Religie en geld, daar komt ellende van

Door Hanstao gepubliceerd op Friday 28 September 12:12

De viering van het Thaise nieuwjaar gaat gepaard met waterbiljetten en goede gaven aan de duizenden Boeddhistische tempels in het land. Mijn schoonfamilie maakt er dit jaar een potje van: geruzie over wie wel of niet op de lijst van gulle gevers in de zgn. geldboom mag.

Songkran, oftewel het waterballet waarmee de Thais hun nieuwjaar vieren, wierp dit jaar zijn schaduwen vooruit. Mijn schoonfamilie sloeg al weken voor de 13de april op tilt. De oorzaak: kleinzielig gezeur over namen in de zgn. geldboom.
Dat kwam zo. Jo, de zwager van mijn geliefde wierp zich dit jaar op als organisator van een collecte voor uitbouw van een van de drie tempels in een dorpje bij Kalasin (Isaan). Zijn en mijn echtgenote zijn daar geboren en het grootste deel van hun familie woont er nog.
Ik had de man nog nooit op uitingen van devoot Boeddhisme en genegenheid voor de familie kunnen betrappen, maar zijn inzet en organisatietalent waren er niet minder om. Vrouwlief kocht enveloppen en gaf die met een door de tempel opgestuurd stempel officieel aanzien. 

NAAMLIJST
Jo had inmiddels eigenhandig een lange lijst namen van kennissen, vrienden, familie en buren uit de computer geranseld. Die werd door echtgenote gekopieerd en in de enveloppen gestopt. Zij wierp zich ook op als motosai-koerier om die enveloppen in woonplaats Sattahip en wijde omgeving te bezorgen bij de mensen van de naamlijst.
Het ging fout toen een nichtje bij haar familienaam ook die van haar dochtertje invulde met toevoeging van de naam van de biologische vader, een buitenlander. Jo, onderofficier bij de landmacht, vond dat niet kunnen. Families hebben één naam en nicht kon haar dochtertje onder de eigen achternaam bijschrijven of haar als individueel persoon vermelden met de buitenlandse naam. 

CONFLICT
Nicht ontstak in grote woede en stelde dat zij en haar dochtertje als familie op de lijst wilden met de volledige naam van de dochter.                              Nicht en dochter

Dit conflict laaide hoog op. Via koortsachtig telefonisch overleg werden hele volksstammen erbij betrokken. Mijn echtgenote had dagwerk aan het blussen van familiebranden. Er werd over niets anders meer gepraat dan ‘Probleem Achternaam’. 
Jo verwijderde daarop nicht en haar dochtertje van de lijst. Vervolgens keerde hij terug naar zijn legerplaats in het bomgevaarlijke Pattani, waar hij zich uit liefde voor familie en de toeslag op zijn salaris vrijwillig had laten overplaatsen. Zijn zachtaardige echtgenote maakte van dat vertrek gebruik door bij wijze van compromis de naam van haar nicht, maar niet die van het dochtertje, weer op de lijst te zetten. Ik sta daar trouwens ook op, maar mijn geliefde camoufleerde het ‘probleem’ door mijn achternaam in een Thaise te veranderen. Die van haar uiteraard.

                                      voor kleine mix en volbloed Thai maakt het verschil gelukkig niets uit

PIETLUTTIG
De motieven van het pietluttige gedrag van Jo laten zich raden.  In elk geval speelde een grote rol dat met de viering van Songkran in het dorp de enveloppen onder toeziend oog van de bewoners geopend worden. Vervolgens worden naamlijst (waarop ook de geschonken bedragen bij de namen staan vermeld) en de bankbiljetten voor iedereen zichtbaar opgehangen in in een geldboom ‘Sattahip’ en te zamen met andere opgetuigde geldbomen met muziek en dans in processie naar de gelukkige tempel gebracht.
Hoe dat straks moet met geldboom Sattahip is nog in nevelen gehuld. Bij absentie van Jo heerst een stilzwijgend akkoord om het er even niet meer over te hebben. Morgen zien we wel weer verder.

ADVIES
Natuurlijk is mij om een oordeel gevraagd. De familie weet dat ik een ongelovige Thomas ben en ging voor een ‘onpartijdig’ advies. Om dat te verklaren een uitstapje. Als ongelovige Thomas beschouw ik alles wat gelooft in wat niet rationeel verklaard kan worden en instituten

                                                                                                                     'geldbomen'

als kerken en tempels rond een mythisch Opperwezen bouwt als religieuze stroming. Het Boeddhisme mag een eigen uniek karakter hebben, een levenswijze worden genoemd, zich (sympathiek!) niet afzetten tegen andersdenkenden, maar wijkt volgens mij niet essentieel af van andere godsdiensten.
Uiteraard respecteer ik de heersende overtuiging in het land waar ik te gast ben. Maar tegen u beste lezer, wil ik best toegeven dat ik me behoorlijk kan ergeren aan het feit dat de ‘professionele’ beoefenaren van deze ‘levenswijze’ zich laten onderhouden door de samenleving en behalve geestelijke vorming van hun gelovigen daar maatschappelijk bitter weinig tegenover stellen. Daarover verder niet getreurd. Misschien is het wel zo dat het supermaterialistische Thailand een leefbaar Land of Smiles is door de historische en onverbrekelijke band met het Boeddhisme.

BOOMPJE
Terug van dit uitstapje zal het geen verrassing zijn dat mijn advies de familie teleurstelling bracht en niets oploste. ,,Geef de tempel wat des tempels is, laat alle namen weg en behalve het geld alleen het bordje Sattahip in de boom hangen. En breng de geldboom volgend jaar naar de lagere school. Daar kunnen ze ‘m goed gebruiken voor financiering van extra voorzieningen als bijlessen en goede leermiddelen”.
Ik vrees dat ik volgende Songkran een eigen boompje richting Kalasin moet sturen.
                             tempeldienaren

Reacties (4) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Leuk om iets van de Thaise cultuur te lezen!
Duim verdient.
dank je!
dikke duim erbij voor je artikel en fan erbij !