Spelunker : De toch naar de grote Schat.

Door Sovox gepubliceerd op Sunday 23 February 21:00

Intro

In het jaar 1983 werd voor het eerst Spelunker geïntroduceerd. Het was gemaakt door Broderbund. De eerste versie werd gemaakt voor de Atari en de tweede versie is nadien uitgebracht voor de Commodore 64. Het spel werd ontzettend populair. Want het was éénn van de allereerste spelletjes, waar je te maken kreeg met het Scrolling concept. Wanneer het personage beweegt, beweegt de level met je mee. Zo kunnen ze grotere levels introduceren en heb je mindere laadtijden. Dit is een spel dat ik als mijn broers vroeger op de Commodore 64 speelde. Maar helaas hadden wij een beetje tegenslag. De floppydisk waarop het spelletje stond was namelijk corrupt geraakt. Wij konden het spel wel opstarten, maar wanneer het tweede deel werd geladen, crashte het spel. Maar jaren later heb ik het spel aangekocht op de PS3. Het is namelijk een remake versie en deze kon ik niet laten schieten. Maar in dit artikel maakt het niet uit of ik de hedendaagse of de retro versie bespreek. Want het concept van het spel blijft toch hetzelfde.

Wat is de doelstelling

In dit spel speel je als een schattenjager die op zoek is naar een gigantische schat. Je moet namelijk een mijn afdalen. Tijdens het spelen van het spel, ben je verplicht om sleutels te verzamelen. Hiermee open je dueren om verder te kunnen vorderen in het spel. Maar er is ook een tijdslimiet aanwezig. Want je personage heeft zuurstof nodig. Als de zuurstofbalk op nul beland, zal je sterven. Maar doorheen het spel zijn er Luchtflessen verspreid om deze balk terug volledig aan te vullen. Natuurlijk is het ook de bedoeling om kostbare elementen mee te nemen die veel geld opleveren. Maar ook moet je wapens verzamelen. De meest belangrijke zaken die je zeker moet zoeken zijn Bommen en Flairs om vleermuizen weg te jagen. De bommen heb je nodig om obstakels te vernietigen.

 Vijanden en obstakels

In dit spel gaat maar één vijand opduiken en dat is namelijk een spook. Wanneer deze op je scherm opduikt, heeft je schattenjager een speciale blazer om het spook te vernietigen. Maar deze vijand is eigenlijk zo zwak, dat het nauwelijks een uitdaging vormt. Het zijn eigenlijk de obstakels die juist het meest vervelende gaan zijn. Je moet oppassen met giftige wolkjes die soms opduiken, vuurhaarden, putten die ontstaan en noem zomaar op. Hoe verder je vordert in het spel, hoe meer deze obstakels gaan opduiken. Want zo kunnen ze de moeilijheidsgraad van het spel opvoeren.

Conclusie

Persoonlijk blijft het één van mijn favoriete spelletjes. Omdat we het spel vroeger niet konden uitspelen, speculeerden we dikwijls over wat er zou kunnen opduiken. Een ander kopie van het spel vastkrijgen was helaas niet makkelijk. Want de Commodore 64 was in de jaren 80 wel populair, maar de spelletjes waren vrij schaars en ook kostelijk. Een paar maanden geleden hebben ze het spel uitgebracht op de PS3. Ik heb het onmiddellijk gekocht en ben het onmiddellijk ook beginnen te spelen. Natuurlijk hebben ze het spel grondig veranderd en voor de allereerste keer kon ik doorspelen. Het spel is groter dan ik ooit had gedacht. Zeker de moeite waard als je het wil aankopen op de PlayStation 3.

Sovox ^^

PS : een Screenshot van hoe het spel er vandaag uitziet :D

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Heel duidelijk !
Leuk te bemerken dat er een c64 spel opnieuw is uitgebracht op de ps3. Dit spel ken ik niet, al was ook ik vroeger fan van de c64. Wellicht schrijf ik ooit een review over Big Deal Dutch.