Beeldhouwer aan het werk

Door Suzefred gepubliceerd op Saturday 04 May 23:03

Hallo, ik ben Fred, beeldhouwer.

75917e9101da5b29e1a2f6ae2a89c30e_medium.

Als mensen horen dat ik beeldhouw, dan hebben ze al snel een idee van wat ik doe en waar ik dat doe. Ik sta dan in een atelier met waarschijnlijk nog enkele andere beeldhouwers en ga dan een stuk steen te lijf met een hamer en een beitel.

De realiteit is echter anders vanwege een aantal voor de hand liggende redenen.

 

Mijn atelier

Ik beeldhouw niet enkel op de wijze van hamer en beitel, ik doe het voornamelijk met slijptollen en een atelier is, voor zover ik weet, niet echt geschikt voor deze werkwijze.

Om te beginnen heb ik geen beeldhouwopleiding gehad, ik ben zogezegd autodidact, ik heb het mezelf aangeleerd door te beginnen met zachte materialen, het lezen van boeken, het zoeken op internet en het kijken naar reeds bestaande beelden. Zodoende ben ik geschoven van zachte materialen naar hardere steensoorten en hierdoor werd het duidelijk dat ik met gewoon gereedschap niet meer uit de voeten kon. Ik besloot dus het gereedschap aan te passen aan de hardere steensoorten. En dan niet door dit met hamer en beitel te gaan doen (heb ik wel eens geprobeerd, maar dit is een techniek die je goed moet beheersen, anders sloop je je lichaam).

Het bleek al snel dat een slijptol een vereiste was en met deze slijptol dus ook de stroomvoorziening. Ik besloot deze te huren en uit te proberen op een bouwterrein. Toen dit beviel besloot ik een aggregaat te kopen, zodat ik niet meer afhankelijk was van verhuurbedrijven en sluitingstijden.

Mijn atelier is dan ook niet een afgesloten ruimte waarin beeldhouwers bij elkaar komen om met hamer en beitel beheerst op een stuk steen te kloppen, mijn atelier is de buitenlucht waarbij ik gebruik maak van de wind als 'afzuiginstallatie' en de plekken dusdanig kies dat anderen er zo min mogelijk last van hebben. De stukken steen die ik afslijp of eraf sla neem ik mee, die voer ik af of gebruik ik weer bij andere beelden. Na afloop rest er alleen stof.

De meningen bij de controlerende instanties lopen uiteen. Regelmatig sta ik op bouwplaatsen waar ook beveiligingsbedrijven controleren. De meeste komen stilletjes aangereden, kijken vervolgens, lachen, groeten en rijden weer door. De meeste agenten die ik gezien heb vinden het prima. Zij zijn allang blij dat ik het niet in een woonwijk doe en bovendien haal ik het inbraakrisico op zo'n werkplek weg omdat ze mij zien staan. Een enkele agent heeft problemen met de plek waar ik mijn auto parkeer of verwijst me naar mogelijke ateliers. Ik zou het wel willen, maar de ruimtes die ik ken zijn niet geschikt voor een slijptol. Na een paar minuten zou ik in het stof staan. Nee, geef mij maar een bouwterrein waar ik kan werken, of een groot viaduct als het regent.



d679b8ae804e2cd626ed244025159391_medium.
4ebc20c5d01d7f4c3c98b1ecd83b5f06_medium.
d1387ed1e55060a4d9744d5345aace9d_medium.
88d1cb44007acf1c6e0d323e4f711e80.jpg
 

Mijn technieken

Bij het maken van mijn beelden hanteer ik verschillende methodes. Hieronder in het kort enkele hiervan.

Voorkant & achterkant tot de lijn, dan draaien:

De techniek die ik hanteer bij het beeldhouwen in hardere steensoorten is over het algemeen een die ik mezelf heb aangeleerd en die ik het makkelijkst lijk te vinden: teken het gewenste beeld op papier en knip dit uit: recht van voren en recht van opzij. Teken deze lijnen op de voorkant van de steen en haal alles weg buiten die lijnen. Dan klopt het beeld dus al als je deze recht van voren bekijkt. Doe daarna hetzelfde met de tekening op de zijkant. Ook hier weer alles weghalen wat je niet nodig hebt en dan heb je al voor een groot deel het beeld af en is het meestal een kwestie van afronden. Als je een stuk steen hebt met rechte kanten, dan is het tekenen van de lijnen meestal simpel. Is de steen grillig, of moet je hem aan de zijkant tekenen terwijl de voorkant al op maat gemaakt is, dan wordt dit lastiger. Een manier hiervoor is het papier wat je uitgeknipt hebt niet tegen de steen aan te leggen (waardoor hij de vormen van het steen zou volgen), maar recht te houden, er langs te kijken, en dan te kijken waar deze lijn komt op de steen en hem daar te markeren. Hierbij kan je eventueel nog geholpen worden door een lamp in de verte te plaatsen en tegen dit rechte papier te laten schijnen. De schaduw op de steen geeft dan de vorm aan en deze kan je overtrekken op de steen. Een punt waar je op moet letten, bij het verwijderen tot aan de lijn (zowel aan de voorkant als aan de achterkant), is dat de kans groot is dat je het beeld 'bol' aan het maken bent. Bij de lijnen is hij dan mooi op maat, maar tussen de voorkant en achterkant nog niet. Om dit te bereiken kan je bijvoorbeeld met een ijzerzaag 'zagen' van voor naar achter of dit doen met een lange vijl. Over het algemeen zal je zien dat je op de bolle kant aan het vijlen bent, terwijl je aan de voor- en achterkant nog niet in de buurt bent van de lijnen. Ga hier dus mee door totdat de vijl overal het beeld raakt, zowel aan de voor- als achterkant en in het midden daarvan. Bij beeld 72 heb ik deze techniek bijvoorbeeld gebruikt. (hier heb ik nog geen plazilla-verhaal geschreven, als ik die geplaatst heb, zal ik de link naar dit beeld plaatsen)
faffde698130d3eb47eae9a59b53f4da.jpg

passermethode:

Een andere manier die ik me aangeleerd heb, is het werken met de passermethode waarbij je allerlei punten berekend over de hele steen heen en in de steen boort tot de juiste diepte om vervolgens al het steen er omheen weg te halen. Bij beeld 74 heb ik deze techniek bijvoorbeeld gebruikt.
(hier heb ik nog geen plazilla-verhaal geschreven, als ik die geplaatst heb, zal ik de link naar dit beeld plaatsen)

lijmen van stukken steen:

Zoals meestal wordt gezegd is werken met klei een manier van 'steeds toevoegen', het werken met steen is echter het 'steeds weghalen'. Maar eenmaal weg is meestal ook echt weg. Tenzij je een techniek gebruikt die ik gebruikt heb bij beeld 113. Hier heb ik juist van allerlei kleinere stukken steen een groot beeld gemaakt.
(hier heb ik nog geen plazilla-verhaal geschreven, als ik die geplaatst heb, zal ik de link naar dit beeld plaatsen)
En hier ben ik niet gaan kijken van de voor- en zijkant, maar ben ik elk afzonderlijk stuk steen op maat gaan maken om deze vervolgens op te stapelen.
11c81b26b0c6f4458b86d09b9568c22e.jpg

uit de vrije pols:

En dan hebben we natuurlijk nog beelden 'uit de vrije pols'. Niet te veel bij nadenken hoe het moet worden, maar gewoon je gevoel volgen. Lijnen tekenen en beginnen en gaandeweg zien waar het naartoe gaat. Dit heb ik bijvoorbeeld bij beeld 98, een van mijn mooiere beelden, al zeg ik het zelf, gedaan.
(hier heb ik nog geen plazilla-verhaal geschreven, als ik die geplaatst heb, zal ik de link naar dit beeld plaatsen)
4aac3bd7853c30e1d9e2b2353aa17ff6_medium.

het cadeautje:

Tot slot de methode die ik 'zie het als een cadeautje' zou kunnen noemen. De methode die ik toegepast heb op het moment dat het eigenlijk mis ging maar hierdoor juist iets mooiers heb gemaakt. Bij beeldhouwen, of je dat nou doet met een slijptol of met een hamer en beitel, kan een verkeerde actie tot gevolg hebben dat je je beeld 'sloopt'. Je slaat een te groot deel weg, de steen breekt anders dan je had verwacht, of je slijpt per ongeluk veel te diep. Een dergelijke actie gebeurde er bij beeld 95 waarbij de fout echter zat in het niet stabiel neerzetten van het beeld en het loslaten ervan. Het beeld viel en brak in 4 stukken. Op dat moment komt het aan op creativiteit (en doorzettingsvermogen) om de brokstukken toch weer op te pakken en hier een nieuw beeld van te maken.
(hier heb ik nog geen plazilla-verhaal geschreven, als ik die geplaatst heb, zal ik de link naar dit beeld plaatsen)
2296e08a48d9a22b7644d3362865cc33_medium.


Ja, beeldhouwen is gaaf!
75917e9101da5b29e1a2f6ae2a89c30e_medium.
add5438a9016c2c751fc25caad70a47f_medium.
a50eab269a2178112d4aecb770452403_medium.

 

09e00e2808c23813a6008833164a4b1e_medium. Fred Steenbergen. Fred is beroepsmatig Testspecialist. Zijn vrije tijd gaat grotendeels op aan het vrijwilligerswerk voor Stichting Dierenopvang Bosnië Hiermee gaat hij meerdere keren per jaar naar Bosnië om daar te helpen met het steriliseren van zwerfhonden.
Wilt u ook helpen? Helpen kan gratis!
U kunt bijvoorbeeld een verschil maken met Douwe Egberts Punten.
En wanneer deed u voor het laatst iets met uw Air Miles?
Ik flikker hem nog liever in de sloot!!!” Waar dat op slaat? Dat leest u hier.

Anderen lazen ook:

 

b22975b40b834a6cf641a3c2f9a58800_medium.

Mijn eerste beeld

 

Reacties (6) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
leuk, zeker met die foto's. Duim !
Erg leuk artikel met een aantal mooie beelden hoor. Adkliks en duim erbij!
Weer een leuk artikel, zodat we wat meer leren hoe een"'Steen"artiest werkt en denkt. Wat ik niet hoop, maar mocht je op je duim slaan dan heb je van mij nu weer een andere duim.
duim, top artikel
Hoe plezant dat je ons helemaal inwijdt in jouw manier van werken!
Maar 'hoe' je het ook doet, creatief ben je zeker!
duim
Beeldhouwen is zeker gaaf!