Mag moederliefde blind zijn?

Door Chrisrik gepubliceerd op Monday 03 December 00:08

Mag moederliefde blind zijn? Film "Elena" - de kracht van Elena.

Dit artikel gaat over een film van 2011.

 

Een leven is weinig waard in Rusland. Voor 1000 euro kan je iemand uit de weg laten ruimen. Het leven is er overleven, koste wat kost.
Tegen die achtergrond neemt Elena haar moederrol op. Een doodgewone rol, die haar toch voor een extreme keuze stelt: tussen goed en kwaad, tussen leven en dood.
Wat zou jij doen als je echtgenoot een obstakel wordt voor het geluk van je kind?

8207f8d79c224f5feef34fe2c2d6adfebW9lZGVy

Elena en Vladimir zijn op latere leeftijd getrouwd en wonen samen in een smaakvol appartement, hartje Moskou. Je kan hen nauwelijks van geluk verdenken.
Vladimir is een koude man, een nieuwe rijke en dat weet hij. En zo is ook zijn verwende, jong volwassen dochter uit een vorig huwelijk.

Elena, zijn volgzame echtgenote, is van eenvoudige komaf. Uit haar vorig leven heeft ze een zoon, die met zijn gezin een krap appartementje betrekt in een marginale wijk. Als werkloze slaagt hij er niet in om zijn kinderen een toekomst te geven.
Elena is als een brug die beide leefwerelden als tegenover elkaar liggende oevers verbindt.

Wanneer Vladimir na een hartinfarct zijn wilsbeschikking wil opstellen, verneemt Elena dat hij zijn dochter wil aanwijzen als enige erfgename van zijn fortuin.

 

14b85b0752eddc5f25217386e3c6bf22bW9lZGVy

 

Wat wil de regisseur met de film vertellen?

Hij probeert de mens in al zijn facetten te laten zien. Hij is een complex wezen, dat gebukt gaat onder de spanning van goed en kwaad.
In deze wereld waarin menselijkheid als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen, wordt de mens teruggeworpen op zijn instincten.
Een zachte vrouw verandert in een berekende moordenares.
Is dat geen apocalyptische beeld? In Rusland kan je vandaag voor 1000 euro iemand om het leven laten brengen. Het menselijk leven is zijn kostbaarheid verloren.


Een pessimistische kijk op de mens?

“De mens kan kiezen. Hij is verantwoordelijk. Als dat zo niet was, had deze film niet bestaan. Ik wil de mensen aan het denken zetten. Elena had het ook anders kunnen aanpakken” : tot daar de woorden van de regisseur.


Vladimir is hard voor Elena. Moeten we haar daad vergeven?

Velen die de film zagen, vergeven het haar. En velen zeggen dat ze hetzelfde zouden doen.
Elena is een sympathieke vrouw en er is ook een reden om het haar te vergeven: ze doet het voor haar zoon en kleinzoon.
Je kan het blinde moederliefde noemen. Maar hoe dan ook, het blijft een morele catastrofe.

Hoe zit het met de spreidstand tussen sociale klassen in Rusland?

De kloof tussen arm en rijk is een ziekte van elke tijd en van elke samenleving.
Iemand heeft meer, iemand heeft minder : zo is het altijd en overal geweest.

Een sociale beweging die opkomt voor rechtvaardigheid en solidariteit, is dat dan zinloos?

Andrey toont een nachtbeeld van de aarde op zijn smartphone en vraagt : “hoeveel werelden zie je daar niet op?”
Volgens hem is de bus vol, het wordt ellebogenwerk. We zijn met 7 miljard en de mogelijkheden van de aarde zijn beperkt. Ik vrees dat het alsmaar moeilijker wordt om vreedzaam samen te leven, zegt hij.


De regisseur laat het einde van zijn film open. Het is een belangrijke vorm van respect voor de kijker.

91afd735eb9677bbd3c7abbb175f6112aW5kZXgu

 

Iets over de vertolkers van de film.

Nadejda Marinka (Elena) komt uit het theater, maar in haar rol is ze een vedette geworden. Het is een pure en volronde vrouw, een soort oermoeder.
In profiel straalt ze de klassieke kracht van een Romeinse keizer uit, maar als je in haar gezicht kijkt, zie je breekbaarheid.

Andrey Smirnov (Vladimir) is een gekende acteur in Rusland, maar decennialang mocht hij geen filmrol meer vertolken. Hij was geen sowjet en had veel conflicten met het Russische gezag.
Andrey is hard, intellectueel en mager. Een mooi contrast met Elena.


In Rusland noemen sommigen de film “Russofoob”, omdat rijke Russen voorgesteld worden als barbaren en luieriken. De arme, kleine man schittert. Anderen zijn blij omdat de film het “echte leven in Rusland” toont.

 

Elena (Rusland 2011)
Regie : Andrey Zvyagintsev
Met: Nadejda Markina en Andrey Smirnov


91e82999cf7e45da1070ebd673690716ZWluZC5q

Reacties (10) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
die wil ik ook zeker een keer kijken duim
die wil ik zeker zien !
Heel interessant dilemma, ik zou hem wel willen zien, duim Taco
Lijkt mij een bijzondere film
Nou, die film zou ik ook wel eens willen zien!
Lijkt mij heel mooi, zoals jij het beschrijft.
Interessant, lijkt me wel de moeite waard :)
Wat een mooie filmrecensie! Lijkt me een prachtige film!