25 jaar dance in nederland...

Door Hpj Goossens gepubliceerd op Saturday 23 March 15:34

Ik hoorde het gisterennacht op de radio; volgend jaar bestaat de ‘dance’ 25 jaar in Nederland. Het werd mij verteld door Giel Beelen, muziekkenner van de hoogste trede. Leuk, dacht ik, nu gaan we genieten. Laat maar komen, die krakers. Ondertussen was ik aan het rekenen geslagen; 25 jaar? Daar klopt iets niet, volgens mij. 3FM ging in mijn auto wat harder.

Ik was nog maar een klein mannetje, toen ik notie nam van een wonderlijk nieuw ding; House- music. Het trok me wel, alhoewel ik een echte ‘metal- head’ was. Uit Engeland kwam iets nieuws, iets geks, iets anders dan anders. En dat hoorde ik dan weer van de ‘style- goeroe- dj’ van dát moment; Robert ten Brink. Hij vulde zijn radioprogramma met al dat nieuws, en ik zag door hem een reden, om klaar te zitten met twee vingers aan het cassettedeck.

1986/ 1987. De ene vernieuwer kwam na de andere. Was daar ene Tim Simenon met zijn ‘Bomb the Bass’ kort daarop was er antwoord van Matt Black en Jonathan More, alias ‘Coldcut’. Het was een soort van voortborduren op het werk van bijvoorbeeld Kraftwerk en Jean Michel Jarre, maar dan wat sneller, wat meer dicht gebreid. Tolga ‘flim- flam’ Balkan (bekend van de joint mix), LA- mix (check this out), en ga zo maar door. Maar het waren Coldcut en Bomb da Bass die de nieuwe muziekstroming een naam konden geven; House- music.

‘Say Kids, What Time Is it? – It’s time for house’. Deze sample was dan ook geregeld in de muziek te horen. Coldcut deed er een schepje bovenop, met zangeres Yazz (later bekend van Yazz and the plastic population); ‘Doctorin’ the house’.  ‘Stop This Crazy Thing’  met Junior Reid, én de monsterhit ‘People hold on’,  met Lisa Stansfield. Bomb the Bass werd een winnaar, met de kraker ‘Beat dis’. 

De Britten dachten schaakmat te staan. Maar het kon altijd gekker, het kon sneller. België werd hofleverancier van die nieuwe dance; de new-beat deed haar intrede. Peter Renkens, met zijn ‘Sound of C’ zette de nieuwe standaard. Kort daar op sloeg Peter Slaghuis (Hithouse) die new- beat om de oren met zijn ‘Jack to the sound of the underground’. 

Teleurgesteld zette ik 3FM zachter. Ok, Confetti’s en Hithouse werden genoemd, en werden gedraaid gisterennacht, maar over de echte grondleggers van de House- music, werd geen woord gerept. Niets over Robert ten Brink, niets over Coldcut, LA- style, of Bomb the Bass. Er komen binnenkort twee boeken uit, over 25 jaar dance in Nederland, maar ik vrees dat ook daar iets in vergeten word; De echte uitvinders van de dance.

 

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Kan ik niet over mee praten.
Toch jammer Mippel, hi hi hi!
Interessant verhaal! Ik denk trouwens dat je helemaal gelijk hebt. Je kunt altijd nog een eigen boek uitgeven....