Films en het belang van de box office

Door Patrickrijnders gepubliceerd op Wednesday 27 August 11:51

Je leest het vast wel eens op een van de vele nieuwssites: een of andere film heeft het afgelopen weekend in Amerika alle records gebroken in de box office. Misschien haal je je schouders op en denk je: boeien, maar toch zijn dit soort nieuwtjes niet onbelangrijk, omdat ze meebepalen wat voor films jij volgend jaar in de bioscoop terugziet.

Succcesvolle schildpadden

Onlangs was het weer zover. De nieuwe Turtles-film was uitgekomen in Amerika en had daar weer eens "alle records gebroken". Dit soort nieuwtjes kun je het beste maar met een korreltje zout nemen. De recette van het openingsweekend van Teenage Mutant Ninja Turtles in Amerika was boven verwachting geweest. Waar veel analisten er vanuit gingen dat de film zou floppen, daar bleek het onverwacht toch een groot succes te gaan worden. Maar daadwerkelijke records... nee hoor. Goed, het was wel de hoogste openingsrecette voor een film met schildpadden in de hoofdrol, maar veel belangrijker dan dat was het record niet.

Je kent misschien de serie Entourage wel, over een jonge Hollywood-acteur en zijn vrienden. In een van de afleveringen is net zijn grote, nieuwe film uitgekomen en de hele aflevering gaat eigenlijk over de vraag: "Hoe hoog is de openingsrecette van de film." Dit lijkt misschien aangedikt, maar het is de werkelijkheid. In heel Hollywood draait het in het weekend maar om een ding: wat hebben de dure nieuwe blockbusters dit weekend aan recette binnengehaald?

In Amerika worden de cijfertjes met betrekking tot de recette die een film ophaalt (de box office dus) zeer minitueus bijgehouden. Als een film een recette haalt die de hoogste is die ooit in de eerste week van november werd binnengehaald (ik noem maar een voorbeeld), dan wordt daar door de betrokken filmstudio gelijk hoog over van de toren geblazen. In Nederland zie je dat soort borstklopperij niet. Je ziet hooguit een nieuwsberichtje als een Nederlandse film weer eens goud of platina wordt (respectievelijk bij 100.000 en 250.000 bezoekers), maar daar blijft het ook wel een klein beetje bij. Amerikanen zijn gek op cijfertjes bijhouden, wat er dan ook de reden van is dat er tientallen websites bestaan over de box office, en dat er vele mensen hun geld verdienen aan het analiseren van recettes van films. Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die fulltime hun werkuren hier aan besteden.

Rollende koppen

Toch is het belang hiervan niet te onderschatten. Als een recette van een film tegenvalt, dan rollen er in Amerika gelijk koppen. Heeft een regisseur een dure film gemaakt die niet ophaalt wat er van verwacht werd, dan kun je er donder op zeggen dat hij niet snel een groot project meer in handen krijgt. En als een bepaald genre het gewoon niet meer zo goed doet in de bios, maak je dan als fan van dat genre maar vast zorgen over de toekomst ervan. Actiefans opgelet: nadat de meest recente films van Stallone, Willis en Schwarzenegger min of meer geflopt zijn, ziet het er naar uit dat we ze niet snel meer in dit genre groot in de bioscoop gaan zien. Ja, The Expendables 4 komt er misschien nog wel, maar ook die filmserie lijkt over zijn top heen te zijn.

Indirect heeft al dat geparadeer met die Amerikaanse filmrecettecijfers dus ook invloed op ons als niet-Amerikaanse filmliefhebbers. Maar: daar moet wel bij worden aangetekend dat het belang van de Amerikaanse box office terug begint te lopen. In Amerika wordt The Expendables 3 afgedaan als een flop, maar daar wordt voor het gemak even vergeten dat de film buiten Amerika nog wel volle zalen trekt. Filmstudio's hebben dat inmiddels wel door en maken dan ook sneller een opvolger van een film die het in Amerika niet zo goed deed, als de recette buiten Amerika maar hoog genoeg is. Vroeger werd het falen van een film in Amerika gelijk gezien als de doodsteek voor de betreffende kansen op een opvolger. Tegenwoordig beginnen landen als Rusland en China steeds belangrijker te worden voor het succes van een film. Er zijn ook in China wel recettes binnengehaald van $ 250 miljoen voor een enkele film, wat natuurlijk ook niet zo gek is als je nagaat hoeveel mensen daar wonen.

Het is dan ook jammer dat de Nederlandse nieuwssites voor hun nieuwtjes nog steeds alleen maar over de Amerikaanse box office praten. Het wordt tijd om de blik eens een beetje te verbreden. Misschien is het toch maar eens tijd voor een Nederlandse box office site.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.