Public

Kinderen van Jehova´s getuigen mogen hun verjaardag niet vieren...

Bokita > Christendom en andere religies

Kunnen we dit kinderen wel aandoen?

Kort geleden zag ik een moeder met een heel schattig klein zoontje van een jaar of twee. Nu is daar op zich niet zoveel bijzonders aan, ware het niet dat ik weet dat deze ouders Jehova´s getuigen zijn. Ik ben het als christen niet eens met de leer van deze groep mensen. Wat zij verkondigen is niet Bijbels. Het grootste probleem wat ik echter heb met deze mensen is dat ze de verjaardagen van kinderen niet vieren en geen bloed geven. Verjaardagen zijn uit den boze en dat geldt voor Sinterklaas, toch ook een belangrijk kinderfeest, ook. Volgens mij moet het voor kinderen een enorm trauma zijn als ze zien dat hun vriendjes op school of in de buurt wel hun verjaardag mogen vieren. Kun je het een kind aandoen zijn of haar verjaardag niet te vieren? Is dit niet een vorm van geestelijke kindermishandeling, waar zo´n kind de rest van het leven last van heeft? Dit is toch niet uit te leggen aan kinderen? Ik geloof niet dat een kind het begrijpt als het ziet dat anderen wel hun verjaardag vieren.

Kinderen horen een onbezorgde jeugd te hebben

Ik lees nergens in de Bijbel dat het vieren van verjaardagen of andere feestdagen verboden is. Ik lees wel dat Jezus zei de kinderen bij Hem te laten komen en ze dat niet te verhinderen. Dat betekent dus dat God oog heeft voor kinderen en van hen houdt. Hij vindt het prima als kinderen hun verjaardag vieren en cadeautjes krijgen van hun ouders en anderen en dat ze mogen trakteren op school. Dat is niet meer dan normaal en dat hoort  er voor kinderen gewoon bij. Ik weet dat ik het altijd heel leuk vond om te trakteren op school. Dat zal voor het overgrote merendeel van de kinderen ook gelden. Kinderen horen een fijne en onbezorgde jeugd te hebben. Het vieren van feestdagen hoort daarbij. We moeten dit kinderen niet onthouden. Als ouders hun verjaardag niet willen vieren gaat dat al ver, maar doe het kinderen zeker niet aan. Voor kinderen is het zielig als ze een mooie tekening of iets anders maken en die ouders dat weggooien. Hoe wil je in vredesnaam stabiele volwassenen maken van kinderen die op deze manier behandeld worden.

Het is moeilijk te verbieden, maar toch…

Het gaat wel erg ver om dit wettelijk te verbieden. Mensen moeten in principe zelf weten of ze wel of geen kinderen willen krijgen. En als je het de ene groep verbiedt, zou je het de andere groep wellicht ook moeten verbieden. Het einde is dan zoek, want waar leg je de grens? Het is en blijft dus een lastig onderwerp en de overheid kijkt al teveel mee achter de voordeur van mensen. En toch vind ik het ernstig dat mensen kinderen krijgen, maar ze vervolgens niet datgene geven wat zo´n kind nodig heeft. Dat geldt niet alleen voor Jehova´s getuigen, maar ook voor andere ouders die hun kinderen van alles aandoen. Als je een gewenst kind krijgt, wil je het toch verwennen? Dan wil je het toch omringen met liefde, aandacht en alles wat het nodig heeft? Zo hoort het in ieder geval wel te zijn. Daarom heb ik er ook moeite mee dat Jehova´s bloed weigeren aan te nemen voor hun kind als het dat nodig heeft. Ik weet dat ze dat doen op basis van een Bijbeltekst. Ik geloof echter dat God ook in dat geval er geen probleem van maakt als we bloed aannemen als mensen dat nodig hebben om te overleven. Hij zal mensen er niet op aanspreken en veroordelen. Geef je kind alle zorg die het nodig heeft. Verjaardag en Sinterklaas vieren hoort daarbij. Doe alles om ervoor te zorgen dat je kind later een stabiele volwassene wordt. Je kind heeft daar recht op en zal je later erg dankbaar zijn als het goed is. Ik ben in ieder geval blij dat ik kan terugkijken op een jeugd waarbij mijn ouders van tijd tot tijd heel leuk met me omgingen en me gaven wat ik nodig had. Verjaardagen waren geen probleem, die werden gewoon gevierd. Dat gun ik ieder kind.

Hierbij nog eenl link naar een website van een ex-jehovah getuige. Ook deze website kan wellicht interessant zijn voor Jehovah's getuigen of mensen die contact hebben met hen.

Rachel

19/01/2014 21:20

Reacties (31) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
1
12/05/2014 22:03
Dank je wel voor je artikel en je mening.
Het klopt dat Jehovah's Getuigen geen verjaardag vieren. Jouw argument; 'ik lees nergens in de Bijbel dat verjaardag niet gevierd mogen worden', moet dan ook volgens dezelfde beredenatie beantwoord worden, dat in de Bijbel schriftuurlijk wordt aangetoond dat je verjaardagen wél moet vieren.

In de gehele Bijbel wordt geen enkele verjaardag gevierd, of melding gemaakt van geboortedata, van welke Godsdienaar dan ook; Abraham, Mozes, Job, Maria, Jesus etc. De viering van geboortedagen van bekende Godsdienaren is eeuwen later, door de mens zelf, toegevoegd. Waarom spreekt de Bijbel nooit over geboortedata? En wat is dan de oorsprong van het vieren van iemands geboorte?

Jehova's Getuigen erkennen het belang van kind en de daarbij behorende aandacht. Daarom wijzen Jehova's Getuigen er wel degelijk op dat kinderen recht hebben op cadeaus en kinderfeestjes en ook van belang zijn voor het welzijn van het kind. Deze worden dan ook gewoon gegeven, maar niet onder de noemer 'verjaardag'.

Het niet vieren van het Sinterklaas, heeft er mee te maken dat Jehova's Getuigen zo eerljjk mogelijk willen leven en dus ook naar hun kinderen toe. Het is ook een gebod uit de Bijbel om geen onwaarheden te vertellen, dus ook geen leugentje voor z'n bestwil.

Remko Govers
1
28/11/2013 22:22
Normaal gezien reageer ik niet op zaken die mensen posten. En dit zal een beetje laattijdig zijn maar wilde toch eventjes reageren.
Ik begrijp dat het als buitenstaander vaak moeilijk is begrip op te brengen voor dingen die men niet kent, niet begrijpt of waar men heel weinig (of verkeerde) informatie over heeft. Zo is er steeds veel ruimte voor eigen inbreng en mening en dat is ook zo in dit artikel.
Ikzelf ben getuige van Jehovah, ik ben hier niet in opgegroeid dus ik ben zeker niet van kleins af gebrainwashed zoals sommige graag al eens opperen noch ben ik gedwongen. Ik ben opgegroeid in een atheïstisch gezin maar kon voor mezelf de afwezigheid van God niet aanvaarden. Na een lange zoektocht ook in de kerk, botste ik steeds op hetzelfde antwoord, Zulke dingen zijn niet aan mij om in vraag te stellen, of de bijbel is er niet om te begrijpen.
Tot ik met Jehovah's getuigen sprak en alles viel als een puzzel in elkaar. Dit klopte en ik heb dan ook de beslissing genomen een gedoopte getuigen te worden. (Mijn man is geen Jehovah's getuige, ja, dat kan)
Anyways, ik ben nu zelf mama van 4 prachtige schatten van kinderen, 7, 5, 3 jaar en een kleintje van 4 maand. Ik zou graag een jaar lang mijn kindjes filmen en foto's trekken om dan aan jullie te laten zien hoe "geestelijk mishandeld" of "getraumatiseerd" ze wel zijn.
Sinterklaas is op komst, mijn kindjes weten reeds dat hij niet bestaat, dat hij eigenlijk LANG LANG geleden een rijke weldoener was in Turkije die elk jaar de weeskinderen schoenen gaf. Dit is een kennis die zij voor hebben op leeftijdsgenoten. Er word niet enkel gezegd DIT MAG NIET, er word een uitleg gegeven, er word een achtergrond gegeven, en mijn kinderen kunnen dit al zeer goed beredeneren. Dus mijn kinderen op intelectueel vlak voeden lijkt me niet meteen te rijmen met mishandelen. Wanneer de sint naar school komt blijven mijn kinderen die dag simpelweg thuis, dit jaar gaan we op vrijdag naar centerparcs en verblijven we daar 4 dagen, erg traumatiserend lijkt me dit niet.
Sinterklaas werd zelfs vroeger door de kerk niet gevierd, zelfde voor kerstmis, nieuwjaar en pasen, deze feesten waren ONDENKBAAR om gevierd te worden, zelfs door de kerk, niet enkel Jehovah's getuigen. Pas na het verliezen van populariteit zijn deze feesten "samengesmolten" met een kerkelijk toetsje aan, zoals kerstmis plots de geboortedag van Jezus was, hoewel wanneer je de jaartelling nagaat en opzoekwerk doet je snel zal merken dat Jezus meer waarschijnlijk in september/oktober geboren zou zijn. Dus hoezo kerstmis een christelijke feestdag? Ook de kwestie bloed was voor de jaren 40 iets afschuwelijks en zelfs verboden bij wet (door de kerk) het invoeren van bloedtransfusies werd pas ingevoerd na de tweede wereldoorlog toen veel soldaten stierven aan bloedverlies en een verpleegster het op zich nam om bloed van andere gestorven soldaten aan de stervende soldaten te geven. Natuurlijk was dit experimenteel omdat er ook bloedgroepen zijn, needless to say dat er veel kwaad is aangericht voor het goed ging. Daarna in de jaren 50/60 is het meer aanvaardbaar geworden en nu is het omgedraaide wereld want nu word je scheef bekeken omdat je bloed weigert. Hoewel topchirurgen er steeds meer op terug komen en er wereldwijd al verschillende bloedloze ziekenhuizen waar men zonder bloed operereert omdat onderzoek heeft uitgewezen dat alternatieven bieden beter is dan bloed geven. Waarom? Omdat het lichaam eerst vecht tegen het vreemde bloed dat het krijgt vooraleer het witte bloedcellen aanmaakt om zelf te genezen, bij alternatieven zagen ze dat het lichaam dit sneller opnam en dat het herstel sneller was. Met een verschil van 6 maanden sneller herstel voor de zelfde procedure op de zelfde leeftijdscatogerie, om nog maar te zwijgen over de prijs. NATUURLIJK zullen ziekenhuizen bloed aanprijzen, ze krijgen dit gratis maar rekenen het wel zwaar aan. De alternatieven zijn minder winstgevend. Money makes the world go round.
Hoe dan ook, ik wijk af.
Ik verwen mijn kinderen, en wens het beste voor hen, maar het beste is NIET alles geven wat het maar wilt. Naar mijn bescheiden mening creëer je zo onaangename volwassen mensen die over lijken zouden gaan om toch maar hun zin te krijgen.
Neen wij vieren geen verjaardagen, kerstmis, nieuwjaar, halloween en heel de mik mak.....en vraag nu aan mijn kindjes of ze dat zo erg vinden, en wat ze WEL vieren.
Elke grote stap in het school word gevierd, dan krijgen ze een groots "schoolfeest" met de aandacht op HUN, niet omdat we moeten, niet omdat het verplicht is, niet omdat ze jarig zijn en tis weer die tijd vant jaar, maar omdat we willen, omdat ze het verdienen, omdat we van ze houden. Er is een jaarlijks familiefeest, er is een griezelnacht (een willekeurige dag in het jaar) Buiten deze zaken gaan we vaak met hen naar de cinema (minstens 1 keer per maand) we gaan vaak zwemmen (minstens 1 keer per 2 maand) zoo, auquatopia, naar de zee, centerparcs, binnenspeeltuinen, noem maar op! Eigenlijk doen mijn kinderen meer en krijgen ze meer dan doorsnee kinderen omdat we ook geld sparen door al die feesten niet te doen, dat geeft ruimte voor andere zaken. Dat is natuurlijk makkelijk meegenomen. Mijn dochter haar beste vriendin is geen Jehovah's getuige en die twee kunnen het perfect met elkaar vinden, onlangs verjaarde haar vriendinnetje en ze wist dat mijn dochtertje niet zou komen naar het feestje. Een paar weken later heb ik een op maat gemaakte vriendschapsarmband aan mijn dochter gegeven alsook 1 voor het vriendinnetje met een gedichtje, niet omdat het MOET, maar omdat het MAG en omdat ze zo goed bevriend zijn. Mooi toch? En nog mooier dat kinderen het juiste voorbeeld geven, zo verschillend en toch beste vrienden. Weet je hoeveel mensen mijn vriend niet willen zijn nadat ze weten dat ik een getuige ben? Wie is hier dan de kortzichtige?
Mijn kinderen zijn geen gedoopte getuigen van Jehovah, een doop is een persoonlijke keuze, daarin verschillen wij van de kerk. De kerk laat de ouders beslissen om het kind aan God op te dragen, en dat is dan niet traumatiserend? Wat als het kind boedist wilde worden? Of atheist? of moslim? De keuze is reeds gemaakt...spijtig. Wij volgen het voorbeeld van Jezus, hij vierde geen verjaardagen, zelfs de zijne niet maar vroeg enkel om zijn dood te herdenken omdat DIE een waarde voor ons had/heeft. Ook liet hij zich pas dopen op de leeftijd van 30 jaar hoewel hij al langer wist dat hij de zoon van God was. Doet je nadenken niet?
Mijn kinderen zullen wanneer ze tieners zijn ZELF moeten onderzoeken waarin ze zich kunnen vinden. Ze moeten mij niet volgen, sterker nig ze mogen mij niet volgen. Dat is tussen hen en God. Als zij meer van de wereld willen zien en dan naar een verjaardagsfeest willen gaan als ze bvb 16 zijn zullen we daar over praten, zullen ze dat bijbels bekijken, moeten ze er zelf over nadenken en dan nadien de beslissing zelf maken. (zonder gevolgen natuurlijk, ik ben geen hypocriet ik ga ze niet straffen nadat ik heb aangemoedigd tot een eigen keuze =D )
In ieder geval kan ik je verzekeren dat mijn kinderen geen "getekende zieltjes" zijn die zullen terug kijken op een getraumatiseerde jeugd. Tegenwoordig ben je al een slechte ouder als je je kind van 8 jaar geen eigen computer geeft of gsm...hallo? met wat zijn we dan bezig?
Over dat van deur tot deur gaan en dat er dan kinderen mee aan de deur staan en hoe schandalig dat is....hmm...vreemd.... wij komen geen geld vragen wij komen niets verkopen, wij komen een babbeltje slaan maar dat is verschrikkelijk met een kind. Maar 's avond met halloween kids aan de deur laten komen voor snoep mag wel? Of hoeveel kinderen ik hier al aan de deur heb gehad omdat ze een tombola verkochten voort school, in weer en wind, sneeuw en regen, een hele avond, dat is ook ok? Dus, als de beweegreden materialistisch is of hebzuchtig dan is het ok om je kind bij mensen aan de deur te laten komen. Maar als het is om echt interesse te tonen in de medemens, dat is een brug te ver? Dat vind ik toch heel vreem =O En tussen haakjes, ik kan niet spreken voor mijn mede broeders en zusters maar voor zover het mij betreft kom ik niet voor mijn plezier in de gietende regen buiten om bij norse mensen aan te bellen die mij uitmaken voor het vuilste eerst hoor! Ik blijf GRAAG liever in mijn zetel liggen. De reden van de prediking (zo heet dat van deur tot deur gaan) is ook effectief in de bijbel te vinden, en christenen zouden dit ook weten want het was in opdracht van Jezus tot het EINDE DER TIJDEN.
Ik heb al vaak gesprekken gehad met atheïsten en moslims en christenen....mijn man is bvb een christenen, en vaak is het een aangenaam gesprek omdat het steunt op begrip en respect van beide kanten. Ik vind het alleen spijtig dat er vaak op basis van onvoldoende kennis (of verkeerde informatie door ex getuigen die zichzelf willen goed praten en dan maar leugens vertellen) verkeerde signalen de wereld worden ingestuurd. Alles wat Jehovah's getuigen doen kan gestaafd worden door de bijbel, maar hoe zit het met de kerk en het christendom? We zullen de kruistochten in de naam van God maar niet vernoemen?
Ik hoop dat, wie dan ook die dit artikel leest begrijpt dat je de klok niet van 1 kant kan horen luiden en dat het veiliger is om meer openminded te zijn en respect te hebben.
Als deze reactie iemand heeft beledigd mijn oprechte excuses hiervoor, maar ik ben het zo beu om steeds weer alles uit de doeken te moeten doen en uit te leggen dat ik GEEN slechte moeder ben dus de kinderbescherming moet niet gebeld worden hoor =D
En als hierdoor iemand eens een keer nadenkt voor hij de deur sluit voor Jehovah's getuigen, of gewoon een beter begrip heeft voor dingen die we wel of niet doen, dan ben ik blij....
Bokita tegen Vivi
29/11/2013 16:26
Het is een lang verhaal, ik kon het even niet laten je reactie te kopieren naar Word en de woorden te tellen. Dit zijn 1696 woorden en drie pagina's. Ik neem aan dat je een acount aangemaakt hebt om op dit artikel te reageren?
Je zou er zelf een artikel van kunnen maken. Ik respecteer je mening, ben het er niet helemaal mee eens, maar ik wijs je daarom niet af. Je bent niet minder dan ik, we geloven alleen anders. Ik ga er nu verder niet meer op in, omdat ik tijdelijk minder op Plazilla actief ben, i.v.m. het schrijven van een roman.
16/01/2013 20:41
Hallo, ik ben zelf moslima en vier ook geen verjaardagen of kerst of sinterklaas. Dit mdat het in ons geloof verboden is. Ik vind niet dat dit traumatisch zou zijn voor de kinderen of zonde, want daarintegen hebben ze wel weer andere feestdagen zoals het suikerfeest en het offerfeest. Bij ons staan die ook in het teken van de kinderen, uitgedost op visite bij familie en ook natuurlijk niet te missen de kadootjes die ze krijgen. Daarnaast vind ik buiten het geloof om de kerstman en sinterklaas een extra manier om de verkoop te doen stijgen en je liegt je kinderen voor, wat we later bij hen weer bestraffen als ze zelf een leugen vertellen. Het is denk ik traumatiser om ze ineens te vertellen dat ze niet bestaan zodra ze ouder zijn. vinden ze ook verschrikkelijk. Ik denk met de nodige uitleg hebben ze er geen last van, tenminste de mijne niet. Wat ik nog wilde toevoegen is dat mijn kinderen op hun verjaardag ook niet uitdelen op school, maar ik geef ze wel een traktatie mee met 1 van de feestdagen (suiker of offerfeest) dan hebben ze in ieder geval ook getrakteerd met iets dat wij vieren, vinden ze leuk!
12/12/2012 11:12
Beetje late reactie van mijn kant, maar ik geef hem toch..., God heeft de mens zo gemaakt dat zij zich kunnen voortplanten, zo ook de Jehova's. Wie is de ene mens om de andere dat te verbieden? Ik geloof niet in God en ik ben van mening dat de natuur elk mens gemaakt heeft om zich voort te planten, het lichaam van de vrouw maakt zelf al onderscheid, is het vruchtje "niet goed genoeg", dan wordt het afgestoten.
06/11/2012 12:03
interessante discussies, waarin links en rechts van alles aangehaald wordt wat niet ter zake doende is..
in nl heeft iedereen recht op eigen geloofsovertuiging, laten we dat aub respecteren met elkaar en elkaar zien te vinden in de overeenkomsten en niet in de verschillen..
06/11/2012 10:02
Mijn beste vriendin is jehova geweest. Zij is van het geloof om vele redenen afgestapt. Verjaardagen niet vieren en toch steeds een jaar ouder worden. Nationale feestdagen niet vieren, alleen die in hun levensboek voorkomen en belangrijk zijn. Ze was getrouwd met een man ook uit jehova geloof. Hij heeft haar jarenlang mishandeld, zij liet dit toe met de gedachte: ik zal het wel verdiend hebben. Hij heeft haar ook financieel kaal geplukt. ZIj heeft er goed aan gedaan om te scheiden en uit het geloof te stappen. ZIj heeft een super leuke en lieve man weer gevonden en is momenteel in verwachting van haar eerste kind.
Wat zo'n geloof al wel niet met mensen kan doen is ongelovelijk. Ik ben blij dat zij deze keuze heeft gemaakt.
iedereen heeft een recht van meningsvrijheid hier in Nederland. Of het nou altijd zo verstandig is, is een tweede.
mijn mening:
iedereen moet geloven zoals hij of zij dat wil. Al geloof je niets, moet dat ook acceptabel kunnen zijn. Maar ik vind één ding wel, ga geen mensen aan de deur lastig vallen met je geloof of probeer geen mensen over te halen om over te stappen op een ander geloof. Dat doen ze wel uit zichzelf als ze er behoefte aan hebben.
Ik ben zelf katholiek gedoopt, maar geen communies o.i.d. gedaan. vind ik ook niet nodig, ik geloof wat ik wil geloven. En als ik mijn verjaardag vier in 5 keer dan doe ik dat. Dat recht heeft iedereen gewoon.
05/11/2012 14:27
De discipelen van Jezus vierden zijn geboortedag niet omdat ze waarschijnlijk wisten dat het vieren van verjaardagen te maken had met bijgeloof. God zou beslist niet blij zijn met een viering waardoor Jezus in verband zou worden gebracht met bijgeloof. Het vieren van verjaardagen werd met het heidendom in verband gebracht, niet met het christendom. Wij moeten Jezus navolgen en dus geen feesten vieren die alleen door heidenen gevierd werden, al hoe aantrekkelijk het ook gemaakt word in deze tijd. Maar wij kunnen de familieband ook onderhouden op manieren die God wel goedkeurt. De apostel Paulus schreef wat onze voornaamste zorg moet zijn: â??Blijft u ervan vergewissen wat de Heer welgevallig is.â?