Public

De Vuurvogel van Stravinsky uitgediept...

Mr_snauwaert > Xead - Entertainment

De Vuurvogel van Stravinsky uitgediept...

Voor mijn eindwerk van AMC maakte ik een werk over het Russische balet van Igor Stravinsky.

Dit kostte mij bloed, zweet en tranen en daarom zou ik het appreciëren als niemand plagiaat pleegt.

Bedankt en Enjoy!

Voorwoord
Hier zal ik vertellen waarom ik “de vuurvogel” van Stravinsky heb gekozen al onderwerp voor mijn eindwerk.

 

Ik ben al vele jaren fan van alles wat met Harry Potter te maken heeft.
Daarom leek het mij eerst een goed idee om de fantastische filmmuziek van deze reeks als onderwerp te kiezen, maar dit bleek te omvangrijk.
Over één van mijn lievelingsmuziekstukken van de 6e film (Harry Potter  and the Halfblood Prince), namelijk wanneer ze zwerkbal spelen, zei iemand dat het leek op de Finale van “de vuurvogel” van Igor Stravinsky.
Ik zocht dit werk op en beluisterde het en het leek me een passend onderwerp voor mijn eindwerk.

Zo kwam ik dus op het idee.

 

Igor Stravinsky: biografie

 

Igor Fjodorovitsj Stravinsky (Russisch: Игорь Фёдорович Стравинский) was een van de belangrijkste componisten van de 20e eeuw. Naast componist was Stravinsky ook dirigent, vaak van zijn eigen werken. De van geboorte Russische componist verwierf in 1934 de Franse nationaliteit en werd, nadat hij zich eind jaren dertig van de 20e eeuw in de Verenigde Staten had gevestigd, in 1945 tot Amerikaan genaturaliseerd.

Stravinsky werd geboren in Oranienbaum (Lomonosov), op 17 juni 1882.
Stravinsky’s vader was bas bij het Keizerlijke Mariinskitheater in Sint-Petersburg. Vanaf zijn negende kreeg Igor pianolessen van onder andere Leokadiya Kashperova, een leerlinge van Anton Rubinstein. Hij maakte zulke vorderingen dat hij al snel een niveau had bereikt om Mendelssohns pianoconcert in g te spelen, naast een grote selectie van stukken van Muzio Clementi, Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert en Schumann. Ondanks zijn aanleg voor muziek wilden zijn ouders niet dat hij een muzikale carrière zou volgen en stonden zij er op dat hij naar de Staatsuniversiteit van Sint-Petersburg zou gaan. Daar begon hij, weinig enthousiast, aan de studie strafrecht en rechtsfilosofie. Hij kwam er via een studiegenoot in contact met Nikolaj Rimski-Korsakov, die niet onder de indruk was van Stravinsky’s eerdere composities, maar wel bereid was hem met raad bij te staan. Vanaf dan volgde Stravinsky compositieles bij Rimski-Korsakov. Korsakov stierf in 1908, net voor het huwelijk van zijn dochter, dit was een harde klap voor Stravinsky die ter nagedachtenis van zijn meester “Chant Funèbre” schreef. In 1905 had Stravinsky zijn rechtenstudie voltooid en een jaar later trouwde hij met zijn nicht Katerina Nossenko. Uit dit huwelijk werden Théodore Stravinski (1907), Ludmilla (1908), Soulima Stravinsky (1910) en Maria Milena (1914) geboren.

 

Een belangrijke impuls voor Stravinsky’s verdere carrière was de ontmoeting met Serge Diaghilev, artistiek leider van de "Ballets Russes", die in 1909 een uitvoering van de Scherzo fantastique en Feu d'Artifice bijwoonde. Voor het seizoen van 1910 wilde Diaghilev muziek voor een ballet gebaseerd op het Russische sprookje De Vuurvogel.

De componist Anatoli Liadov werd aanvankelijk door Diaghilev benaderd, maar hij weigerde door de relatief korte schrijftijd die hem aangeboden werd. Diaghilev gaf de opdracht daarop aan Stravinsky.
Stravinsky liet voor L'Oiseau de Feu het werk aan zijn opera Le Rossignol rusten en begon al begin november 1909 met componeren. Half april 1910 was de orkestpartituur klaar. Het onderwerp vroeg om muziek die Stravinsky eigenlijk niet wilde schrijven: programmamuziek. Maar hij heeft zich er met verve aan gewijd, duidelijk om het vertrouwen niet te beschamen dat men in hem had gesteld. Stravinsky zei zelf later dat in zijn compositie de invloed van zowel Tsjaikovski als Rimski-Korsakov merkbaar is. Zo waren de hoornglissando's al gebruikt door Rimski-Korsakov.

De compositie werd in nauwe samenwerking met Fokine (choreograaf) gemaakt, hoewel Stravinsky later vertelde dat iedereen die betrokken was geweest bij het project zijn aandeel had geleverd en het vooral Léon Bakst was geweest die het scenario had uitgewerkt. Stravinsky werd op de hoogte gehouden van elk detail in de choreografie, van elke invulling van zijn partituur. Hij was bij alle repetities van de Ballets Russes in Sint-Petersburg aanwezig.
Eind mei 1910 arriveerde Stravinsky in Parijs. De Vuurvogel was een succes vanaf het begin en na de première op 25 juni 1910 was Stravinsky beroemd. De Vuurvogel was nieuw door zijn stijl en expressie, maar het was ook tegelijkertijd niet revolutionair, en dat zorgde voor een onmiddellijk succes bij het publiek. Ook kunstenaars toonden hun bewondering: Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Florent Schmitt en Erik Satie.

 

Op 6 april 1971 overleed Igor Stravinski in zijn appartement in New York. De uitvaartdienst werd in Venetië in de Santi Giovanni e Paolo gehouden.

Stravinsky werd bijgezet op de begraafplaats op het eiland San Michele.

Dit was dus het leven van Stravinsky in grote lijnen, met natuurlijk veel details over hoe hij tot “De vuurvogel” gekomen is.

 

 

STIJLBESCHRIJVING VAN DE BELUISTERDE WERKEN

 

Omdat Stravinsky pas begon te componeren voor het grote publiek (hij begon met componeren toen hij nog heel jong was) toen de romantiek op zijn einde liep en het modernisme opkwam koos hij er onbewust niet voor om één rechte lijn te volgen en onderging hij vele invloeden (door bv. les te volgen bij Rimsky-Korsakov) die hij allemaal samen nam en zo tot een eigen muziektaal kwam.
1.Hij woonde in Rusland: sterke nationalistische invloeden op vlak van kunst
(bv. gebruik van gekende Russische volksmelodieën)
2.Zijn lessen bij Rimsky-Korsakov: uitbreiding het klankkleur/timbre (bv.meer instrumenten of  minder gekende instrumenten om bepaalde sferen te creëren) waar hij later zelfs nog een schepje bovenop deed in vergelijking met Rimsky-Korsakov.
3.De muziek van Tchaikovsky, een tijdgenoot: de invloed van de balletsuites (waarvan Tchaikovsky er veel geschreven heeft). Dit is natuurlijk in mijn geval erg belangrijk want ik bespreek de balletsuite “De Vuurvogel”.
In de persoonlijke beleving zal ik proberen te vinden waar je al die invloeden terugvindt in het stuk zelf.
“De Vuurvogel” was een groot succes bij het publiek omdat het vernieuwend was door de mix van stijlen en expressionisme maar ook niet té vernieuwend of
revolutionair omdat je nog bepaalde aspecten kan waarnemen van elke stijl die erin verborgen zit.
Dus om alles samen te vatten is De Vuurvogel een mix van romantiek en expressionisme. Het heeft iets weg van het strakke van Rusland ondanks de uitgebreide keuze aan instrumenten, daarom was het dus (zie hierboven) niet zo revolutionair (door de nationalistische invloeden) maar toch creërt het een andere sfeer door het uitgebreide timbre en dit alles aangepast aan een balletsuite, geïnspireerd door de balletsuites van Tchaikovsky.

De Vuurvogel: het verhaal

 

Hier zal ik het originele verhaal van “De Vuurvogel” vertellen vooraleer ik aan mijn persoonlijke beleving begin.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik mijn eindwerk doe over DE VUURVOGEL: SUITE en niet het volledige ballet dus ook niet het volledige verhaal.

Het verhaal gaat over twee soorten magische wezens: de Vuurvogel, die het goede vertegenwoordigt, en de tovenaar Kastchei, die het kwade voorstelt. Meisjes worden door hem gevangen gehouden, mannen in steen veranderd. Kastchei is onsterfelijk zolang als zijn ziel onaangetast blijft; die ziel wordt in de vorm van een ei bewaard in een kistje. De jonge Prins, Ivan Tsarevitch, zwerft 's nachts door de tovertuin van Kastchei op jacht naar de Vuurvogel. Hij vindt de Vuurvogel in de bomen met de gouden appels. Ivan vangt de vogel, die smeekt hem te sparen en belooft hem te helpen in ruil voor zijn vrijheid. Ivan trekt hem een veer uit als voorwaarde voor zijn vrijheid.
Dan ontmoet Ivan een groep van 13 meisjes en hij wordt verliefd op een van hen, hij ontdekt dat zij en de andere meisjes prinsessen zijn die door de betovering van Kastchei gevangen zijn. Bij de dageraad moeten de meisjes terugkeren naar Kastchei's paleis, Ivan breekt de poort open en er klinkt een alarm waardoor hij wordt ontdekt door de wachtmonsters van Kastchei. Ivan wacht het lot van de andere mannen, hij zal in steen veranderen. Ivan herinnert zich de veer van de Vuurvogel. Hij zwaait er mee en de vogel verschijnt en betovert Kastchei en zijn volgelingen die hierdoor een grote wilde helledans uitvoeren, vervolgens zingt de Vuurvogel een slaaplied en Kastchei en zijn bedienden vallen in slaap. De Vuurvogel onthult Ivan het geheim van Kastchei's onsterfelijkheid en brengt hem naar de grot waar het ei is verstopt. Ivan opent het kistje en smijt het ei kapot, de tovenaar sterft meteen. De betoveringen worden verbroken en de gevangenen zijn weer vrij. Vervolgens trouwen Ivan en Tsarevna.

 

 

 

Persoonlijke beleving
1.Introductie

Hier is alles nogal donker en mysterieus.
Ik kon er als vanzelf dit verhaal bij bedenken:

 

Grote, donkere golven gaan op en neer
en af en toe springt er hier en daar een vis uit het water. (fagotten+trompetten)
Dan voel je iets aankomen in het water
En opeens springt een grote walvis uit het water (trompet),
die valt langzaam naar beneden.
Terwijl de walvis terug naar de diepte terugzwemt, gaat de zon onder.

2. Dans Van De Vuurvogel

 

Hier lijkt het volgens mij alsof de Vuurvogel verstoppertje speelt met de luisteraar .
Om  dit uit te drukken maakte ik het volgende gedicht;

snel maar krachtig
vlieg je over
verschijnen hier-daar
met een speelse bedoeling
jaag je me de daver op het lijf
want je weet met je kracht en energie geen blijf

 


3.Rondedans van de prinsessen
4.Helse dans van koning Kastchei
5.Berceuse
(6.Finale)

Voor deze drie (eigenlijk vier) delen kwam ik bij het fragment uit de film
‘Fantasia 2000’ waarin een fragment volledig wordt besteed aan ‘De vuurvogel’. Het beschrijft perfect hoe ik de muziek aanvoel en het is prachtig geïllustreerd. Ik overloop even de gang van het verhaal:

 

 


Een groot edelhert loopt door een besneeuwd bos en begeeft zich naar een grot, daar roept hij ‘de lente’ op, want het is om de winter te beëindigen.


‘De lente’ vliegt door het bos en laat overal een spoor van bloemen, gras en andere planten achter. Ze geeft bomen nieuwe bloesems en laat overal scheuten groeien.
Zo gaat dat voor het hele bos en dan vliegt ze naar de vulkaan, maar terwijl ze ook de vulkaan van planten voorziet merkt ze dat op een bepaalde hoogte geen planten meer kunnen  groeien.

 

 

 

Ze wil weten hoe dit komt en gaat binnen in de vulkaan.
Daar vindt ze een grote, zwarte rots. Ze probeert wat bloemetjes te laten groeien op de rots door de rots te strelen, maar...

 

Er wordt iets wakker in de vulkaan, een vuurmonster.

De lente maakt zich snel uit de voeten, maar het monster komt haar achterna in de vorm van gloeiendhete lava. De lava vernielt alles wat op zijn weg komt, waaronder de planten die de lente had doen opleven en uiteindelijk krijgt hij de lente ook te pakken.

 

 


Als alles afgebrand is verdwijnt het monster.
Het bos is compleet vernield en bestaat alleen uit verkoolde stukken hout.
Dan komt het edelhert weer, die de ernstig verzwakte en vernederde lente troost.
Het hert neemt de lente op de rug en draaft zo door het bos.

 

 

 


Tijdens die rit beseft de lente dat de natuur haar nodig heeft en ze leeft helemaal op.
Ze begint weer met de planten te doen herleven, maar nu krachtiger.
Er schieten bomen en struiken  uit de grond en de natuur is nog nooit zo mooi groen geweest. En de vulkaan...? Die krijgt ook een groen laagje, maar ze gaat in een mooie boog rond de krater zodat de natuur mooi kan blijven leven, lavaloos.

6. Finale

 

Eigenlijk wordt de finale al opgenomen in het ‘fantasiaverhaal’ maar ik koos eigenlijk voor “De Vuurvogel” omdat  de Finale leek op een fragment uit ‘Harry Potter And The Halfblood Prince’ (zie voorwoord).

 

 


In dit fragment speelt Harry met zijn team zwerkbal tegen Zwadderich.
Het euforische gevoel dat je krijgt bij de Finale uit De Vuurvogel slaat op de overwinning van Ron Wemel, die zijn angst om te falen in zijn taak als wachter overwint

(de titel van het stuk is niet voor niet ‘Ron’s Victory’).

Het is fantastische, levendige muziek. De mooie eindakkoorden van “De Vuurvogel” komen hier niet in voor, maar het blijft fantastisch om naar te luisteren, ook omdat de muziek perfect past bij de beelden, net zoals in het fragment uit ‘Fantasia 2000’.


Kort Besluit
Door dit eindwerk te maken over ‘De Vuurvogel’ besef ik :

 

1.Welke rijkdom deze muziek bevat omdat er zoveel in verborgen zit.
Eerst lijkt dit een gewoon muziekstuk, maar als je eenmaal tijd hebt om echt naar de details van het stuk te luisteren, heb je meteen een andere kijk op het stuk.

2.Dat elk individu een ander verhaal kan verzinnen bij het horen van de muziek omdat iedereen een andere fantasie heeft. Maar elk zal zijn eigen idee het beste vinden omdat hij/zij het zo beleeft.
De muziek inspiratie doet opborrelen om bv. een gedicht te schrijven etc.

 

Kortom: eerst zag ik het niet zo zitten om mijn eindwerk te maken, maar met behulp van verhalen, gedichten en foto’s werd het toch een leuke tijdsbesteding.

 

En vergeet natuurlijk niet te luisteren!!!!!

28/09/2012 12:10

Reacties (5) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.
03/07/2012 09:13
heb het gedaan en nu kan ik ze ook niet meer zien...
03/07/2012 09:13
Ik zie ze ook niet, dus waarschijnlijk ziet de schrijver ze alleen zelf. Even opnieuw uploaden misschien?
03/07/2012 09:13
Leuk eindwerk!
enkel jammer dat de foto's niet zichtbaar zijn
03/07/2012 08:27
oei bij mij wel!
03/07/2012 08:15
ah dan zal het aan mijn computer liggen :)