Bijgeloof en een crematie van een schildpad op Bali (2)

Door Lucifall gepubliceerd op Wednesday 19 June 15:34

Een reuzenschildpad wordt doodgeslagen door 8 mannen. Zij proberen het dier te verkopen op de markt van Denpasar. Het dier blijkt onverkoopbaar, daar deze het heilige symbool Tapak Dara op zijn schild heeft staan. Hoe nu de Geesten en Goden gunstig te stemmen?

 

Bijgeloof en een crematie van een schildpad op Bali (2)

 

 

Bali het eiland der Goden en de twee werelden

Bali noemt men niet voor niets het eiland der Goden. Overal waar je loopt, zie je tempeltjes, huistempels en offertjes staan. Voor de Balinees bestaan er twee werelden; de zichtbare (sekala) en de onzichtbare (niskala). Sekala en niskala worden door de Balinees zeer serieus genomen,wat onder andere blijkt uit de volgende gebeurtenis.

 

Een reuzenschildpad op het strand

Op 23 juni 2002 werd er op het Klotok strand  een grote schildpad gevonden van omstreeks 2 meter.

De mensen die het dier vonden waren geen dierenliefhebbers en zagen daar 2000 kilo rupiah's liggen.

Ze vingen het dier, wat eenvoudig is met zo'n trage schildpad, en sloegen het dier tot deze stierf.

Dit klinkt heel erg wreed, maar schildpadsoep staat op veel plaatsen nog gewoon op de menukaart op Bali, ondanks dat de reuzenschildpad in Indonesië beschermd is. 

De mannen maakten echter een fout en waren wellicht toch te veel op de rupiah's belust welke het dier zou kunnen opbrengen op de markt. Ze waren zich niet bewust van het heilige teken welke op de rug van de schildpad stond, een “tapak dara” (Symbool van God)

Naar de markt


De mannen probeerden de schildpad vervolgens te verkopen op de markt in Denpasar, waar niemand de schildpad kocht door het teken op de rug.

Tidak! Tapak Dara!  (Nee, een heilig teken!)

Ze realiseerden zich dat het dier onverkoopbaar zou zijn en lieten het dier achter voor “Geria Jelantik”  in Klungkung.
'Geria Jelantik' is een huis van de Brahama kaste, oftewel de priesterkaste.

 

Het Kastensysteem op Bali

Ondanks dat we Bali met een gerust hart de Costa Brava van de Aussies kunnen noemen, maakt het kastensysyeem nog steeds een wezenlijk deel uit van het leven op Bali. Het Balinese kastensysteem bestaat uit vier kasten, welke men varna's noemt. 

Brahmana – de priesterkaste
Ksatria – de kaste van de koningen en adel 
Wesia – de kaste van de handelaren 
Sudra – de kaste van de 'gewone' man (90% van het Balinese volk)

Vroeger bepaalde de kaste de beroepen, maar dat is niet meer zo.

Dit geldt enkel nog voor de pendanda (hogepriester) , welke uit de Brahmana varna moet komen.

 

 

Oeps, we hebben de Goden boos gemaakt...

De mannen waren zich op de markt in Denpasar bewust geworden, dat ze een handeling hadden verricht, welke de Goden en Geesten hebben verstoord. Dat zij het dier achterlieten voor een 'Geria Jelantik', een huis welke bewoond wordt door iemand uit de priesterkaste, is dan ook zeker geen 'toeval' geweest.

 

Het nieuws verspreidt zich en er gebeuren vreemde dingen.

De plaatselijke bevolking schrok van dit nieuws en prompt begonnen er allerlei vreemde dingen te gebeuren.

Naar verluid werd de geest van sommige mensen bezeten door het dier.

Deze mensen vertelden dat de schildpad de Bhatara Lingsir van de Watu Klotok tempel op het Klotok strand was.

Deze geest was woedend dat de mannen de schildpad gedood hadden.

Omdat een dergelijk belangrijk wezen een waardig afscheid verdient werd het dier door de priester van de Watu Klotok tempel en de bevolking ritueel begraven. Ook deed de priester een oproep aan de onverlaten, die het dier gedood hadden om het dier op rituele wijze hun excuses te maken. Geen van hen was dapper genoeg om deze daad toe te geven.
Het bleef eerst een tijdje rustig nadat de schildpad begraven was. Korte tijd hierna begonnen de slachters van het dier merkwaardige verwondingen op hun rug te vertonen. Verwondingen die eruit zagen alsof men geslagen was. Ze zochten de priester van de Watu Klotok tempel op, welke opnieuw stelde dat zij op een rituele manier hun verontschuldigingen moesten aanbieden. Dit deden zij echter niet.

 

Nog meer vreemde voortekens

Een dag hierna was er een jongeman aan het bidden in de boeddhistische tempel in Tegallinggah van de stad Semarapura. De geest dwong deze man naar het grote heilige graf van de schildpad te gaan. Zonder zich ervan bewust te zijn begon deze jongeman te spreken over de identiteit van de reuzenschildpad. Het dier zou Ida Bhatara (god) Lingsir zijn van de Watu Klotok tempel zijn.

Het dier was naar Klungkung gestuurd om de bevolking voorspoed te brengen. Nog in trance waarschuwde deze jongeman dat de schuldigen offers moesten brengen om zich te verontschuldigen.

 

Een bloedend graf, een vuurbal die inslaat op de Watu Klotok tempel

Vreemde gebeurtenissen zijn op Bali niet vreemd. De volgende dag begon het graf van de heilige schildpad te bloeden. Het vreemde was dat een poel van bloed opdroogde zodra het zand bereikt werd. Het nieuws van dit verschijnsel brak een schok teweeg onder de bevolking van Klungkung.

Het hield niet op met merkwaardige verschijnselen. Nu was er een persoon die een hele grote golf tegen het graf van de schildpad zag aanslaan, wat echter geen enkele schade achterliet op het graf. Ondertussen waren er meerdere mensen die een grote vuurbal hadden zien inslaan op de Watu Klotok tempel. Het verhaal gaat dat deze mensen een vuurbal zagen, die zo groot was als een huis en kwam aanvliegen uit het Oosten. Dit werd weer geassocieerd met een goed teken, daar men aannam dat de tempel hiermee gezegend werd.

 

Gestuurd door de Godin van de Zuidzee

Vervolgens verklaarden een paar spirituele personen dat Ida Bhatara Lingsir Segara Kidul zich had gemanifesteerd als de grote schildpad.

Deze schildpad zou zijn gestuurd door de Grote Koningin van de Zuidzee “Nyai Roro Kidul of Ngai lara Kidul” om voorspoed te brengen aan de bevolking van Bali en in het bijzonder de mensen van Klungkung waar de Watu Klotok tempel gerestaureerd werd.

De schildpad zou hoog in de tempel geplaatst moeten worden door middel van het hoogste niveau van het crematieritueel. Dit ritueel zou moeten geleid worden door 2 hogepriesters van Shiva en Boeddha. Door middel van een ceremonie genaamd “Guru Piduka” moesten de daders zich verontschuldigen.

 

De crematie

Vrijdag 5 juli 2002 werd de heilige schildpad gecremeerd in de Watu Klokok tempel. Er waren tienduizenden mensen aanwezig. Spirituele personen wisten zelfs te melden dat de crematie werd bijgewoond door duizenden onzichtbare schepsels. De ceremonie werd om 11 uur gestart door de hogepriester van Karangasem en die van Klungkung. De schildpad die 11 dagen begraven was geweest werd opgegraven en vervolgens gebaad. Er werden offers gebracht,wat werd gevolgd door gewijde hindoeïstische rituelen. De ceremonie was om half 2 's middags afgelopen en heeft men de geest van de schildpad in de Watu Klotok tempel geplaatst.

De schildpad had het Tapak Dara teken op de rug. De tapak Dara kent men op Bali als (heilige)bloem en als teken.


Tapak Dara (Catharanthus roseus) Bloem

Tapak Dara is op Bali een heilige plant welke men associeert met het kruis en de vier kardinale richtingen.

De Nederlandse naam van deze plant is de maagdenpalm en is van origine afkomstig  uit  Madagaskar.  Op de talloze offers die je tegenkomt op Bali, zie je altijd de Tapak Dara terug, daar dit vereist is om op de correcte wijze een dergelijk offer te maken.

De plant is bijzonder geneeskrachtig en wordt in diverse jamu's (Indonesische traditionele medicijnen) verwerkt. Ook de farmaceutische industrie is achter de werkzaamheid gekomen van deze plant, daar de bloemen en de bladeren gebruikt worden als geneesmiddel tegen leukemie en de ziekte van Hodgkin.

 

Tapak Dara als symbool

Het tapak dara teken wordt weergegeven als een (+) en symboliseert de stralen van de zon. Tapak dara in een latere vorm wordt de swatisika genoemd, de basis van macht en voorspoed van macrokosmos en microkosmos. Het symbool 'tapak dara' is volgens het tijdschrift Sarad, welke zich richt op balinees hindoeïsme, afkomstig uit India.
Door de Balinees is het een aangenomen symbool van devotie en veiligheid.

Bij een inwijdingsceremonie van een altaar wordt het teken gebruikt om het ritueel af te sluiten.
De priester brengt het symbool dan aan op het gebouw. Het symbool wordt ook gebruikt door traditionele genezers om ziekten af te wenden.


Om nog te benadrukken, hoe de Balinees in de zichtbare en onzichtbare wereld leeft:

Na de crematie van de schildpad is er een enorm beeld van Dewa Baruna gemaakt ter ere van de schildpad met het heilige teken op zijn rug.

 

De schildpad van het beeldhouwwerk wordt dan ook beschermd voor de zon:

Meer lezen over Indonesië?
http://www.xead.nl/het-begraven-geheim-van-de-borobudur
http://www.xead.nl/rituelen-met-de-doden-op-bali-1

Reacties (28) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Super! Heb er van genoten. Goed uitgediept en boeiend!
Erg mooi! De Oosterse cultuur heeft mij altijd enorm geboeid. Ik ben in Thailand geweest en 2 keer in Bali en een lange reis door Java gemaakt. Ik ga zeker ooit nog terug en zeker mede door jouw artikelen die me erg inspireren.
Wat een enorm beest! Mooi artikel!
Prachtig artikel !
Tja.....er bestaat meer tussen hemel en aarde...dus qua bijgeloof!?
Die bloem is toch n vlijtig liesje?
Lijkt er wel veel op.
Bedankt voor jullie lieve reacties! Bloos Madamex!

@Rosee: het zou goed dezelfde plant kunnen zijn. De naam Magdeleentje ben ik niet tegen gekomen maar zou erg goed kunnen...(waarschijnlijk een locale naam?)

Lucifall, petje af weer. Wat mij betreft sta jij in de hoogste kaste van Xead.
Echt!