De kerk in het midden laten (6)

Door Weltevree gepubliceerd op Thursday 09 January 13:32

Voordat we voor de imposante deur staan, betalen we de gids die al aan zijn verhaal begonnen is toen we langs de doopvont kwamen. Het is een uit de bodem gehakte bak van vier bij zes meter, gevuld met water waarin ook riet groeit. 

Deze doopplek wordt door een 'kloosterpriester' beheerd. Hij woont permanent in een ruimte die vlakbij voor hem uit de rots is gehouwen. Hij beschikt zelfs over een voordeur. We zien ook diverse mediterende monniken in hun dunne gele gewaden en horen dat zij in kleine grotjes wonen waar enkel een veldbed (matje op de grond) een krukje en een stoof kan staan waar ze de bijbel bestuderen en bidden.

Alleen de toegangsdeur van de kruiskerk is al een object om een uur te bestuderen als we er voor staan, maar die tijd hebben we niet en we moeten onze schoenen buiten op het trapje zetten.

Binnen overvalt ons het donker en de kou, het duurt lang voordat ik iets kan onderscheiden. Ali blijft angstvallig in de buurt opdat niemand in het donker de benen breekt over drempels of andere obstakels. De stilte lijkt gebeeldhouwd, de echo van het kleinste geluid klinkt als een klok. Men moet er hebben rondgelopen, omhoog gekeken, het zwart van het licht hebben gezien, de volheid van de diepte die door de huid dringt, hebben ervaren om er een goede voorstelling van te maken. Ieder woord over de massale hoeveelheden energie die hier zijn  samengebald, al dan niet heilig of religieus,  doet dit heiligdom te kort, zoalng men het zelf niet aan den lijve heeft ondervonden, denk ik machteloos, maar ook volledig in verrukking. 

“De muren zijn méér dan een meter dik, reizen als één geheel uit de rots en u zult zien dat door de kruisornamenten bovenin de kerk een lichtstraal naar binnen komt als de zon hoger aan de lucht staat.” Wat ik buiten enkel voor versiering aanzag behoort dus bij een van te voren doordacht architectonisch plan.

Om twaalf uur zal de zon het midden van de kerk beschijnen.” legt de gids uit en wijst naar de grote trommels die op de kruising van de vier delen liggen. We gaan eerbiedig langs het altaar in het oosten waarvoor ik een kruisteken en maak en een diepe buiging.

De dienstdoende priester komt plotseling in vol ornaat glimlachend achter een enorm hoge glimmende doek vandaan, dat er achterr hangt en waaroop Jezus aan het kruis is geborduurd. Hij zegent ons en poseert met het bijzondere gouden St. Georgiuskruis. Uiteraard gaan er daarna oldoene Birrs in het offerblok.

In de rechter zijbeuk van de kruiskerk lezen we het bijbelverhaal dat als stripboek in de Ethiopische stijl op grote doeken is geschilderd. Geen woorden nodig, ook analfabeten kunnen zien waar het over gaat. Dan lopen we achter de gids aan naar een heel oude deur, links van de ingang waar vrouwen niet naar binnen mogen. Ali krijgt mijn camera mee opdat hij vast kan leggen wat daar wordt bewaard. Het blijkt later, als we weer buiten staan, de originele fresco van St George te zijn die ten tijde van de 'bouw' daar op de wand werd geschilderd. Nu begrijp ik Ali toen hij bij de beklimming zei: "Santa George was born out en in of zze mounteen.”

De jonge gids vertelt zoveel wetenswaardigheden over feiten, maten en jaartallen dat ik er helaas nog maar zeer weinig van laat binnen dringen. Er zullen vast goede boeken over te koop zijn, denk ik en buiten bespreekt hij  ook de andere zeven kerken waarvbij hij vooral veel over de restauratie van de Maria kerk vertelt, die we hierna, niet ver hier vandaan, zullen bezoeken. Ik maak voor vertrek nog foto's van beenderen die volgens de lalibellagids van gestorven belangrijke priesters zijn, die men hier bewaart in speciaal daarvoor gemaakte donkere nissen.  

Luguber, maar op deze plek lijkt het toch ook weer doodnormaal...

Vervolg

Reacties (15) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Mag ik op iets wijzen?
3de regel : doopfond .. moet doopvont zijn toch?
vervolglink is er nog niet?
Om eerlijk te zijn? Ik zou het op moeten zoeken, maar ik neem aan dat je gelijk hebt...
Heb het aangepast en de vervolglink er in gezet
Hey ... ik ben ERG katholiek opgevoed hoor :-) en ben gedoopt boven de doopvont :-)
Ik denk dat ik in de war was van de fond die men als bouillon maakt van bijvoorbeeld wild of vis, maar ja ik ben ook katholiek en je had gelijk
Het moet geweldig en beklijvend zijn om dit te zien in levende lijve!
Erg indrukwekkend en mooi.
Je zou zoiets meerdere keren moeten kunnen bezichtigen om een goede indruk te krijgen denk ik!
Ja, want dan ben je niet zo helemaal overrompeld en kun je de tweede keer nog beter kijken
Ik zucht telkens weer als ik de foto's zie, wat een geweldige beleving
Blijft prachtig
Nog steeds schitterend.
Door mensen handen gemaakt, bijna niet te geloven!