Zelf de schepping beschrijven 3 De eerste god

Door Haraelmans gepubliceerd op Thursday 02 February 01:24

Zelf de schepping beschrijven 3 De eerste god.

Wij leven niet meer met de waarheid in ons. Waarheid is verplaats naar buiten ons. Verplaats naar de traditie. In de traditie wordt de waarheid bepaald. De schakelaar is het systeem Eva. Het systeem van goed slecht.

Het goed en slecht van het Eva systeem met de daarbij behorende baas die bepaald wat goed gedrag en wat slecht gedrag is. De baas die in de verhalen van de traditie zit. In de slang.

De stem waarmee de vrouw praat.

Er is een traditie gevormd. Een verhalenslang in de traditie een verhalenbundel van verhalen die steeds weer verteld worden. Zoals het sinterklaas verhaal.

De vrouw fantaseert een figuur uit de verhalenslang in haar hoofd en praat ermee.

Die stem verteld haar: Als ze het systeem van goed en slecht invoert in de samenleven wordt ze gelijk de schepper, de scheppende natuurwet. De vrouw wil gelijk de schepper worden.

De vrouw vertelt het verhaal aan haar man. Ook de man wil gelijk de schepper worden. Het wordt een gezamenlijke fantasie.

Het goed en slecht wordt ingevoerd in de samenleving. De vrouw wordt Eva ze is niet langer een mens met menselijke gevoelens. Haar geest wordt het systeem goed en slecht. De man wordt Adam niet langer een mens met menselijke gevoelens. Maar een geest met het systeem goed en slecht als persoon.

Toneelspel.

Eva en de man gaan zich voor elkaar schamen hun hoogmoed om gelijk te worden aan de schepper. Ze gaan zich verstoppen achter een schone schijn. Een toneelspel spelen van kijk mij nou.

We leven in het systeem goed en slecht. Het Eva systeem.

We vormen de kinderen gelijk we de huisdieren vormen. Een huisdier heeft een baas nodig die bepaald welk gedrag goed is en welk slecht. Wij mensen hebben en baas nodig die bepaald welk gedrag goed is en welk gedrag slecht is. Die baas zit in de verhalen in de traditie. We maken onze menselijke gevoelens dood. De waarheid die in de menselijke gevoelens zit kennen we niet meer. De baas over de waarheid dient in ons gezamenlijk menselijk gevoel te zitten

De kinderen.

De strijd in de traditie. De peuters willen. Ze willen hun menselijke gevoelens laten ontwikkelen. Ze willen beginnen met het opbouwen van samen leven. Het onder commando stellen van de peuters. Gelijk de soldaten in de kazerne stellen we de peuters onder commando. Het commando goed of slecht. Dat is het leven van een peuter. Het is het leven van de schooltijd. Het is het leven na de dienstplicht. Het is het heel leven.

De natuurwet.

De natuurwet kent geen goed en slecht. Wij mensen fantaseren goed en slecht. We kennen braaf en stout alleen in ons samenleven met huisdieren. En in het samenleven van ons mensen.

Waarheid.

De manier waarop wij waarheid bepalen. We vertellen verhaaltjes. Per groep beslissen we welke verhaaltjes waarheid zijn. We kunnen veel in de verhaaltjes roeren maar waarheid zullen we er niet vinden. De waarheid zoeken in de werkelijkheid in de natuurwet. We hebben van de natuurwet onze fantasie. We hebben van de natuurwet ook onze menselijke gevoelens. Met die menselijke gevoelens kunnen we een samenleving opbouwen.

Wat doen we een samenleving van verhaaltjes opbouwen.

Het goede.

Het goede in goed en kwaad kan niet zelfstandig bestaan. Het goed heeft een achterkant het slechte. Bij alles wat we beoordelen als goed is er de achterkant. Welke kant we willen zien daar vertellen we verhaaltjes over. De andere kant wordt dan vergeten.

Waarheid.

In welke eeuw liep Jezus door de Scandinavische landen?

De strijd tussen de kennis van goed en slecht en de natuurwet is geen werk van de natuurwet. Het is onze fantasie.

Van de natuurwet hebben we menselijke gevoelens. Daar kunnen we een samenleving mee opbouwen.

 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.