Muziek in games

Door Dimmu Borgir gepubliceerd op Saturday 22 February 14:00
Wanneer er nieuwe consoles uitkomen, wordt er veel gesproken over de grafische verschillen met de oudere consoles. De audio kant wordt nooit echt behandeld. Op zich is dit ook niet zo gek, want per nieuwe generatie consoles is er niet perse wat anders te bieden. Dat was vroeger wel anders toen we van het mono geluid van Nintendo zijn NES (Nintendo Entertainment System) console naar het stereo geluid van de SNES gingen. Toch speelt audio tijdens games een belangrijke rol en ik wil het over muziek in games hebben.
 
Vroeger
De oudste games hadden rustig geen muziek, hooguit wat geluidseffecten. Op Nintendo zijn eerste console de NES speelde muziek een grotere rol ondanks de beperkte audio kwaliteit. De muziek bestond bij diverse games uit een kort muzikaal stuk en werd eindeloos herhaald. Hierdoor kon de muziek al snel niet meer uit je hoofd verdwijnen. Gelukkig bood dit tijdperk van games ook al meer diversiteit. Zo heeft elke level van de NES game Mega Man 2 zijn eigen muziek en ook vandaag de dag spreken veel spelers nog met veel liefde over de muziek van deze game. Zo heeft de grote gamesite Gametrailers er onlangs een video item over gebracht. http://www.gametrailers.com/full-episodes/qp50xz/backtrack-the-unforgettable-melodies-of-mega-man-2
 
Ook zijn er muzikanten die ook vandaag de dag geluiden uit dit 8 bit game tijdperk gebruiken voor hun nummers. Met het stereo tijdperk en de steeds beter wordende consoles in de jaren negentig ging de muziek tijdens games meer op echte muziek lijken in plaats van “bliepjes”. Klassieke muziek kon zo onder realistischer ingebouwd worden tijdens bijvoorbeeld een duistere game. Vooral jaren negentig Japanse role playing games (rpg) hadden een dusdanig goede muzikale score, dat ze zelfs los op cd verschenen en hier was zeker een doelgroep voor.
 
Veelzijdige inzet
Muziek kon dus in de loop van de jaren negentig steeds grootser ingezet worden en geleidelijk konden ook echte instrumenten worden getoond in een game. Componisten konden hiermee aan de slag gaan en bijvoorbeeld orkesten werden ingehuurd, maar gameontwikkelaars konden zo ook echte nummers toevoegen aan hun games. Vooral energieke games als race games en de bekende skateboard game reeks Tony Hawk bieden een soundtrack van veel energieke punk en rock nummers van bestaande bands. Nog een grotere verbinding tussen muziek en game vond plaats toen de game Grand Theft Auto Vice City in 2002 verscheen. De game biedt een jaren tachtig stad in de stijl van Miami aan en de gehele soundtrack bestond uit diverse nummers uit dit tijdperk. Hierdoor kwamen muziek en de spelwereld samen. Omdat elk genre zijn eigen zender had inclusief presentator en reclames werd het aanbod al helemaal realistisch. (De muziek van de game kon overigens ook los gekocht worden op cd.) In de game Vice City Stories was er zelfs een gastrol van muzikant Phil Collins als zichzelf in de game weggelegd. Bepaalde versies van Grand Theft Auto boden zelfs de optie om je eigen muziek aan de game toe te voegen.
 
 
Echter muziek kon in 2005 nog belangrijker worden toen Guitar Hero op de markt kwam. Met een plastic gitaar met knoppen moest je op het juiste moment de juiste knop indrukken, terwijl een nummer van een band gespeeld werd. Dit sloeg goed aan en speciale pakketten met bands als Metallica en Van Halen verschenen. Ook concurrenten zoals Rock Band gingen muziek centraal stellen in de game. Waarschijnlijk door het uitmelken van de dit nieuwe game genre, stierf het genre ook na enkele jaren al.
 
 
Tegenwoordig
Ook tegenwoordig is muziek niet onbelangrijk in games. Zet het geluid tijdens een game maar eens uit en je mist heel wat door onder andere duistere, opzwepende en vriendelijke muziek. Ik moet wel bekennen dat de geluidseffecten een net zo grote rol zijn gaan spelen en ik moet toegeven dat er de laatste jaren weinig games zijn waarbij de muziek me echt bijgebleven is. Het is meer een ondersteuning voor de diverse game passages geworden. Dit heeft echter ook mede te maken met het feit dat in tegenstelling tot vroeger de muziek gevarieerder kan zijn binnen een game en er niet de hele tijd een korte geluidsample herhaald hoeft te worden.
 
Bronnen afbeeldingen
 

Reacties (2) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Erg leuk om te lezen !
Zeer leuk Artikel