Het Rembrandthuis Amsterdam, mijn recensie

Door JaelMulder gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Ik heb er samen met een vriendin voor gekozen om naar het Rembrandthuis te gaan, om daar Rembrandts schilderijen, en die van zijn leerlingen te bezichtigen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat Rembrandt een bekende schilder is en het ons ook interessant lijkt om in zijn oude huis rond te kijken. Verder zijn we natuurlijk benieuwd naar de schilderijen van de leerlingen van Rembrandt. We willen graag kijken of we overeenkomsten zien tussen Rembrandts schildertechnieken en de technieken van zijn leerlingen.

Verwachting
Ik verwacht dat ik een aantal heel mooie schilderijen ga zien in een mooi, oud Amsterdams huis. Ik hoop dat de schilderijen me erg aanspreken en dat ze me inspireren. Ook verwacht ik grote overeenkomsten te zien tussen de schilderijen van Rembrandt, en die van zijn leerlingen. Verder verwacht ik een aantal schilderijen te herkennen van Rembrandt zelf.

Gegevens
De naam van het museum waar ik heen ben geweest is Museum Het Rembrandthuis. Dit museum staat in Amsterdam. Ik heb voor deze recensie twee schilderijen uitgekozen die ik verder ga behandelen: Ferdinand Bol naar Rembrandt, ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ uit 1638 en Pieter Lastman, ‘De bewening van Abel’ uit 1623.

Vorm
Beide schilderijen zijn realistisch geschilderd, want je kunt duidelijk zien wat alles voor moet stellen. De dingen op de schilderijen zijn zoals ze ook zijn in de zichtbare werkelijkheid. Beide kunstwerken zijn twedimentionaal en met verf op doek geschilderd.

Licht
Bij het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ is de lichtintensiteit zwak. Er is duidelijk een plek links-midden op het schilderij waar het licht vandaan komt, en de rest van het schilderij is donker. De kleuren hebben een beperkte helderheid en details en textuur zijn slecht zichtbaar. Het schilderij ‘De bewening van Abel’ heeft daarintegen een felle lichtintensiteit. De kleuren in het schilderij hebben een grote helderheid, er zijn een aantal grote licht-donker contrasten en de schaduwen zijn scherp afgetekend.
Het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ heeft vooral natuurlijk tegenlicht. Het licht komt van buiten en de ruimte die op het schilderij is afgebeeld blijft donker door de schaduw van de bomen. In dit schilderij zijn veel slagfschaduwen en een paar eigenschaduwen te zien. In het schilderij ‘De beweging van Abel’ is er sprake van zijlicht. Dit is te zien aan de schaduwen op het schilderij, bijvoorbeeld onder het schaap. In dit schilderij is er vooral sprake van slagschaduw, maar ook op sommige plekken van eigen schaduw.

Kleur
In ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ worden veel donkere kleuren gebruikt, zoals een aantal bruin- en grijstinten. Deze kleuren zijn vooral tertiar. Er is een kleurcontrast dat echt uit het schilderij springt, en dat is het contrast tussen de buitenlucht en de bomen en alles wat daaronder valt. Het schilderij is monochroom, omdat er veel verschillende soorten bruin en grijs zijn gebruikt. Er zijn geen objecten die ineens een hele felle, opvallende kleur hebben.  In ‘De bewening van Abel’ zijn er veel lichtere kleuren gebruikt, zoals lichtblauw en lichtbruin. Toch zitten er ook in dit schilderij veel donkere kleuren. De meeste kleuren in dit schilderij zijn ook tertiar. Er is een duidelijk kleurcontrast tussen de lichte lucht en mensen, en de donkere bomen aan de zijkant. Dit werk is polychroom, omdat de objecten met verschillende kleuren zijn beschilderd.

Ruimte
In het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ wordt er ruimte gesuggereerd door overlapping. De bomen overlappen de lucht en de voorwerpen en Christus overlappen delen van de ‘grot. Ook is er een beetje sprake van vervaging in de donkere zijkanten van het schilderij. Ook is er in dit schilderij sprake van repoussoir, de bomen vormen als het ware een kader waardoor je naar buiten kijkt. Bij het schilderij ‘De bewening van Abel’ wordt er ruimte gesuggereerd door overlapping. De mensen zitten op de voorgrond overlappen de lucht, de bomen en een deel van het huisje. Ook is er sprake van afsnijding bij het huisje.

Textuur
De schilderijen zijn allebei met olieverf op doek geschilderd. Ze voelen dus waarschijnlijk ruw aan.

Compositie
Het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ heeft een verticale compositie grondvorm van links onder naar rechts boven. Verder vind ik dat het schilderij een statische compositie is, omdat er geen duidelijke beweging in zit. Het schilderij ‘De bewening van Abel’ heeft een driehoeks compositie, de mensen staan op dit schilderij op de voorgrond en zij staan in de vorm van een driehoek. Verder is dit schilderij een dynamische compositie omdat je duidelijk ziet dat de mensen en de schapen rechts onder met een aantal bewegingen bezig zijn.

Inhoud
In het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ zie ik een donkere schildering, met een grote lichte plek links midden op het schilderij. De lichte plek is de plek waar je naar buiten kijkt, de rest van het schilderij is donker omdat je in een soort grot of koepel van bomen zit. Als je door de lichte plek naar ‘buiten’ kijkt zie je een paar bomen en in de verte de contouren van twee gebouwen of bergen. Midden op het schilderij, rechts naast de lichte plek, staat een man met een wit gewaad en een soort langwerpige hoed op zijn hoofd. Hij kijkt naar de andere mensen op het schilderij, die rechts midden in het donker zitten. Verder staan er nog wat attributen in het donkere deel van het schilderij maar je kan niet duidelijk zien wat deze attributen zijn. Wel zie je dat de ‘grot’ meerdere niveaus heeft, bijna alsof het een grote trap is. In het schilderij ‘De bewening van Abel’ zie je een aantal mensen en schapen zitten en liggen. Deze mensen zitten op stenen. Achter de mensen zie je rechts midden een donker huisje waar rook uit komt. Links van de groep mensen zie je donkere bomen. De lucht achter de mensen is lichtblauw en erg bewolkt. Op de schildering staan vijf mensen naakte, een vrouw, twee mannen en twee kinderen. Een man ligt op de grond en de rest zit en staat om hem heen. Ze kijken naar hem en het ziet er naar uit dat ze zich zorgen maken. Rechts onder staan een aantal schapen en een hond. Ook zij kijken naar de man op de grond.

Functie
Het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ stelt een anekdote voor, het is een gebeurtenis uit de bijbel, die de schilder uit probeert te beelden in een schilderij. Het schilderij ‘De bewening van Abel’ is eveneens een anekdote, het is duidelijk een gebeurtenis en er zit ook een verhaal achter deze gebeurtenis.

Mening
Ik vind dat het schilderij ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’ vrij donker is en daardoor een bedrukte sfeer heeft. Ook vind ik dat het schilderij niet heel duidelijk is en je daardoor de situatie die zich voordoet niet goed kan inschatten. Wat ik wel sterk vind aan dit schilderij is dat de lichte plek heel erg je aandacht trekt. Dit geeft het donkere geheel toch een iets lichtere tint. Ook vind ik de man in het witte gewaad (Christus) heel goed gepositioneerd. Hij wordt verlicht door het licht van buiten maar staat toch in de donkere ‘grot’. Het schilderij ‘De bewening van Abel’ vind ik mooier dan ‘Christus verschijnt aan Maria Magdalena’. In ‘De bewening van Abel’ vind ik het licht-donker contrast erg mooi gedaan. De donkere delen geven aan dat er een serieuze situatie gaande is, maar de lichte lucht houdt het toch luchtig. Toch snap ik de keuze van donkere bomen en een donker huisje niet. De mensen zijn heel licht geschilderd en de bomen en het huisje aan de weerszijden van de mensen zijn ineens heel donker. Dat geeft een vreemd effect. Toch vind ik al met al ‘De bewening van Abel’ het mooiste schilderij, omdat het een wat luchtigere indruk geeft.

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.