Het mysterie van de bibliotheek in de Magao grotten van de duizend boeddha's

Door Lucifall gepubliceerd op Friday 23 January 11:57

In de Chinese provincie Gansu op 25 km afstand van Dunhuang ontdekt de Chinese monnik Wang Yuanlu in 1900 de Magao grotten, ook wel de grotten van de duizend boeddha's genoemd, een afgesloten nis met rond de 50.000 manuscripten. Deze in de 11e eeuw gecreëerde caverne wordt ook wel de bibliotheekgrot genoemd.

De grotten van Magao

Ergens in de vierde eeuw begint men met de 9e25fb216b2b46dcce0b0746f80647f7_medium.bouw van de Magao grotten. Een boeddhistische monnik genaamd Lè Zūn heeft in 366 voor Christus een visioen van duizend boeddha's die baden in een gouden licht en begint met de bouw van een caverne in de zandsteenrotsen. In de loop der tijd ontstaat er een gemeenschap met monniken waardoor het aantal grotten met boeddha's, beelden en muurschilderingen gestaag groeit. De bouw van de kluizenaarscellen duurt voort tot de twaalfde eeuw. Ten tijde van de Tang dynastie zijn er meer dan duizend van dergelijke boeddha- cavernes. Hiervan zijn er 492 bewaard gebleven. Een deel is toegankelijk voor toerisme. De grotten van Magao staan sinds 1961 op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
 

Van plaats van meditatie tot pelgrimsoord.

71aa866f68b6e560115bb6c45f4f7912_medium.De rijk beschilderde en gedecoreerde grotten dienen in eerste instantie als een plaats voor meditatie voor monniken die het kluizenaarschap verkiezen en er hun pad naar verlichting zoeken. De heiligdommen werken als een magneet. Er verschijnen diverse kloosters rond de grotten van de duizend boeddha's en langzaamaan wordt het een pelgrimsoord. Niet alleen religie(s) wil(len) zich op die heilige plaats vertegenwoordigen. Hooggeplaatsten zoals Chinese keizers en andere elite dragen een steentje bij door middel van sponsoring, maar ook kooplui en militairen en zelfs vrouwengroepen richten er een heilige plaatsen op.
Opgravingen tussen 1988 en 1995 hebben aangetoond dat de grotten gebruikt niet alleen gebruikt werden als cellen voor meditatie en slaapzalen voor monniken maar ook als tombes voor de doden. Er zijn ongeveer 25 cellen voor overledenen gevonden. Deze zijn zo klein dat de ontzielde lichamen alleen maar zittend geplaatst kunnen worden. De doden worden als het ware in een zittende houding vereeuwigd; als zittende dode; de ultieme ideale dood voor een monnik.

dae12e2675cc3ade47ef3fa0cbde475f_medium.

De bibliotheek van Magao

9f8301f4b065f14215a89de705f060df_medium.De bevolking van de wijde omgeving van Dunhuang, pelgrims en reizigers hebben eeuwenlang heilige boeddhistische documenten, niet-religieuze manuscripten en schilderingen geschonken. Men levert schatten aan informatie en geschriften van oude kennis aan. Kennis die in die tijd niemand meer nodig heeft, maar die niet vernietigd kan worden door de heilige inhoud. Het aantal manuscripten neemt zo toe dat men ze op den duur opslaat in grot nr. 17.
Wetenschap van eeuwen wordt voor immer verborgen. Men sluit deze nis kort na 1002 af.
900 jaar later, op 22 juni 1900, ontdekt Wang Yuanlu de afgesloten cel met de 50.000 manuscripten van Dunhuang.

89f45edebfe1ff2c878b4a56fd5f4f08_medium.

Marc Aurel Stein, Paul Perillot en wetenschappelijke onderzoekteams – The west is the best?

Wang Yuanlu ontdekt in 1900 de bibliotheekgrot. Er wordt weinig gewag van gemaakt en slechts een klein aantal geïnteresseerden weet ervan. Hier komt echter verandering in als de 'ontwikkelde wereld' er een kijkje komt nemen. Marc Aurel Stein is in 1907 de eerste Westerse wetenschapper die archeologisch onderzoek doet bij de grotten. Stein realiseert zich dat hij een 'schat' gevonden heeft als hij de manuscripten onder ogen krijgt. Hij zoekt contact met de ontdekker Wang en probeert de documenten te kopen. Dit lukt in eerste aanleg niet. Later buigt Wang en verkoopt Stein duizenden kunstschatten.
Stein neemt ontelbare manuscripten, zijdetekeningen en foto91b432985d27309d09c92cfd758e7fd5_medium.materiaal mee terug naar Europa waardoor de grotten grote bekendheid krijgen. De levenskennis van eeuwen triggert velen. Uitgebreide studies worden sedertdien verricht, zo intensief dat inmiddels zelfs de term 'Dunhuanologie' bestaat.

Stein maakt het begin met het uit elkaar rukken van deze unieke verzameling. Een verzameling die bij elkaar had behoren te blijven. De teerling is echter geworpen.. Erna bezoekt Pelliot de grotten van de duizend Boeddha's en koopt zo'n zes duizend manuscripten. Een latere Japanse expeditie koopt er honderden en tienduizend manuscripten worden verkocht aan een Russisch team. Alsof al deze brutaliteit c.q kunstroof, ook al betaalt men er voor, niet genoeg is komen de Amerikanen ook nog even langs. Langdon Warner verwijdert zelfs delen van muurschilderingen en gebeeldhouwde figuren om deze mee te nemen naar de Verenigde Staten.

Redenen om de bibliotheekgrot af te sluiten.

Waarom de grot indertijd afgesloten is blijft een mysterie. Er zijn dan ook meerdere theorieën.

Bescherming van de manuscripten door een verbouwing
Duidelijk is dat de naastgelegen grot nr. 16 begin van de 11e eeuw is gerestaureerd. Het is aannemelijk dat men om de manuscripten te beschermen de grot afsluit. Dit verklaart echter niet dat men de nis vervolgens afgesloten laat.

Beschermen tegen roof door oorlog
Zou de grot wellicht gesloten zijn om ze beschermen voor roof tijdens oorlog? Zeker is dat de documenten ouder zijn dan de 11e eeuw. Rond deze tijd deden de Tunguts een inval in Dunhuang. Deze stelling gaat echter mank omdat de grot later geopend had kunnen worden daar zij ook boeddhisten zijn. Aan het eind van de 10e eeuw zijn er in deze omgeving aanvallen geweest van moslims uit Karakhan. Na een strijd van dertig jaar hadden zij het boeddhistisch monument van Khotan, het centrum van het boeddhisme van Centraal Azië vernietigd. Een nieuwe theorie is dat juist deze Tunguts de grot gesloten hebben om de manuscripten te verstoppen voor aanvallen door moslims.

De manuscripten zijn uit de tijd
Een andere theorie is dat de manuscripten teksten bevatten die op den duur 'uit de tijd' zijn geraakt dan wel van minder belang zijn geworden. Veel van de documenten die in de bibliotheekgrot zijn gevonden zijn fragmenten of restanten van sutras. Vaak zijn ze aan beide zijden van het papier geschreven, wat erop zou duiden dat deze manuscripten minder belangrijk zouden zijn. Men kon het echter niet over het hart verkrijgen ze te verbranden waardoor men de nis afsloot om ze zo voor eeuwig voor de buitenwereld te verbergen.

Sacred Waste
Aurel Stein introduceert de term sacred waste. Heilige kennis is verloren gegaan als ware het afval. Het voor eeuwig verbergen van geschriften is niets vreemd voor de wereld en komt in meer culturen voor, zoals de Joodse genizah.

In 1002 besluit men een grot vol belangrijke kennis te sluiten. De redenen hullen zich in het duister maar misschien was het wel de bedoeling om deze kennis te bewaren voor het verre nageslacht. De manuscripten zijn echter uit hun baarmoeder gerukt, de plek waar ze al die eeuwen veilig waren, en als wezen over de hele wereld verspreid. Uit naam van de wetenschap..
Om alles te kunnen zien zal de 'hedendaagse monnik' de hele aardbol rond moeten reizen...

Dat er ooit een dag mag komen, dat alle manuscripten terugkomen op de plaats waar ze thuis horen.. In grot nr. 17. van de grotten van de duizend boeddha's.

Bronnen
The Allure of Dunhuang: The Mogao Grottoes;  Takako Muramatsu, Makiko Onishi, Asanobu Kitamoto
Early Tibet: secrets of the cave
Wikipedia: Magao grotten ; Magao caves

Reacties (13) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
héél interessant artikel
Het is inderdaad te hopen dan alle manuscripten daar terugkomen. Het is zonde als dit zou verloren gaan!
wederom een prachtig artikel! De enige vraag waar ik mee blijf zitten is waar die manuscripten eigenlijk over gingen. "Men levert schatten aan informatie en geschriften van oude kennis aan" , heb je toevalligerwijze ook een concreet voorbeeld? :S

en wederom een bewijs dat het Materialistische Kapitalisme geweldig is... in het vernietigen / laten verdwijnen van wijsheid voor het nageslacht!
Dank voor je reactie :-)

Soetra's zijn overgeleverde teksten van het boeddhisme en het hindoeïsme. Ze bestaan grotendeels uit toespraken van, en verhalen over, Gautama Boeddha en zijn discipelen.

In de grot lagen soetra's... soetra's van de 4e eeuw voor chr. tot 1100 na aan toe. een complete tijdlijn dus.. van het boeddhisme in dit geval.
ok, helder! dankje :D
Interessant!
Heel mooi weer
Natuurlijk horen de manuscripten weer daar terug te komen. Ze horen daar.
Pracht artikel.
Een bijzonder mooi wetenschappelijk stuk. Prachtige info...tja wat zal er nog terug te vinden zijn??? Laat staan terugkomen....