Inleiding 04 Aan het woord

Door Haraelmans gepubliceerd op Wednesday 15 February 02:30

Inleiding 04 Aan het woord

Jezelf vinden. Jezelf vinden door de waarheid van de mensheid te ontdekken. Ieder normaal mens wil als zichzelf leven en niet gedwongen tot het toneelspel van goed en slecht. Elkaar dwingen hoe te leven. Waarheid in de mensheid die zullen we niet ontdekken in de verhalen van de goden, de verhalen over goed en slecht. De waarheid zullen we ontdekken bij de eerste samenleving. Bij de eerste god van Eva komt de eerste god tevoorschijn, de eerste kennis van goed en kwaad.

Dat de schepping gemaakt is door de kennis van goed en slecht is toch een keiharde leugen. De schepping en daar horen wij mensen bij is gemaakt door de waarheid.

Al die overbodige ellende op aarde. Die ontstaat uit een overbodige bezitsdrang. Die ontstaat weer door een overbodig figuur van de kennis van goed en slecht. Onze Eva fantasie. Het overbodige Fantasie wezen van Eva. De baas van goed en slecht. Het wezen uit de verhalenslang een donderman of een smurf hebben we de naam god gegeven.

In hoofdstuk 3 wordt aan twee dingen de naam god gegeven. Maar de naam god voor het wezen uit de verhalenslang wordt pas in hoofdstuk 4 gebruikt. De naam god voor de waarheid van onze fantasie.

Genesis hoofdstuk 1 Het woord wordt gevoerd door de waarheid die de nieuwe dingen schept. De werkende natuurwet schept de werkelijkheid. Hij zegt niets.

Verschil met hoofdstuk 2 verschil met hoofdstuk 1. De waarheid schept onze fantasie met een geraamte, de wetten. De werkende natuurwet is er niet. De werkelijkheid fantaseren we zelf.

In hoofdstuk 3 wordt over twee goden gesproken. De waarheid in onze fantasie. De smurfengod de baas van goed en slecht. De naam smurfengod wordt hier nog niet gebruikt.

Hoofdstuk 4

Het woord wordt gevoerd door de baassmurf, met de naam god. In het hoofd van Kaïn. De baassmurf fantaseer het merkteken voor Kaïn. Aan het eind van het hoofdstuk. Seth komt aan het woord. Zowel Kaïn als Seth gaan op een eigen manier het verdere verloop van de traditie bepalen. Twee tradities dus. De strijd om bezit.

Het verdere verloop van de traditie in de tijd. We zien de beschavingen verschijnen en verdwijnen. Iedere beschaving met zijn eigen smurfbaas en een eigen traditie. De mensen die buiten de beschavingen leven. Ieder groepje met een eigen traditie. Komen ze in contact met de beschaving moeten ze zeggen dat de smurfbaas van die beschaving de echte smurfbaas is. Anders overleven ze het niet.

Het punt

Het punt is het kindje tot de peuter leeftijd leeft zonder de kennis van goed en slecht. Wij als volwassen mensen maken de keuze. Laten we de traditie van oorlog voortbestaan. Of gaan we beginnen een nieuwe traditie te vormen. De peuters niet onder commando stellen van braaf en stout. De kinderen niet meer opvoeden gelijk we een huisdier opvoeden.

Het verhaal genesis opschrijven. Uit de woordenbrij van de vertalers met hun goed en slecht kan toch het verhaal gehaald worden. Het eerste wat opvalt. In het verhaal is voor Eva geen goed en slecht in de samenleving. Waarop is de bewering dat Eva de eerste mens is gebaseerd? Het verhaal van Genesis is anders. Genesis is oude waarheid. De bijbelvertalers maken een nieuwe waarheid dat oorlog door de schepping geschapen is. Door de waarheid geschapen is. Een overbodige waarheid die geen waarheid bevat.

Ja een fout gemaakt. In hoofdstuk 3 zitten twee goden. 1 God de schepping, de waarheid. 2 De god fantasie van goed en kwaad, maar die krijgt nog niet de naam god.

We zien dus dat aan de schepping, de waarheid en aan het verhaal van goed en slecht dezelfde naam gegeven wordt. God. Met dezelfde naam geven kunnen we er niet een van maken.

Als we een auto en een vliegtuig dezelfde naam geven. Laat zeggen vliegto. Dat wil niet zeggen dat auto en vliegtuig een worden. We kunnen het de naam vervoersmiddel geven. Bij de waarheid en de kennis van goed en slecht gaat dat niet. Ze hebben geen overeenkomsten.

Als we de naam god gebruiken hebben we het over de waarheid. Of we hebben het over goed en slecht. Er een naam van maken kan gewoon niet.

De overeenkomst ze overheersen de mensheid. Dan nog ze blijven apart. De waarheid overheerst de mensheid of de kennis van goed en slecht overheerst de mensheid. Ze kunnen niet tegelijkertijd bestaan.

De verhalen van goed en kwaad veranderen de waarheid niet. Ze maken de waarheid voor onze samenleving dood. Ze kunnen niet gelijktijdig bestaan. Daardoor vervalt de overeenkomst.

De bijbelvertalers en hun manier van namen geven. Ze maken de waarheid van het verhaal dood door er het onmogelijke in toe te voegen. Ze maken het onleesbaar.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.