Bayonetta zit vol overdreven actie en geweld

Door Saltus gepubliceerd op Friday 28 September 12:13

Hideki Kamiya is bekend van de Devil May Cry reeks. De serie werd in samenwerking met de Japanse gamestudio Capcom uitgebracht. Platinum games heeft in samenwerking met Sega en Hideki Kamiyaki de titel Bayonetta ontworpen.

Verhaal
 

Het verhaal van Bayonetta schiet alle kanten op, er is geen duidelijke rode draad te herkennen. Het voelt aan alsof er snel even een soort van verhaal verzonnen is als kapstok om een game omheen te bouwen. Bayonetta is evenals de titel tevens ook de naam van het hoofdpersonage. Ze is een heks en geboren in de onderwereld, ze maakt deel uit van een duivelse sekte die al sinds het begin der tijden oorlog voert tegen de hemel en zijn heilige inwoners. Bayonetta keert terug van een periode rust naar het front waar de duivels en engelen oorlog aan het voeren zijn. Ze komt erachter dat ze als individuele soldaat haar krachten perfect kan inzetten in de gevechten tussen goed en kwaad. Ze raakt verstrikt in een epische strijd en gaat de hemelse engelen eens flink de les lezen.

Stijl
 

Op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat de hoofdrolspeler een heks is. Om haar ledematen zit een strakgetrokken pakje gemaakt van glimmende latex en daaronder draagt ze hakken met flinke naalden. Ze ziet er meer uit als een SM-meesteres in plaats van een heks. Bayonetta geniet van de donkere kant en heeft interesse in duistere demonen, ze heeft hekel aan zoetsappige engeltjes en alles wat in de hemel woont. Ze moet zich door allerlei fantasierijke en hemelse omgevingen slaan. Deze decors wisselen af in vorm van stedelijke gebieden, brandende bossen en gevaarlijke kerkers. Het leveldesign van de stages zijn ruimtelijk vormgegeven, daardoor kun je ver in de diepte kijken en is er veel ruimte om te bewegen. Dit is makkelijk omdat je zo om de vijanden heen kunt cirkelen om ze in de rug te steken of juist te ontwijken. Voor de gamers die bekend zijn met de 'Devil May Cry' franchise weten ongeveer al wat er hem of haar te wachten staat. Bayonetta is veel chaotischer en minder fijngeslepen als Devil May Cry en Dante is wat mij betreft ook een betere hoofdrolspeler dan de heks. De bedoeling van het spel is om alle elementen te overdrijven en over de top te trekken. Dit is te zien aan de eindbazen, moves, het leveldesign en zelfs de soundtrack die bombastisch klinkt. Met een maniakale sneldheid hak je met de heks om je heen om zoveel mogelijk misvormde freaks in de pan te hakken. Zo vormt Bayonetta duidelijk een persiflage op haar eigen genre. De animaties die tussendoor te bekijken zijn zitten boordevol cheesy effecten en special moves. Alles bij elkaar genomen is het spel te zien als een van de meest overdreven actie/fighting games ooit.

Vechtsysteem
 

Het stijlvolle vechtsysteem bestaat uit geweldige gechoreografeerde moves en stunts. Door een flink aantal wapens die gecombineerd kunnen worden met elkaar ontstaat flitsende actie. Het gaat zelfs zo ver dat je de haren van Bayonetta die vastgehecht zitten met haar leren kostuum rechtstreeks kunt gebruiken. Als je genoeg speciale kracht hebt verzameld kun je een dierlijke transformatie ondergaan. Het combatsysteem is een van de belangrijkste dingen van het hack ‘n’ slash genre. Het systeem is voorzien van een goed bedacht en uitgewerkt combosysteem. Bijna geen een gevecht ziet er zo hetzelfde uit en heeft altijd een andere afloop. Al snel merk je dat je voor sommige moves aardig wat training moet hebben gehad en vingervlug moet zijn. Voor elke goed uitgevoerde ketting kan de speler punten behalen. Met deze verzamelde prijzen kun je een special move ontketenen die een ‘Torture Move’ heet. Dit zijn werkelijk bizar geanimeerde moves en spatten van het scherm af.

Tot slot


Bayonetta is een gestoorde game voor de liefhebbers van visueel spektakel en bizarre animatie in combinatie met over de top actie. Het is zeker niet geschikt voor je als je graag serieuze games speelt met diepgaande verhaallijnen. Ook de doelgroep die niet tegen seksueel geweld en grof taalgebruik kunnen zullen Bayonetta niet kunnen waarderen. De uitvoering van het spel is zeker niet overal subtiel te noemen en voelt slordig aan. Of dit de stijl is die de studio heeft willen bereiken of de game gewoon niet genoeg gepolijst is wordt niet duidelijk. Over het algemeen een paar minpunten, maar die verdoezelen in vergelijking met de innovatie en de originele animatie van de moves. Als je door Bayonetta heen speelt ben je al met een uur of tien aardig door het spel heen. Ondanks de korte story mode bevat het nog een aardige replaywaarde in de vorm van geheime eindbazen, wapentuig en andere dingen die unlocked kunnen worden. Ook speel je een moeilijkere spelmodus vrij om je vaardigheden te testen op een hoger niveau. Het overdreven cartoonachtige geweld combineert perfect met het prachtige combatsysteem. Bayonetta is te vergelijken met spellen als ‘Devil May Cry’ of ‘God of War’ maar de de uitvoering en presentatie staat ver weg van deze games.

Reacties (1) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
duim erbij voor je neergeschreven artikel !