vierkante kilometer ter wereld. Aan de westelijke zijde van de Tempelberg ligt de Westmuur (ook wel Klaagmuur genoemd), het laatste (zichtbare) restant van de tempel van Herodes. Dit is dus de derde tempel, want na de ballingschap herstelden Ezra en Nehemia de door Nebukadnezar verwoeste tempel van Salomo (tweede tempel).

 

 Klaagmuur%20in%20Jeruzalem.png                               

     Op deze plaats zeggen Joden, afkomstig uit de hele wereld, al bijna tweeduizend jaar gebeden op, onder andere voor de wederoprichting van de Tempel. De orthodoxe Joden betreden de Tempelberg zelf niet omdat dan het risico bestaat dat men op de plek komt waar eens het Heilige der Heiligen was. Alleen de hogepriester mocht hier slechts één keer per jaar komen om het zoenoffer te brengen.

westerse_muur.jpg

     Hoe betreden ‘heiligen der laatste dagen’ het Heilige der Heiligen door het bloed van Christus? De vroegere tabernakel en de tempels die naar het voorbeeld van deze tabernakel gebouwd waren hadden voorhangen die het ene gedeelte van het bouwwerk van het andere scheidde. Wanneer men de eerste voorhang passeerde kwam men vanaf de voorhof het heiligdom binnen dat bekend stond als het Heilige. Wanneer men de tweede voorhang passeerde ging men het Heilige der Heiligen of het Allerheiligste binnen.

  voorhang+scheurtMt27.jpg                                      

     Paulus benut in Hebreeën 10:19-20 het feit dat de Hebreeën deze indeling kenden om symbolisch de taal van Jezus aan te geven die het voor ‘heiligen der laatste dagen' mogelijk maakt de hemel, ons celestiale heilige der Heiligen, binnen te gaan. Zoals in vroegere tijden de hogepriester het aardse heiligdom betrad door middel van reinigingsgebruiken, zo hebben ook ‘heiligen der laatste dagen’ het voorrecht het hemelse heiligdom te betreden door het bloed van Christus, dat ons van onze zonden reinigt.

      02-tempel-zoetermeer.jpg

     “Het zoenoffer voor de zonde wordt niet langer door de hogepriester in Israël gebracht, wanneer hij door de voorhang van de tempel het Heilige der Heiligen ingaat. (Leviticus 16.) Zie Hebreeën 6:19-20. Er is nu een nieuwe weg, een levende weg, want de voorhang van de oude tempel scheurde tijdens de kruisiging. (Matteüs 27:50-51.) Nu is Jezus door de voorhang heen zelf de hemel binnen gegaan.villa_meissen_wohnzimmer.jpg

Toen Hij nog op aarde leefde stond zijn sterfelijke vlees tussen Hem en het eeuwige heilige der Heiligen, want ‘… vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven …’ (1 Korintiërs 15:50) maar nu heeft Hij als het ware de voorhang van zijn vlees met de dood gescheurd en is door de opstanding de volheid van het Koninkrijk zijns Vaders binnengegaan”. (McConkie, DNTC, deel 3, blz. 190-101 zijn” blz. 227.) En dit is mijn getuigenis in naam van Jezus Christus. Amen.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.