Cultuur, dat is geen lolletje

Door Guivanho gepubliceerd op Saturday 29 September 12:55

0d373842e075b2788d909d1e05c24d01_1348916

In het toilet van een Amsterdams café stond ooit te lezen: 'Cultuur dat is geen lolletje, vindt mr. K.L. Polletje'. Het stamde uit de tijd, dat Poll met het Cultureel Supplement van de NRC het culturele geweten van Nederland vertegenwoordigde. Hoe anders is het nu met een regering, die cultuursubsidies beschouwt als een infuus met de culturele sector als terminale patiënt.

Stuitend

Wat is nou zo stuitend in deze redenering? Ze gaat simpelweg voorbij aan wat er in de culturele sector gaande is. We leven niet in Amerika, waar het bedrijfsleven veel meer dan hier de culturele sector overeind houdt. De redenering gaat ook voorbij aan het economische belang van de culturele sector als zodanig. Mensen zijn met minimale overheidssteun in de weer om culturele manifestaties georganiseerd te krijgen. Een fondsje hier en een fondsje daar. En het is echt niet zo, dat artiesten hun zakken vullen, wanneer ze hun ding mogen doen. Vaak leggen ze er nog geld op toe of moeten ze geld meebrengen. Er verschijnen verhalen in de pers, dat het publiek bij klassieke concerten veroudert. Welnu, dat publiek was altijd al oud, omdat de waardering voor klassieke muziek veelal pas met de jaren komt. Laat die oudjes maar thuisblijven, lijkt de boodschap.

Van het kastje naar de muur

Al die bijna belangenloze inzet van mensen rond festivals, manifestaties en wat al niet is alleen maar mogelijk op basis van een infrastructuur. Die infrastructuur wordt echt niet door het bedrijfsleven geleverd. Projectmatige financiering is het hoogst haalbare en verder verwijst men naar de overheid. Diezelfde overheid zegt nu, dat men het geld maar ergens anders moet halen. Mensen, die met cultuur begaan zijn, worden van het kastje naar de muur gestuurd. Je zult deze regering niet kunnen betrappen op enige visie. Wat is de taak van de overheid ten opzichte van het culturele leven in Nederland? Zoals het nu naar uit ziet, gaat het geld naar gevestigde nationale instituten en moet de rest het maar uitzoeken.

Dynamiek

De culturele sector in Nederland is geen overzichtelijk geheel. Kunst laat zich nu eenmaal niet in schema's vangen, heeft een eigen dynamiek. Festivals als Oerol, Boulevard, De Parade trekken massa's publiek, maar worstelen niettemin elk jaar met het probleem om de financiering weer rond te krijgen. Het is niet anders, maar het gaat te ver om mensen, die zich een slag in de rondte werken als uitvreters aan te merken. Want daar komt het op neer, als je het hebt over subsidie als infuus.

Linkse hobby?

Het culturele leven in Nederland wordt wel eens neergezet als een linkse hobby. Dat is het niet, maar wel is duidelijk, dat het in ieder geval geen rechtse hobby is. Of we moeten teruggaan naar de tijd van het Derde Rijk met megalomane bouwwerken met als zwarte keerzijde boekverbrandingen en  'entartete Kunst'.

Stap over naar Oxxio

Help deze website en onze schrijvers, stap over naar Oxxio als energieleverancier.

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Cultuur moet in stand gehouden worden maar niet koste wat het kost. Ik heb hier zelfs laatst e.e.a. over uiteengezet in een artikeltje hier op Xead.

Ik ben het zeker NIET met de meeste regeringsbesluiten eens. Ik vind wel dat er op het gebied van kunst en cultuur een duidelijke scheidslijn moet komen tussen hobby en beroep. Iets dat geld kost, is een hobby. Of je er een opleiding voor gevolgd hebt of niet. Moeten we ieders hobby dan maar subsidiëren...?

Delen van de culturele sector zijn zwaar overvoed met mensen die een graantje willen meepikken met hun opleiding of eenmalige succes als excuus. We hebben de hele zomer lang op elke straathoek festivals die nagenoeg hetzelfde aanbod hebben.

Laten we de culturele sector terugbrengen naar waar het hoort. Zaken die inspirerende, vermakende, originele, informatieve en motiverende waarde hebben voor een deel (meer dan 4 personen) van het volk. We leven in een tijd waar men 1,3 miljoen euro neertelt voor een Engels bandje van 4 man. Of een schilderij dat 80 miljoen euro moet kosten. Waar hebben we het in ...snaam over?!?!

Misschien moet de kunst- en cultuursector eerst haar hand in eigen boezem steken voordat er commentaar komt op de conclusies die derden trekken...