Mdna, Madonna's 12e studioalbum.

Door Zwarthout gepubliceerd op Friday 28 September 12:12

Veel minder dan vroeger, maar de Queen of Pop is nog steeds relevant met haar 12e studioalbum 'MDNA'. Net zoals bij voorgaande releases geldt ook nu: Ze heeft het hem weer geflikt! En dat komt voornamelijk door de productie en zelfverzekerdheid waarmee Madonna het album aflevert.

Ja, ze is 53. En, dus? Zo goed als iedereen zeurt over het feit dat de huidige maatschappij de focus te veel op jong en strak legt en dan is er een artiest (En er zijn er meerdere, hoor!) die wat ouder is maar wel nog steeds relevant en dan is het ook weer niet goed. Het feit dat Madonna zelf er ook alles aan doet om er zo jong en strak mogelijk uit te zien, is een andere discussie. En je kunt het haar eigenlijk niet echt kwalijk nemen, want: zie wat ik net hierboven zei.. En, belangrijker nog: dat moet ze lekker helemaal zelf weten. Ik denk dat ze de credit wel heeft opgebouwd.

Het album

Dus laten we dat gezanik achterwege laten en ons focussen op het nieuwe album 'MDNA', uitgebracht op 21, 23 en 26 maart jongstleden. Ik bespreek hier de deluxe versie met daarop 17 tracks. Let wel, alleen mijn favoriete nummers komen aan bod. Ik kan gaan uitleggen waarom ik de nummers die ik niet leuk vind, niet leuk vind, maar uiteindelijk heeft het te maken met smaak, denk ik, tenzij je veel van muziekproductie weet en een nummer of album als zodanig bespreekt. Maar aangezien ik daar geen expert in ben, doe ik dat niet.

Ondanks het feit dat het album zeven producers heeft, is het toch een geheel te noemen. Er is wel een groot verschil in kwaliteit wat lyrics betreft. Op sommige nummers spreekt ze duidelijk de jongste doelgroep aan en dat voelt soms een beetje ongemakkelijk aan. Zeg maar..

Productie

Madonna produceerde MDNA zelf, in samenwerking met o.a. Martin Solveig (Bekend van bijvoorbeeld dit nummer.), Alle Benassi, Benny Benassi & William Orbit. Met de laatste werkte ze eerder intensief samen op het album 'Ray of Light' uit 1998, en ook voor enkele nummers op albums daarna. Over de titel van het nieuwe album zegt Madonna dat deze een driedubbele betekenis heeft: 1. Met uitzondering van de tweede N spelt het 'Madonna', zonder klinkers, behalve de A dan, 2. Daar sommige nummers een zeer persoonlijk kijkje gunnen in het leven van de entertainer en zakenvrouw, staat het ook voor 'Madonna DNA', en 3. verwijst het naar MDMA, de werkzame stof in xtc, die zorgt voor een gevoel van euforie en liefde voor alles en iedereen. Het is het eerste album dat niet werd uitgegeven door Warner Bros. Records, die sinds 1982 al haar albums uitgaven. MDNA is uitgegeven door Interscope Records.

Eerste single

De eerste single is nummer 5 op het album en heet 'Give Me All Your Luvin'' en eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom men dit nummer als eerste single heeft gekozen. Ze speelt het op safe hiermee. Het is geen verkeerd nummer, an sich. Erg catchy en met (gave maar erg korte) raps van de ontzettend populaire Nicki Minaj en ook M.I.A., maar het is niet bijzonder vernieuwend. Misschien omdat het erg herinnert aan nummers van Martin Solveig, die Give Me All Your Luvin' en ook 'I Don't Give A'', 'Turn Up The Radio' en op disk 2 van de deluxe uitgave 'Beautiful Killer', 'I F***ed Up' en 'B-Day Song' produceerde. Het is ook verre van het beste nummer op het album. Daarbij komt dat Give Me All Your Luvin' niet echt representatief is voor de rest van MDNA. Bekijk hier de videoclip van het nummer.

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat MDNA sowieso niet echt vernieuwend is. Niet zoals bijvoorbeeld Ray of Light of 'Confessions on a Dance Floor' dat (enigszins) wel waren. Wat het wel is, is een goed popalbum, en ook een goed Madonna-album. Stukken beter dan haar vorige album 'Hard Candy', dat nogal geforceerd overkwam.

Gang Bang

Het eerste nummer op het album is 'Girl Gone Wild'. Dat is dus één van de nummers die ik altijd oversla. Dus meteen door naar track 2. Die heet 'Gang Bang' en is de eerste door William Orbit (alsmede The Demolition Crew) geproduceerde track die op het album voorbij komt. Over haar samenwerking met Orbit zegt Madonna: "We hebben al zo vaak samengewerkt dat we bijna elkaars zinnen afmaken. Hij kent mijn smaak en weet wat ik leuk vind."  Geen wonder dus dat ze het beste tot haar recht komt op de (mede) door Orbit geproduceerde tracks, respectievelijk Gang Bang, 'Some Girls', 'I'm A Sinner', 'Love Spent', 'Masterpiece' en 'Falling Free'. De track Gang Bang heeft duistere lyrics: "I thought it was you / And I loved you the most / But I was just keeping my enemies close." De scheiding met Guy Ritchie verliep duidelijk niet al te voorspoedig: "And if I see that bitch in hell / I'm gonna shoot him in the head again / Cause I wanna see him die / Over and over and over and over and over and over and over and over!" . Geniet van de geweldige beats, die je gerust smerig kunt noemen. Althans, zo noem ik het altijd als een nummer een ontiegelijk geile, diepe, vette beat heeft. Hoor maar, hier.

I'm Addicted

Het door de Italiaanse Benny Benassi (en ook The Demolition Crew) geproduceerde 'I'm Addicted' (Klik hier om het nummer op YouTube te beluisteren.) is het volgende pareltje en nummer 3 op het album. Tijdens het begin van het productieproces met Benassi was het soms moeilijk communiceren omdat Benassi slecht Engels spreekt, zo vertelt Madonna. Dankzij Benassi's neef Allesandro Benassi, die als vertaler optrad, lukte het Madonna uiteindelijk om duidelijk te maken wat ze voor ogen had en het resultaat in de vorm van I'm Addicted mag er absoluut zijn! Het is een retestrakke dancetrack met veel Eurodance-invloeden. "Feels like a drug / and I can't get enough / and it fits like a glove / I'm addicted to your love," zingt Madonna, hiermee vele referenties makend naar de drug MDMA, seks en dansen.

Turn Up The Radio

Turn Up The Radio is nummer 4 op MDNA. Tja, wat vind ik ervan? Net zoals Give Me All Your Luvin' is het erg catchy, wederom dankzij de productie van Martin Solveig, en daarom moeilijk te versmaden. Wanneer het voorbij komt is het afhankelijk van mijn state of mind of ik het beluister of oversla.

Some Girls

Wát een vette plaat! Ik krijg werkelijk geen genoeg van Some Girls! Klik hier om het nummer op YouTube te beluisteren (Het klinkt anders op het album, overigens. Bij de link is haar stem verhoogd..). Krediet gaat wederom naar William Orbit en ook naar Klas Åhlund, die veelvuldig samenwerkte met de Zweedse zangeres Robyn en daarmee een paar van de beste dancetracks van 2010 afleverde. En Madonna zelf natuurlijk, want je moet haar talent voor productie niet onderschatten. "Some girls wanna call the shots / Some girls wanna be on top / Gotta work till you reach the spot / Some girls got a filthy mouth / All talk and it never stops / Just take it it's not enough / Some girls make a scene / Shoot their mouth and talk obscene / Cryin' in a limousine", zingt Madonna, en daarna: "Some girls are not like me / I'll never wanna be like some girls / Some girls are just for free / I never wanna be like some girls." Beetje raar wel, want Madonna heeft zelf behoorlijk aanstootgevende dingen gezegd en gedaan. Persoonlijk mag ik haar (o.a.) daarom erg graag, maar waarom dan zeggen dat je beter bent dan sommige meiden? Jij doet je ding, waarom mogen some girls (Paris Hilton? Vanwege die limousine?) dat dan niet? Hoe dan ook een geweldig nummer, met veel invloeden uit de jaren '80! Laatst stond ik op het station te wachten op de trein, oordopjes in mijn oren en ik hoorde dit nummer voor het eerst en ik kon gewoon niet stil blijven staan! Wat mensen je dan raar kunnen aankijken, stelletje burgertrutten. Dansen, kreng!

I'm A Sinner

Ik sla 'Superstar' en I Don't Give A (Leuke rap van Nicki Minaj!) over en dan komen we aan bij nummer 9, I'm A Sinner. Wederom in samenwerking met William Orbit geproduceerd en wederom een heerlijk nummer. Het valt op dat tekstueel de nummers die Madonna samen met Orbit schreef ook het beste zijn; poëtisch en persoonlijk. Op I'm A Sinner ook weer veel referenties naar haar katholieke opvoeding: "Hail Mary, full of grace, get down on your knees and pray / Jesus Christ, hanging on the cross, died for our sins, it's such a loss / All those saints and holy men / catch me before I sin again." Ze zingt dat ze een zondaar is en dat eigenlijk wel prettig vindt. Kan ik heel goed inkomen. Het nummer heeft een lekkere funky beat en her en der zijn trompetten en vrolijke gitaarnoten te horen. Het herinnert soms een beetje aan het gevoel van 'Beautiful Stranger'.

Love Spent

Love Spent (Beluister een 1 minuut durende preview van het nummer hier.) is het tiende nummer op MDNA en heeft een fan-tás-tische opbouw en ook erg goede lyrics, die gaan over haar scheiding met Guy Ritchie. Geproduceerd door.. Jawel, William Orbit. Misschien is Orbit stiekem god, of zo? Free School had ook een hand in de productie, en Madonna zelf natuurlijk. Het nummer opent met getokkel op een gitaar (of iets dergelijks), violen en daarna een lekkere lome synth-sound en een beat. Guy Ritchie hield een flinke smak geld aan de scheiding over. Zo zingt Madonna: "Hold me like your money, tell me that you want me / Spend your love on me, spend your love on me / Now you have your money, spend it 'til there's nothing / Spend your love on me, spend your love on me" en "You played with my heart, 'til death do we part, that's what you said / Now you have your flash card, women and bonds, what's got into your head?". Net als I'm Addicted en Some Girls is dit een regelrechte dansvloervuller voor in de clubs! Wow! Ook leuk: het heeft een kleine referentie naar 'Hung Up' en dus ook naar Abba's 'Gimme! Gimme! Gimme!'.

Falling Free

Falling Free is het meest ingetogen nummer op MDNA, met de beste lyrics van het hele album: "And pure so sure I'd struck a vein / I wanted you to feel the same / So when you did ignite a spark / Rescue me from all this dark / See our hearts are intertwined / Then I'm free, free of mine / I'm falling free."  Beluister hier een preview van 1 minuut. Het nummer roept een etherisch gevoel op waardoor het bijna zo op Ray of Light had kunnen staan en dit komt door de lyrics ("Deep and pure our hearts align / And then I'm free, I'm free of mine / I let loose the need to know / Then we're both free, we're free to go".) alsmede door de echoënde synthesizergeluiden (Muziekkenners krimpen nu vast inelkaar.) die Orbit inzet. Ook Madonna's zang speelt hierin mee. Op Falling Free klinkt ze op haar best en intiemst. Een erg goede remix van Joris van der Straten is hier te beluisteren.

De rest

Met Falling Free kom ik aan het eind van mijn favorieten, maar dit wil niet zeggen dat de rest van het album niet het beluisteren waard is. Masterpiece is een mooi liedje dat Madonna schreef voor/over haar inmiddels 15-jarige dochter, Lourdes. Beautiful Killer is een vrolijk nummer dat Martin Solveig schreef nadat hij en Madonna erachter kwamen dat ze allebei gek waren van de Frans film 'Le Samouraï', over een solitaire huurmoordenaar.

Zoals eerder gezegd vind ik Girl Gone Wild vreselijk en datzelfde geldt ook voor de track I F***ed Up. Saai en slecht gezongen. Want, nee, natuurlijk kan ze nog steeds niet (goed) zingen. Maar dat is welbekend en daarvoor moet je ook niet bij Madonna zijn, dat weet ze zelf ook wel. Superstar is catchy, maar te zoet en het past niet bij haar leeftijd en is dus niet geloofwaardig als zodanig. Datzelfde geldt ook een beetje voor B-Day Song, hoewel de tekst hier en daar wel een beetje stout is, hihi. Houden we over 'Best Friend' en de remix van Give Me All Your Luvin' door LMFAO. Best Friend, geproduceerd door Madonna, Benny Benassi en The Demolition Crew, is wel aardig. Punt. De LMFAO remix is net zo catchy als het origineel en daarbij komt dat ik LMFAO wel sexy vind.

Conclusie

Niet zeiken over haar leeftijd en als je er van houdt, goed zo! Als je er niet van houdt, ook goed zo! Met MDNA levert Madonna één van haar beste albums van de afgelopen tien jaar af. Het was niet voor niks het meest geanticipeerde album van 2012 en Madonna maakt de verwachtingen grotendeels absoluut waar. Met MDNA bewijst Madonna dat artiesten zoals Lady Gaga en Ke$ha, hoewel aardig onderweg (vooral Gaga), nog een lange weg te gaan hebben. Madonna blijft de enige echte Queen of Pop.

En nu dansen, kreng!

Reacties (3) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
Goed artikel. Ben geen fan van Madonna, maar je hebt het heel uitgebreid beschreven!
Goed geschreven, uitgebreide albumrecensie. Ik heb nog niets van haar nieuwe album gehoord, maar goed ik ben dan ook niet haar doelgroep :)
Goed geschreven artikel, duim en fan erbij !