Ik volg liever de Heiland

Door Jan Cornelis gepubliceerd op Monday 08 July 10:58

     Begin jaren negentig onderzochten Italiaanse wetenschappers het neurologische verschil tussen grove en fijne handbewegingen bij apen. Ze lieten de apen eerst een banaan pellen en vervolgens een pinda oprapen, en meten ondertussen hun hersenactiviteit. Na afloop van zo’n experiment praatten de onderzoekers nog wat na, voor het oog van het proefdier, en imiteerden de bewegingen die de aap gemaakt had. En opnieuw sloegen de meters uit.

     Tot hun verbazing ontdekten de wetenschappers dat het zien van een bepaalde bewegingen bij de aap tot dezelfde   hersenprikkels leidde als het zelf uitvoeren van die beweging. En zo leerden zij dat bij de waarneming en beweging in de hersenen deels dezelfde neuronen betrokken waren en niet alleen bij apen, maar ook bij mensen.

     Dit heeft geleidt tot de wetenschap dat het belang van relaties met soortgenoten belangrijker blijkt dan gedacht, want ons eigen gedrag spiegelen wij immers zeer direct aan dat van anderen. Ons natuurlijke inlevingsvermogen is op zichzelf moreel neutraal en kan leiden tot medeleven, begrip, mildheid, tolerantie enzovoort.

      Maar het empathisch vermogen dat in onze neuronen weerspiegeld wordt, heeft ook minder mooie kanten. Want als we kunnen voelen wat een ander voelt, kunnen we ook begeren wat een ander begeert, met alle gevolgen van dien.  

     Wanneer bijvoorbeeld computerfabrikant Apple weer een nieuw populair grappig voorwerp, zonder veel waarde, lanceert sluiten we massaal aan in de rij. Niet omdat die iPad of iPhone zo goed past bij onze persoonlijke behoefte, maar omdat anderen óók een iPad of iPhone willen.    

     Dergelijk imitatiegedrag heeft wel een functie, want een veel gedeelde belangstelling of bezigheid die na korte tijd voorbij is biedt een zekere structuur in de enorme keuze mogelijkheden die we hebben en lijkt het handig om de keuze van een ander te volgen.

     Als antwoord hierop realiseer ik mij terdege dat God de Vader van mijn geest is, dat Hij van mij houdt en dat ik voor Hem en voor mijn hemelse Moeder van onschatbare waarde ben. Ik ben dus een uniek wezen, enig in mijn soort, gemaakt van eeuwige intelligentie die mij recht op het eeuwige leven geeft.

     Ik hoef dus nooit aan mijn waarde als individu te twijfelen. De hele bedoeling van het evangelieplan is mij een kans te bieden om mijn hoogste potentieel te bereiken en te verwezenlijken, namelijk eeuwige vooruitgang en de kans op het godschap. Ik weet dat er een verschil is tus­sen waarde en waardigheid, want ze betekenen niet hetzelfde.

     Geestelijke waarde betekent dat ik mezelf waardeer zoals mijn hemelse Vader mij waardeert, niet zoals de wereld mij waardeert. Mijn waarde werd namelijk bepaald voordat ik op deze aarde geboren werd en ik weet dat zijn liefde eindeloos en voor eeuwig is.  

     Waardigheid wordt echter door gehoorzaamheid verworven. Als ik zondig, vermindert mijn waardig­heid, maar niet mijn waarde! Ik blijf dus mij bekeren en ernaar stre­ven om meer op Jezus te gaan lijken terwijl mijn waarde onaangetast blijft. Dus wat er ook gebeurt, ik zal altijd van waarde zijn in de ogen van mijn hemelse Vader.

     Ik heb dus ook een iPhone maar een afdankertje van mijn vrouw zodat zij mij kan leren hoe ik ermee om moet gaan, want ik hoef geen wereldse keuze van een ander te volgen, ik volg liever de Heiland. En dit getuig ik in Jezus naam. Amen.  

Reacties (0) 

Voordat je kunt reageren moet je aangemeld zijn. Login of maak een gratis account aan.