Verslag van ontmoeting

Door PinaJones gepubliceerd op Sunday 15 January 08:59

Het verslag van mijn ontmoeting met Peter Koelewijn:

Over een uitnodiging van mijn idool:

Ik stuur Peter sinds 1980 songteksten. Hij stuurde altijd korte briefjes terug zoals:

 

684c8c4d797788cfe632af4aae52f0cb_medium.

 

ed2c740af88609325e32d065b6c0c749_medium.

(Hondenpoep schreef ik in 1981, maar stuurde ik pas op naar Peter in 1984).

Zie voor meerdere brieven die ik terugkreeg van hem mijn site.

Ik werd ergens in de jaren 80 opeens opgebeld door Peter met de vraag of ik eens in zijn Entertainment Bureau wilde komen in Hilversum.

Ik antwoordde dat ik nog niet durfde.

Echter, door de jaren heen, bleef ik hem teksten sturen. Ook toen ik, voor een korte periode, naar Rotterdam ging.

Van 1989 tot 1991 heb in Rotterdam gewoond en in die periode was het, dat Peter Koelewijn, mij weer belde met dezelfde vraag als eerder toen hij voor de 1e keer belde in de jaren 80.

 

Pien in Rotterdam bij: "De Koperen Hoorn":

30c6a4b70b302b29b1d4c3d869b2df4b.jpg

Ditmaal was ik er wel klaar voor.

Mijn vader bracht mij naar het station in Alphen aan den Rijn op de afgesproken datum en ik ging met de trein. Toen de bus in Hilversum naar Vaartweg 168.

Ik vroeg de buschauffeur of ik goed zat maar of de buschauffeur wist er niks van of hij gaf geen krimp.

Hierdoor stapte ik zenuwachtig uit.

Vaartweg 168 zag er uit als een garage/schuur. Maar ik zag toch een bel met een intercom.

Het ergste vrezend, belde ik aan. Ik zei dat ik een afspraak had door de intercom en die vrouw zei dat ik naar de zijkant van het pand moest lopen.

En inderdaad: Daar zat een deur. Ik moest naar boven.

Ik kwam langs een man in een kantoor boven en ik geloof nog een vrouw, en toen ik doorliep naar het 2e kantoor na het kantoor van die man, zag ik brievenstandaards staan op een bureau waarop ik 2 singletjes geklemd zag staan tussen die brievenstandaards dus,die ik ooit naar Peter had gestuurd van 'Amber'.

Hij bewaarde dat dus! Leuk!

Toen kwam ik in een vertrek waar ze me vertelden te wachten.

In dat vertrek zag ik aan de muur allemaal Veronica gidsen waarop, op de voorkant, Tatjana had geposeerd.

Toen ik vertrok, van huis, dacht ik er aan om een camera mee te nemen. Maar ik dacht: "Ach, Peter is zo gewend dat mensen hem als artiest behandelen, daar zal-ie-wel van balen, want uiteindelijk is hij ook een mens.

Om rekening te houden met Peter, nam ik dus geen toestel mee.

Maar als je in mijn diepste binnenste keek, wist je, dat ik er GRAAG één had meegenomen!

Maar goed, verder, ik zat te wachten en daar kwam Peet aan die zich verontschuldigde dat hij te laat was.

Hij vroeg om mijn map met songteksten waarvan hij me gevraagd had, die mee te nemen. 

Ik liet hem de map zien. Ik had o.a. een vrije vertaling daarin zitten van “Lust for Life” vam Iggy Pop getiteld:  “Levenslust”.

Peter zag die tekst en hij zei:

“Lust for life dat is toch van eeeeh…’

“Iggy Pop” schoot ik hem te hulp.

“Oja” zei hij.

Vervolgens had hij mijn tekstje “Hondenpoep” in zijn handen.

“Ja” zei hij: “Weet je wat mijn punt bij deze tekst is? Moet je wel een liedje maken over iets dat negatief is”.

“Ja dat is wel zo” beaamde ik.

“Mag ik een vraag stellen”? vroeg ik.

Peet: “Ja hoor”.

Ik: “Als artiest moet je zeker heel erg in jezelf geloven; Zelfs een soort kapsones hebben, anders red je het niet”?

Peet: “Ja dat is in zekere zin wel zo”.

Maar ik wil hierbij niet beweren dat Peter 'kapsones''heeft!

Trouwens ik had het woord chicks (meisjes) in mijn vrije vertaling van “Lust for life” in "Levenslust" vertaald als “Kippen”.

Ik dacht een chick is een kip dus chicks….Wist ik veel!

Maar Peter zei daar niks van…  ☺

Later heb ik hem geschreven dat je toch je tòch wel een liedje kon maken over iets negatiefs omdat SNIP dit ook had gedaan met “Ik ben verkouwe” op de wijze van “I got the power” van SNAP.

Ook was er een krantje van een laag niveau in Alphen aan de Rijn in de jaren na 91, ‘Nieuwsweek’, dat Pater Moeskroen een soort afkraakte met ‘Roodkapje’ (geproduceerd door Peet) door te zeggen dat ene R. Groeneveld als 1e met een versie van “Roodkapje” was gekomen. (Ik hoop dat ik de naam Groeneveld goed heb onthouden).

Dat was dus weer zo’n goedkoop verhaal in Nieuwsweek.

Enigszins gebelgd stuurde ik dat artikel naar Peter met het telefoon nummer van de redacteur erbij.

De week daarop stond er een erratum  in die krant die Peter had opge-eist!
Haha! Rechtvaardigheid! Mijn doel was bereikt!

Ik had eigenlijk ook nog een appeltje te schillen met de redacteur, Eric, dus achteraf dacht ik: “Kijk nou! Wie goed doet, goed ontmoet”!

Maar ik was dus bezig te vertellen van mijn bezoek aan Peter.

Aangezien  mijn moeder vorige week mijn treinkaartje heeft gevonden van dit bewuste bezoek, kreeg ik het idee een verslag te maken van dit bezoekje.

Toen  ik het pand verliet zag ik aan de binnenkant van de deur een blad geplakt met daarop de tekst: “Entertainment Buro” Ik prefereer “Bureau” als ik het over zoiets heb, maar ik geloof dat er daar “Buro” stond.

Maar goed, dit bezoekje was in Juni 1990.

Dit is het treinkaartje:

8fbb363accdd99fe691cf79ef37fa2b6_medium.

de95cb41eb05c414f67f959692a79467.jpg

a42e47862c70e6266999f44915cf3ae0.jpg

(Betrapt op bed)!

Map zoals  meegenomen naar Peet:

7c199583e0273446284a011c95f1429e.jpg

(Peet vroeg: "Mag ik op je map schrijven?)"

Natuurlijk! Wat een eer!

Ik schreef mijn songteksten vroeger altijd vanuit de hij-vorm en stuurde dat dan naar Peter, zodat hij het zo in kon zingen zonder er iets aan te hoeven veranderen.

Een brief die ik kreeg van Peter was dus gericht aan :

"Dhr. E. Hoogendijk".

Zie onder:

7e703e135b3ae5d0ec7183936c46557a_medium.

(Maar dat was voor mijn bezoekje aan hem in 1990).

Ode aan Peter Koelewijn.'

'Fraulein Fraulein' van Peter Koelewijn maar dan in de Flip-versie.

(Flip is de hond).

"Hondenpoep" op YouTube.

Het vervolg van "Hondenpoep": "Dogshit".

Ode aan Peter Koelewijn.
 
Die Peter Koelewijn,
die mag er zijn.
Hij rockt de mussen van het dak
maar daar moesten ze toch al af
is dat een bak!
 
Hij zingt nl dat iedereen
van het dak af
moet komen.
Nou nou,
wat een grote mond;
Dat durf ik nog niet
in mijn dromen!
 
Maar Peter wel
met zijn 'grote mond'.
Daarmee schreeuwt hij
in het rond.
 
En het klinkt niet als geschreeuw:
Nee; het klinkt mooi;
als talent
van de eeuw!
 
Dit is niet
veel geschreeuw
en
weinig wol;
Nee; Dit is
schreeuwen met
regelrechte
LOL!
 
 
 
© Pina Jones van www.PinaJones.com
 
Meer van Pina Jones?:
 

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.