Sociale media

Door Epsonet gepubliceerd op Friday 18 October 16:55

Social media is in deze tijd een enorm grote bron voor digitale communicatie. Een enorm deel van de bevolking op aarde is dagelijks bezig met social media. Meer dan een miljard mensen over heel de wereld zijn lid van Facebook bijvoorbeeld. Particulieren en bedrijven plaatsen elke dag berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en andere sociale media’s. In dit hoofdstuk worden de grootste sociale media’s uitgelegd, de opkomst ervan en de gevaren van deze digitale socializers.

 

Geschiedenis Social media

Eigenlijk bestaat social media al een hele tijd. Het begon met e-mailen en het bloggen op het World Wide Web. De eerste email was al in 1971 en na de uitvinding van het World Wide Web in 1991 kwam de eerste persoonlijke blog in 1994. Dit zijn sociale en digitale manieren van communiceren die al tientallen jaren aan de gang zijn. Toch denken wij bij de term ‘social media’ niet direct aan e-mailen en bloggen, maar eerder aan de internationale communicatieplatforms Facebook en Twitter. Deze platforms zijn pas in 2004 en 2006 op het web verschenen en zorgden voor een internationale verandering van het dagelijks leven bij miljarden mensen op aarde. Tientallen opvolgers volgden en vele mensen werden lid van meerdere social media’s. Dit zijn de platforms waar wij aan denken als men roept ‘social media’. De geschiedenis van deze media’s start rond het jaar 2000 en wordt 3 jaar later pas echt bekend op het web.

In 1997 werd het eerste sociale netwerk zoals we het nu kennen uitgebracht: SixDegrees.com. Dit was een op vrienden gebaseerd sociaal netwerk wat op zijn hoogtepunt 1.000.000 leden had. Helaas ging SixDegrees in 2001 alweer ten onder. De opvolgers van Sixdegrees waren een stuk succesvoller. De eerste was Friendster in 2002. Friendster is de voorloper van Facebook, waar het uitbreiden van je sociale netwerk centraal staat. Op Friendster kon men ook vriendschapsverzoeken sturen naar vrienden of naar vrienden van vrienden om je populariteit te vergroten. Friendster bestaat nog steeds en heeft de laatste jaren een vast aantal van ongeveer 90 miljoen leden, waarvan het grootste deel Aziaat is.
Na Friendster kwam Photobucket in 2003. Een sociaal netwerk wat we nu nog steeds kennen. Photobucket was het eerste fotonetwerk op het web. Leden kunnen foto’s uploaden en delen met vrienden. Een andere site die werd opgericht in 2003 is LinkedIn, ook nog steeds erg actief. LinkedIn was de eerste site die een sociaal netwerkplatform baseert op zakelijke contacten. Deze contacten zijn dus vooral collega’s en buitenstaande bedrijven en hun werknemers. Het is dus belangrijk om een professionele pagina aan te maken om ook weer meer naamsbekendheid te krijgen via een sociaal netwerk. Iets wat vrij nieuw was in die tijd.  Na Linkedin kwamen er nog vier grote netwerkplatforms die alle vier een enorme rol van betekenis hebben gespeeld en nog steeds spelen in de markt van sociale netwerksites. Myspace (2003), Facebook (2004), YouTube (2005) en Twitter (2006) zijn de sociale reuzen in de huidige maatschappij. Myspace was het grootste netwerk tot 2006, toen Facebook het ledenaantal voorbij ging en zelf uitgroeide tot grootste sociaal netwerksite tot op heden.  YouTube had natuurlijk ook weer een vernieuwend script: Het uploaden en kijken van video’s van andere personen die lid waren. YouTube kon dit zo overzichtelijk en aantrekkelijk maken dat het nu een onmisbare site is geworden op het net. Twitter is een zogenaamde 'micro-blog site’. Een site met kleine statusupdates van maximaal 140 tekens die alle ‘followers’ te zien krijgen.
Na deze nieuwe netwerksites zijn er natuurlijk nog een heleboel andere ‘na-apers’ gekomen met kleine verbeteringen, maar weinig zijn er echt bekend geworden. Wel bekend geworden initiatieven zijn onder andere Flickr, Google+, Pinterest en Qzone.

 

Facebook

Facebook is met z’n meer dan 1 miljard gebruikers de grootste sociale netwerksite op dit moment. In Nederland zijn er ongeveer 4 miljoen mensen die lid zijn van Facebook. Facebook is ontworpen en opgericht door Mark Zuckerberg. Het is allemaal begonnen toen Zuckerberg nog een tweedejaars student was aan Harvard University. Hij ontwierp toen Facemash. Zuckerberg hackte in de computers van Harvard en gebruikte de ID-foto’s van alle leerlingen van de negen campussen voor zijn Facemash, waarbij men moest aangeven bij twee personen welke leerling ‘hotter’ was. Dit was een groot succes want er waren al 450 bezoekers en 22000 fotoweergaven in de eerste paar uren. Toch waren de foto’s illegaal verkregen en werd Zuckerberg gestraft door Harvard. Hierna gaat Zuckerberg zich bezighouden 

met een nieuw programma wat hij van Facemash afleidt: TheFacebook. Hij programmeert het binnen 2 maanden zodat alle Harvard studenten een profiel aan kunnen maken en met elkaar kunnen communiceren via internet. Door het succes liet Zuckerberg later ook leerlingen van andere universiteiten toe, wat leidde tot een grote succesvolle site die hij daardoor in 2006 geheel openbaar maakte. Bij de openbaarmaking werd de naam tevens verandert naar Facebook. 

Het aantal geregistreerde gebruikers bleef ook explosief stijgen, heel de wereld maakte gebruik van Facebook. Het sociale netwerk wat 1 op de 7 mensen in de wereld gebruikt.

 

Op Facebook kan iedereen zich registreren als particulier of als bedrijf. Hierdoor krijgt men toegang tot vele functies. Vriendschappen sluiten, je status updaten, foto’s of video’s delen of gebruik maken van speciale Facebook-apps zijn slechts voorbeelden van wat men allemaal kan doen met Facebook.

De explosieve groei van het aantal Facebook-gebruikers
 

Datum

Aantal actieve gebruikers Facebook

December 2004

1 miljoen

December 2005

5,5 miljoen

December 2006

12 miljoen

Oktober 2007

50 miljoen

Augustus 2008

100 miljoen

Januari 2009

150 miljoen

December 2009

350 miljoen

December 2010

600 miljoen

Januari 2011

650 miljoen

Februari 2011

680 miljoen

Juli 2011

750 miljoen

Oktober 2012                           

1 miljard

  

Youtube

 

YouTube is opgericht in februari 2005 door drie PayPal medewerkers. YouTube is een website waar men video’s upload en daardoor gelijk deelt met alle andere YouTube-gebruikers. Het trok de eerste maanden al erg veel bezoekers en in 2006 stond de site al in de top-10 van meest bezochte websites. Concurrenten Google Video en Yahoo Video bleven achter. Eind 2009 werd YouTube zelf door het Amerikaanse magazine Adweek uitgeroepen tot website van het decennium.

Op YouTube zijn er ook veel schendingen en conflicten ontstaan. In het eerste levensjaar was er namelijk nog geen tijdslimiet op de geüploade video’s waardoor er volledige films online werden gezet. In 2006 zijn er bijvoorbeeld meer dan 30.000 filmpjes verwijderd na klachten van een Japanse auteursrechtenorganisatie. Toen heeft YouTube besloten om een tijdslimiet van 11 minuten in te stellen en een maximale grootte van 2 GB. Desondanks werden er nog steeds films en auteur schendend materiaal geüpload, maar dan in verschillende delen. In 2007 en de opvolgende jaren bleven er dus ook klachten binnenkomen en schadevergoedingen geëist.  Zo werd er nadat Google YouTube had overgenomen een miljard dollar geëist door het bedrijf Viacom omdat er 160.000 illegale filmpjes op YouTube stonden van hun bedrijf. Uiteindelijk is er nu een controlesysteem ingesteld die elk nieuw filmpje wat geüpload wordt automatisch gecontroleerd word of het geen auteursrechten schendt.
Op YouTube is het niet verplicht om lid te worden om gebruik van de site te kunnen maken. Toch vergroot het wel het aantal functies waar je gebruik van kunt maken als je een eigen kanaal hebt. Je kunt jezelf bijvoorbeeld abonneren op een ander kanaal zodat je alle video’s te zien krijgt die worden geüpload door dat kanaal. Deze abonnementenvideo’s worden verzameld op het startscherm van de site zodat je ze gelijk kunt bekijken. Een goed principe van YouTube is de sociale interactie bij elk filmpje. Sowieso wordt elk filmpje ingedeeld in een bepaalde categorie, zodat je direct een paar andere aanbevelingen krijgt nadat je een video hebt bekeken.  Daarnaast is het mogelijk om reacties te plaatsen onder elke video en daar ook weer op te reageren. Hier ontstaan vaak sociale interacties waaronder vele discussies. Ook staan er onder elk filmpje twee ‘top-comments’. Dit zijn de reacties die recentelijk het meest positief zijn beoordeeld.YouTube betekent letterlijk ‘Jouw Buis’, jouw televisie bestaande uit filmpjes door andere gebruikers van die televisie. De site is nu een onmisbare website op het net, iedereen kent het en bijna elk mens met een internetverbinding maakt er gebruik van. Er is nu zelfs ook een systeem ingesteld waarbij de gebruiker geld kan verdienen door middel van reclamefilmpjes die worden getoond voor een video. Dit zorgt voor nog meer uploads en voor nog meer inkomsten.

Twitter

 

Een ander sociaal netwerk met meer dan 500 miljoen gebruikers is Twitter. Dat terwijl Twitter pas in 2006 is opgericht. Het is een netwerksite waar men lid van kan worden zodat men vervolgens ‘tweets’ kan plaatsen. Dit zijn berichten van maximaal 140 tekens lang die in de tijdlijn van je ‘followers’ komen, followers zijn de mensen die jou volgen en dus jouw berichten binnenkrijgen. Twitteraars vertellen over wat er op het moment gebeurt of wat ze aan het doen zijn. Op de tijdlijn zijn alle binnenkomende tweets te zien van de mensen die jij volgt, op chronologische volgorde. Ook is het mogelijk om een tweet te ‘retweeten’. Dan stuur jij een tweet van iemand door naar jouw eigen followers. Dit hele principe was vrij uniek in 2006 en omdat het een goede manier was om sociale contacten te onderhouden werd Twitter de nieuwe hype. Het logo van Twitter is een vogeltje en daarom zijn de meeste termen ook afgeleid van vogeltermen. Twitteren betekent letterlijk namelijk kwekkeren.

Twitter is een initiatief van Obvious Corp, een bedrijf uit San Fransisco. In 2007, een jaar na de lancering van Twitter, won het Twitter-team de South by Southwest web award in de categorie ‘blog’. Waarop de ontwikkelaars ironisch reageerden: Wij zouden jullie willen bedanken in 140 tekens of minder. En dat hebben we nu gedaan! Vanaf dit moment maakte Twitter een enorme groei door, waardoor nu meer dan een half miljard een account hebben. Ook vele beroemdheden twitteren regelmatig. Hierdoor is Twitter nu ook een sterk medium geworden om met de media te communiceren voor beroemdheden, Geert Wilders’ tweets halen bijvoorbeeld regelmatig het nieuws.      

      

Chatten

Het chatten op via internet is eigenlijk ook een vorm van social media. Het is natuurlijk ook gewoon digitaal socializen. Chatten is het gratis digitaal gesprekken voeren via een chatdienst. Op dit moment zijn de grootste chatdiensten MSN, Whatsapp en online chatdiensten op het web zoals chatcafe.nl.

MSN is een veelgebruikte term voor het chatten via Windows Live Messenger, de standaard chatdienst die op elke Windows-computer geïnstalleerd staat, of via de MSN-chatdienst die men kan downloaden op de msn site. Men kan hier een nieuw account aanmaken of een bestaand hotmail adres gebruiken. Voor de tijd van de smartphone was MSN razend populair. Vooral jongeren gebruikten het programma erg vaak voor de digitale communicatie. De populariteit is enorm afgenomen door de invoering van de smartphone en de vele chatdiensten op andere sociale netwerken zoals Facebook-chat. De smartphone maakt het natuurlijk mogelijk om over te chatten, zodat men niet alleen op een computer kan inloggen op een MSN-account. 
De msn applicatie op de smartphones heeft het toch ook niet lang volgehouden door de concurrerende en veel populairdere applicatie Whatsapp. Whatsapp is een berichtendienst die oorspronkelijk alleen voor de Iphone was bedoeld, maar doordat de app zo verschrikkelijk populair werd, werd de app ook beschikbaar op andere besturingssystemen zoals Android en Blackberry. De meeste mensen gebruikte Whatsapp gewoon als vervanging voor de SMS. Dit maakte Whatsapp een gevreesde app voor mobiele providers, die minder en minder verdiende door de app. Chatdiensten van Facebook en Hyves maakte MSN ook veel minder populair en de sociale netwerken nog populairder.  Whatsapp staat tegenwoordig zo’n beetje op elke smartphone geïnstalleerd zodat men gratis berichten kan verzenden naar andere gebruikers. Dit maakt het kopen van een smartphone nog aantrekkelijker. Toch gaat Whatsapp wel een bedrag van 99 cent in rekening brengen nadat je de applicatie een jaar hebt gebruikt.

In augustus 2012 is het bekend geworden dat MSN samen wordt gevoegd met Skype door Windows. Skype is een video- en chatdienst die vooral gebruikt maakt van het communiceren door middel van een webcam en een headset, zodat men met elkaar kan bellen en elkaar kan zien. Ook is er een mogelijkheid om met elkaar te chatten, maar deze optie wordt niet zo vaak gebruikt. Misschien dat de samenvoeging van MSN en Skype hier verandering in brengt.
Een andere vorm van chatten is het chatten met anonieme personen. Vaak wordt dit gedaan op chatboxen op het web. Bekende Nederlandse chat-sites zijn chatten.nl, chatcafé.nl en chatplaza.nl.  Op dit soort sites kan men met of zonder registratie chatten met vreemden onder een zelfverzonnen naam. Veel onzekere jongeren belanden in dit soort chatrooms om een stukje zelfvertrouwen te winnen en om even hun hart te luchten bij onbekende mensen. De anonimiteit zorgt aan de andere kant ook voor veel misbruik. Veel mensen liegen over hun verschijning en leeftijd en er komen veel ongepaste woorden en plaatjes over tafel rollen. Gelukkig zijn er veel chatrooms die hierop controleren, maar al het gevaar kan niet worden geweken. Hierover later meer.

Online Games

Als laatste categorie in social media wil ik nog de online game industrie noemen. Veel online games zijn erg verslavend. Veel gamers maken sociale contacten op deze games omdat ze er dagelijks mee spelen.

 Chatfuncties of belfuncties in of buiten de game zorgen voor constante communicatie. Deze zogenaamde ‘vrienden’ die worden gemaakt op de games maakt het gamen nog aantrekkelijker. Voorbeelden van zulke online games zijn SecondLife en World of Warcraft. In allebei de games moet men een speelkarakter aanmaken en er een naam voor verzinnen waarmee men kan rondlopen in een virtuele wereld en andere spelers kan ontmoeten om de uiteindelijke doelen van de game te volbrengen.

Veel games brengen ook kosten in rekening. Een aantal games moet je kopen en kun je dan altijd gratis spelen en een aantal games kun je gratis downloaden, maar heb je de mogelijkheid om extra voorwerpen of upgrades te kopen in de game zelf met echt geld. Dit zijn vooral games die erg verslavend werken, waardoor er dus ook veel mensen zijn die veel geld besteden aan deze games om steeds beter en beter te worden. Daarnaast bestaan er ook nog games die een combinatie zijn van de twee types, men koopt het spel en moet daarna ook nog betalen om beter te worden. World of Warcraft is daar een bekend voorbeeld van.
Op sociale netwerken, en dan vooral Facebook, komen ook steeds meer games beschikbaar die men kan spelen. Dit wordt ook wel ‘social gaming’ genoemd. Deze games kan men spelen met vrienden op de sociale netwerken. Farmville is een bekend voorbeeld. Het is een eenvoudig spel waar men landbouwproducten moet verbouwen met meer dan 32 miljoen gebruikers per dag.  Natuurlijk worden deze games ook weer bekender door middel van de sociale media’s, waardoor gamen en social media een stuk dichter bij elkaar komen te liggen.

 

Gevaren van social media

Tot zover lijkt de opkomst van social media een geweldige gebeurtenis. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er zitten wel degelijk negatieve kanten aan social media, en niet zo’n beetje ook.
Social media is natuurlijk een nieuw begrip in de samenleving en veel mensen, vooral ouders, weten dan ook nog niet hoe ze ermee moeten omgaan waardoor er fouten ontstaan. Toch zijn er ook vele gevaren die niet aan de menselijke fout liggen. Dit zijn de gevaren:

-          Privacy: Social media zorgen regelmatig voor schending van privacy. Veel mensen zetten teveel informatie op hun profiel, wat vaak ook nog eens openbaar is voor iedereen. Hierdoor wordt het ‘stalken’ van mensen makkelijk waardoor bijvoorbeeld inbrekers weten waar iemand woont en wanneer iemand weg is. Ook worden er door de sociale netwerken gegevens verzameld over de gebruikers, soms lijkt dit ook sterk op de schending van iemands privacy. Een voorbeeld is het bekende Facebook: Facebook kan volgen naar welke sites hun leden gaan als de desbetreffende site een ‘vind-ik-leuk’ knop heeft. Facebook kan ook niet-leden volgen als ze een website bezoeken die gebruik maakt van Facebook-connect.

-          Materiaal op internet: Op het internet staat naast waardevolle informatie ook een heleboel minder goede dingen. Erotisch materiaal, erg slecht taalgebruik en discriminatie zijn slechts voorbeelden. Via de social media is dit een regelmatig terugkerend verschijnsel. Mensen klikken vind-ik-leuk en een van jouw vrienden bekijkt deze video of afbeelding ook, wat dan dus ook op jouw tijdlijn terecht komt. Zeker bij jonge kinderen is dit een groot gevaar.

-          Schade reputatie: Het kan gebeuren dat er een foto van jouw op een sociaal netwerkplatform wordt gedeeld wat jij liever niet hebt. Alle vrienden van zo’n persoon kunnen jou zo zien en kunnen je dus belachelijk maken en je reputatie omlaag halen. Ook kan je zelf foto’s of berichten delen waarvan je denkt dat het wel leuk is, maar ondertussen zullen toekomende (potentiële) werkgevers deze berichten en foto’s ook zien. Als dit afstotend materiaal bevat, zal je minder snel in aanmerking komen voor de baan.

-          Vertrouwelijke informatie (per ongeluk) delen: Geheimen heeft iedereen. Toch weten mensen soms niet dat een andermans geheim een geheim is. Je vangt wat informatie op, die achteraf heel vertrouwelijk blijkt te zijn, en je gooit dit op je sociale media. Zo kan informatie die eigenlijk strikt geheim moet blijven heel het web over gaan. Gesprekken tussen ouders waar jij over twittert zijn een goed voorbeeld hiervan

      -  Cyperpesten of beledigen: Over social media platforms wordt net zoals in het echte leven ook gepest. Dit gebeurt zelfs iets vaker dan in het echte leven omdat het natuurlijk digitaal is en men niet de persoon ziet waartegen je praat. Zo zie je geen emoties en je hoort ook de gevoelens niet als iemand wat zegt. Daarnaast kan je online ook anoniem pesten. Pesten op internet, oftewel cyperpesten, wordt zo heel gemakkelijk en wordt helaas dan ook vaak gedaan. De dader weet de     grens niet bij het slachtoffer en regelmatig leidt dit pesten dan ook tot ernstige gevolgen zoals             gevoelens van onveiligheid, depressiviteit of soms zelfs zelfmoordpogingen.


 

        

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.