Kingdoms of Amalur

Door Wi3tze gepubliceerd op Friday 28 September 12:12

Kingdoms of Amalur. Een nieuw spel uitgebracht voor de PC, X-Box 360 en de PS3. Hieronder volgt een recensie van dit spel.

Een grote oorlog is gaande. Het onsterfelijke ras de Fae zijn verdeeld geraakt en een deel probeert nu de wereld te veranderen en daarbij iedereen te doden. Een grote oorlog is uitgebroken tussen de Fae en de sterfelijke rassen om de wereld te beschermen. Maar hoe win je van een onsterfelijk ras?

Wat is Kingdoms of Amalur: Reckoning?

KoA:R is een RPG (role-playing-game) zonder het online aspect erin. Van dit genre zijn er duizend in een dozijn maar wat voor velen mogelijk een extra reden is om dit spel te gaan spelen is dat de man achter dit spel niemand minder is dan Ken Rolston, de man achter The Elder Scrolls: Morrowind en Oblivion. Dit is misschien wel de reden dat velen de link leggen tussen de Elder Scrolls en dit spel maar het spel voelt meer aan als een Fable spel wat betreft graphics en combat maar daar later meer over.

Het begin

Het spel begint met de typische introductie die je een idee geeft hoe de zaken ervoor staan in de wereld van Amalur, en het ziet er niet te best uit. 

In het spel ben jij een uitverkoren persoon die (hoe kan het ook anders) de wereld moet redden. Je staat er niet alleen voor natuurlijk en daarnaast heb je nog vele skills die je kan leren.

Je begint bij de character creation en kiest hier verschillende uiterlijke kenmerken maar ook je ras en in welke god je gelooft (elke god geeft je een voordeel voor de rest van je avontuur).

Nadat je klaar bent met het creeëren van je character.... Ja dat ga ik niet verklappen en moet je zelf maar achter komen.

De wereld

Zoals al gezegd lijkt het spel een mix tussen de Elder Scrolls, Fable maar ook World of Warcraft en zelfs een beetje Mass Effect (dialogen vooral). De wereld is mooi vormgegeven en lijkt wat betreft stijl veel op die van Fable en Blizzard Games als Diablo en WoW. Het lijkt heel open maar is niet zo overweldigend als de open werelden van bijvoorbeeld Skyrim. Het is een veelal open wereld maar je hebt een verdeling in gebieden en duidelijke grenzen (vergelijkbaar met Fable maar vaak groter). De gebieden waar je doorheen reist zijn kleurrijk en afwisselend en zijn mooi om doorheen te reizen.

Skills

Een RPG heeft altijd wel een mogelijkheid om te kiezen of je een mage wil zijn of juist een warrior die overal midden in staat, of misschien wel de sluipmoordenaar die zijn werk doet en daarna stil verdwijnt. 

Ook in dit spel zijn skills aanwezig in de vorm van drie skill ''trees'' namelijk; Might, Sorcery, en Finesse. Dit leidt tot typische mages, warriors en thieves maar in Kingdoms of Amalur kan je ook er voor kiezen om twee trees te gaan levelen. Het bijzondere in dit spel is dat je een mooie mix class kan maken met het beste van de verschillende skill trees. Ik zelf was initieel een mage gegaan (alles in Sorcery) maar ben overstag gegaan en heb met een reset (die je kan kopen van speciale personages) ervoor gekozen om niet alleen Sorcery te levelen maar ook Might. Nu kan je dus niet alleen maar van een afstand spells casten maar ook gewoon rustig een groep in duiken met een gigantisch zwaard en rondhakken en afwisselend magie gebruiken om je te ontdoen van de verschillende kwaadaardige monsters.

Hoe wordt de keuze wat betreft skill trees verder uitgewerkt? Want in bijvoorbeeld Skyrim kan je ook prima een mix class maken. Het antwoord is: Fate

Fate

Jij bent speciaal in het verhaal om een enkele reden: jij kan het lot van jezelf en anderen beïnvloeden. Alles staat namelijk vast in de landen van Amalur. Het is zoals het voorspeld is, en dan kom jij en gooit ineens alles overhoop! Wie kan er beter de wereld redden van een onomkeerbaar einde dan jij?

Naast je normale HP en MP bar (Health Points en Mana Points respectievelijk) heb je ook een ''Fate'' bar. Deze vult zich door het verslaan van vijanden en het uitvoeren van combos. Als de balk vol is kun je een bijzondere skill gebruiken waardoor de wereld om je heen ineens verandert, alles wat donkerder en het lijkt allemaal wat in slow-motion te bewegen. Terwijl je Fate bar langzaam leegloopt doe jij extra damage op vijanden en als je er zo veel mogelijk tot een staat van bijna dood hebt (ze knielen b.v.) dan kun je er eentje pakken en een dodelijke combinatie uitvoeren waarbij je als laatste klap zo snel mogelijk, zo vaak mogelijk een knop moet indrukken (spatie, linker- rechtermuisknop) om daarna de staat van Fate te verbreken en alle vijanden te doden. Hoe goed je het hebt gedaan met het drukken/klikken op een knop bepaalt hoeveel bonus experience je krijgt. In grote groepen vijanden kun je op deze manier soms wel 2 keer zoveel experience krijgen dan normaal!

Het bijzondere aspect van niet gebonden zijn aan een bepaald lot uit zich ook in verschillende Fate Cards. Als je level up gaat kun je kiezen uit verschillende toekomsten gebaseerd op de hoeveelheid punten die je hebt in de verschillende skill trees. Klinkt iets te moeilijk om voor te stellen? Voorbeeld: Als je 55 punten hebt in de sorcery skill tree dan kun je kiezen voor een Fate card die je bonusen geeft voor jouw character die aansluiten bij jouw skills (magiër).

Als je die 55 punten verdeelt over Might en Sorcery (23/22) kun je kiezen voor een Fate card die je bonusen geeft voor je Might en je Sorcery. Dus het spel houdt daar goed rekening mee en benadeelt niet als je je eigen richting kiest.

Gevechten

De gevechten gaan vlekkeloos. Waar spellen als Skyrim nog problemen hadden met een vloeiende combat heeft Kingdoms of Amalur een heerlijk combat systeem. Het bestaat vooral uit het maken van combinaties van je linker en rechter muisknop en je skills net als in spellen als Fable.

Je hebt een ruim arsenaal aan mogelijke wapens. Er zijn Longswords, Greatswords, Hammers, Daggers, Bows, Staffs, Chakrams, Sceptres en Faeblades (soort daggers). Er zitten lage restricties aan sommige wapens (voor sommige wapens moet je een bepaalde hoeveelheid punten in één van de drie skill trees hebben) maar hier heb je geen last van en je bent verder vrij om te kiezen wat je gebruikt. Het werkt allemaal mooi samen en voelt prettig aan.

 

Conclusie

Kingdoms of Amalur: Reckoning is een aanrader voor iedereen die houdt van RPG's. Als je ooit een Elder Scrolls spel hebt gespeeld, hebt gespeeld in Albion, de wereld van Fable, of hebt genoten van andere bekende RPG's dan moet je dit spel ook spelen. Het krijgt niet de aandacht die het verdient in de media maar is een van de betere games van dit moment.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit was mijn eerste artikel en ik ben nog aan het experimenteren met goede opbouw, duidelijke zinsopbouw en goede teksten.

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Dat komt omdat mijn zoon binnenkort met een opleiding Games Design gaat beginnen. Hij praat veel met mij over games en vraagt me vaak wat ik van de graphics vind. Nou, daar ben ik dan heel makkelijk in, sommigen vind ik ronduit slecht maar van deze, wat ik ervan gezien heb, vind ik ze wel mooi. Ik laat trouwens jouw stukjes aan hem zien. Succes met jouw artikelen! Ik lees ze graag!
Weer een mooi artikel. Het zou leuk zijn als je er meer foto's bij zou doen van de game. Ik ben iemand die graag de dingen ziet. Maar wat ik tot nu toe gezien heb zijn de graphics bijzonder goed. Ik geef je een duim want je verdient het dubbel en dwars!
Dankjewel. Ik zal bij mijn volgende artikels meer foto's plaatsen. Bedankt voor de feedback :)