x

Misbruik melden

Bedankt dat je Plazilla wilt helpen door schendingen van onze regels en richtlijnen te melden.

Wil je een inbreuk op jouw auteursrecht of intellectuele eigendom melden? Gebruik dan a.u.b. het formulier Inbreuk auteursrecht / intellectuele eigendom

Welke vorm van misbruik wil je melden?




Annuleren

Puzzelen door middel van tijdmanipulatie in Braid

Door Saltus gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Het spel Braid is ontworpen door de onafhankelijke game designer Jonathan Blow. Hij heeft zijn spel voorzien van originele puzzels die opgelost moeten worden door middel van tijdreizen.

Concept
 

Er zit geen echt duidelijk verhaal in de game, het gaat meer om de beleving en de staat waarin het personage zich op dat moment voelt. Het verhaal in Braid is dus erg minimaal, wel worden er door aantal korte teksten die verschijnen in tekstballonetjes duidelijk dat de hoofdrolspeler Tim anders tegen de zaken aankijkt dan andere mensen. Hij experimenteert graag met de dimensies ruimte en tijd, hierdoor krijgt hij veel kennis over deze concepten. Het is de bedoeling dat je de gedachtegangen van Tim tot uitvoering brengt. De hoofdrolspeler ziet eruit als een liliputter gehesen in een allerdaags kloffie. In elke wereld waar je naar toe reist moet je proberen om een deur te openen aan het einde van het level. Hiervoor moet je eerst een sleutel vinden, met behulp van tijdmanipulatie zul je de raadsels moeten oplossen. Als een stage gehaald is ontvang je een puzzelstuk die onderdeel uitmaakt van een groter geheel.

Vormgeving
 

Het creatieve ontwerp van Braid bestaat uit schilderachtige omgevingen. De grafische ontwerper David Hellman heeft er compleet zijn eigen draai aangegeven en Jonathan Blow heeft hem vrijheid gegeven. Het handgeschilderde artwork van Braid zorgt voor een combinatie van een aantal stijlen, de meeste omgevingen zijn rijkelijk gedetailleerd terwijl andere juist weer wat meer gestileerd zijn. De elementen die te zien zijn in het level moeten gebruikt worden om de puzzel op te lossen. De elementen die gebruikt kunnen worden hebben meer detail zodat ze gemakkelijk te onderscheiden zijn. Je moet je door zes aparte werelden heen puzzelen, gelukkig komen er ditkeer geen clichématige game werelden voorbij zoals een vuur of ijs stage wat standaard is bij avonturenspellen. Een combinatie van hybride fantasie werelden charmeren het handgetekende spel.


Tijdmanipulatie
 

Om de puzzels op te lossen kunnnen er bepaalde natuurwetten aangepast worden. Tim bezit de magische kracht om tijd te manipuleren. Het is een gaaf concept om door middel van tijdmanipulatie jezelf door de puzzels heen te manouvreren. Je kunt hierdoor zelfs niet sterven, als je per ongeluk in een afgrond valt draai je gewoon de tijd terug en je probeert het opnieuw. Braid bevat originele puzzels die trapsgewijs steeds lastiger worden om op te lossen. Door de moeilijkheidsgraad krijg je waardering voor de gameplay en puzzels. Na duizenden games te hebben gespeeld en ik alles al gedacht gezien te hebben komt Braid onverwacht origineel uit de hoek. Ook kreeg ik waardering voor de puzzels die een uitdaging vormen om op te lossen en soms op het eerste gezicht onmogelijk leken. Vergelijkbaar als in een game zoals Portal van Valve lijken de raadsels in eerste instantie onmogelijk op te lossen. Nadat je het toch gehaald hebt na veel breinbreken en het kwartje gevallen is zul je zien dat de oplossing altijd al voor de hand heeft gelegen.


Tot slot
 

Het begrip van ‘Indie developers’ is vrij nieuw in de gamingindustrie. ‘Indie’ staat voor ‘Independent’ wat onafhankelijk betekend. Het zijn vaak een aantal personen die een klein team vormen en dezelfde passies delen met elkaar. Ze zijn niet op winst uit net zoals de grote bedrijven, maar hebben echt een liefde voor design en de gamingwereld. Het grote deel van deze indie producties is niet erg goed en vooral saai om te spelen, gelukkig dat er mensen zijn zoals Jonathan Blow en zijn team die voor een verrassing zorgen in het genre en daardoor de kaft van het koren scheiden. Braid is innovatief, creatief en belonend. Ik vind Braid het meest progressieve platformspel van de laatste jaren, zeer uitdagend en bovendien gemaakt door een ambitieus team dat passie heeft voor games. De mechaniek van het tijd omkeren is een gaaf concept en laten je ‘out of the box’ denken. Het is lang geleden dat gameplay me heeft weten uit te dagen op een spel als Portal 1 en 2 na dan. Het is goed om te weten dat er nog zo’n kwalitatief hoge casual games gemaakt worden door fanatieke mensen waar ik graag mijn geld aan uitgeef.

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Interessant zeg. Ik ga er even verder op google-en. Duim!