Overvallers die juwelier doodschoten hebben ook recht op privacy(?!)

Misselijkmakend De ene ene rechtszaak waarin er wordt opgekomen voor de rechten van verdachten is nog niet voorbij, of de volgende dient zich alweer aan. Wordt er ook nog gekeken naar de rechten van de slachtoffers, waarop veel meer inbreuk is gedaan?

Wat is er ook alweer gebeurd?
Misschien heb je er wel iets van meegekregen in het nieuws, de gewelddadige overval van 2 jongens op de 47-jarige juwelier Ruud Stratmann in Den Haag, waarbij laatstgenoemde werd doodgeschoten. Na hun misdaad te hebben gepleegd sloegen beide 19-jarige heren op de vlucht: de één naar België, de ander naar Georgië. Ten tijde van hun vlucht heeft de politie de foto’s en namen van de misdadigers vrijgegeven. En met succes: de arm van de wet bleek gelukkig weereens ver te reiken, en met einige hulp van de Belgische en Georgische autoriteiten konden de 2 uiteindelijk worden aangehouden. En wat begint ‘mensenrechtenlievend‘ Nederland prompt te blèren? Dat de overvallers in aanmerking zouden moeten komen voor strafvermindering, omdat het vrijgeven van hun foto’s en namen een inbreuk was op hun privacy… Van de zotte!


















Over het feit dat dhr. Strattman tussen 6 planken is geschoten en opgebaard werd in zijn juwelierszaak zodat men aldaar voorgoed afscheid van hem kon nemen wordt niet gesproken. Nee, het gaat over de "inbreuk op de privacy van de daders", dát is belangrijk. Werkelijk, om te kotsen!

Leve de gerechtigheid(?)!
Opnieuw stel ik al die zelfbenoemde vechters voor mensenrechten de vraag voor wiens rechten zij nou eigenlijk opkomen, en of zij daadwerkelijk geloven dat ze daarmee gerechtigheid scheppen. Men heeft het immers niet gehad over het feit dat de doodgeschoten juwelier het recht om te leven op brute wijze is ontnomen. Nee, het moet -wederom!- weer over de rechten van de daders gaan, want het zou toch wat zijn als ze na hun misdaad wat minder rechten zouden krijgen. Kotsmisselijk wordt ik ervan! Op deze manier werken we echt toe naar de metamorfose van rechtsstaat naar onrechtsstaat. Is dat wat we willen?













Misdadigers dienen te worden bestreden, hun slachtoffers niet!
Volgens mij is één van de meest essentiële onderdelen van de rechtsspraak om de misdaad te bestrijden. Meer en meer lijkt het er echter op dat bepaalde mensen in de juridische wereld de wereld op z’n kop proberen te zetten: de slachtoffers van de misdadigers dienen kennelijk te worden bestreden, en de misdadigers zelf dienen in bescherming te worden genomen. Wanneer er een zware straf wordt opgelegd wegens moord dan bestaat het eerste gejank van en namens de veroordeelde er vaak uit dat er geen voldoende bewijs is. En als er dan een keer wél keiharde bewijzen zijn, dan zijn ze weer ‘op onrechtmatige wijze verkregen‘. Schei nou toch uit… Tuurlijk moeten er zaken bewezen worden alvorens iemand wordt veroordeeld, daarover hoeft ook niet gediscussieerd te worden, maar ga het dan niet onmogelijk maken óm iets te bewijzen!

De daders van de moord op de juwelier
De Haagse burgemeester van Aartsen heeft al te kennen gegeven dat het terecht was dat de foto’s en namen van de daders zijn vrijgegeven, en daar steun ik hem volledig in. Niets mag het recht in de weg staan om te zegevieren, en ik ben het spuugzat om keer op keer in het nieuws te moeten lezen hoe de meest verschrikkelijke misdadigers in bescherming worden genomen. Alles moet altijd maar met alle geweld 'politiek correct' zijn, ook al gaat dit ten koste van de slachtoffers. Men is daar echt veel te ver in doorgeslagen, met alle gevolgen van dien. Zo kan een maatschappij toch onmogelijk goed functioneren? Laat staan in een land dat claimt een rechtsstaat te zijn. Om mijn standpunt extra kracht bij te zetten, zijn hieronder de foto’s van de daders te zien, voorzien van hun namen.

 

 

 

 

 

 



Kijk maar goed, beste mensen! Dit zijn ze! Sandro Grigolia (links) en Ziya Borukcu (rechts), de daders van de moord op juwelier Stratmann.

18
Deze zilla volgen
28/09/2012

Reacties

avatar
Tipgever83 2012-07-03T11:06:47+02:00+0
en of, iedereen mag weten wat voor vreselijke dingen zij gedaan hebben ! zeer goed artikel ! dikke duim erbij
avatar
Stormerwout 2012-07-03T11:06:47+02:00+0
Groot gelijk typisch! Met naam en toenaam! Daar is het gros het mee eens!
avatar
Ikkiedikkie85 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
ik ben het helemaal met je eens. En ik hoop dat ze lang mogen zitten. klasse
avatar
Tiseenjanboel 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
Laat ik even eigenwijs zijn, de beide heren zijn op het moment alleen nog maar verdachten en meer niet. Het zou niet de eerste keer zijn dat het OM zich schromelijk vergist en iemand anders als verdachte naar voren schuift. Als deze heren daadwerkelijk de moordenaars zijn mogen ze de zwaarst mogelijke straf krijgen van mijn dat dan weer wel. Duim voor je artikel.
avatar
Weltevree 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
Oh ja, vrij komen wegens een zogenaamde 'vormfout', ook zo'n heerlijke ontwikkeling...
avatar
Weltevree 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
Juist het openbaar maken van misdadigers zal een preventieve werking hebben. Je legt een kind van drie ook niet uit als het niet luisteren wil, dat de maatschappij nou eenmaal gevaarlijk is en dat men recht heeft om elkaar naar het leven te staan... zolang we elkaars daden maar niet openbaar maken. Dan reageer je consequent, zonder lijfstraf maar wel zodanig dat het kind spelenderwijs snapt dat het ongewild gedrag vertoont.. Helaas is er in de opvoeding onder de drie al veel mis, met ouders die denken dat alles geven en vergeven de oplossing is voor een conflict... Poehee, wat een lang verhaal weer, maar ja, je kent mij. Ik ben een vrouw met ballen en heb heb mijn eigen insteek... Weer eens pittig neergezet... met foto en al, dan weet ik wie ik tegenkomen kan als ze na een jaartje weer vrij rondlopen wegens verzachtende omstandigheden maar met een missend geweten.
avatar
LHC1 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
Ik kan mij uw gramschap ten aanzien van deze afschuwelijke moordzaak volledig voorstellen. Het geven van privileges aan verdachten van een moordzaak - zoals dit mij thans ook ter oren is gekomen - is volledig onacceptabel. Iedere burger dient kennis te nemen van het uiterlijk van dit soort tuig. Wat dat betreft schort het helaas aan de wetgeving in Nederland en wordt een dergelijke zaak weer in de sfeer van academisch geneuzel getrokken. Te treurig voor woorden... Het slachtoffer van dit tuig wordt hiermede gewoon twee keer slachtoffer.
avatar
Janneke1969 2012-07-03T11:06:48+02:00+0
Ik kan niet anders dan het met je eens zijn!
avatar
Fries77 2012-07-03T11:06:49+02:00+0
Een goed artikel.
avatar
[Geen naam] 2012-07-03T11:06:53+02:00+0
Jouw artikel doet mij tot in het diepst van mijn ziel walgen. Ik schrijf morgen wel een repliek. Vandaag heb ik andere plannen.
avatar
SamRain 2012-07-03T11:07:00+02:00+0
Ik ben het totaal niet met je eens! En begrijp het gevoel van Edwin helemaal. Ben dan ook erg benieuwd naar het zijn repliek morgen ;)
avatar
Surfingann 2012-07-03T11:07:01+02:00+0
Ik ben het met je eens. Het is de wereld op zijn kop.
avatar
Victor Brenntice 2012-07-03T11:07:01+02:00+0
@ SamRain: Ik zal het nooit iedereen naar de zin kunnen maken - maar dat is mijn doel ook niet. Mijn mening is mijn mening, en daar kan men zich in vinden of niet. Even goede vrienden. Ik ben dan ook benieuwd naar de repliek van Edwin (ook al klinkt zijn aankondiging dat hij een repliek gaat schrijven haast bedreigend), maar vertel jij dan ook eens waarom je het zo sterk oneens met me bent? Ook daar ben ik benieuwd naar.
avatar
Janneke1969 2012-07-03T11:07:06+02:00+0
ik ben absoluut niet voor de 'rechten van de dader', maar meer voor de 'rechten van het slachtoffer en nabestaanden'. Daders kiezen hun gedrag, op welke grond dan ook en zullen de consequenties van hun gedrag moeten ervaren. Slachtoffers kiezen niet.
avatar
Gewoonieko 2012-07-03T11:07:09+02:00+0
Zie je; we hebben ook overeenkomsten ;) Dikke duim!
avatar
Weltevree 2012-07-03T11:07:10+02:00+0
Mag ik even zeggen dat ik mensen die gefilmd zijn bij het vermoorden van iemand, of kinderen hebben misbruikt, op heterdaad betrapt en hebben bekend, moeilijk als "verdachten" kan zien, ook al mag men iemand niet als misdadiger bestempelen voordat de rechter hem/haar heeft veroordeeld. Ik ben ook benieuwd naar de mening van hen die nu met tegengas komen...
avatar
Victor Brenntice 2012-07-03T11:07:12+02:00+0
@ gewoonieko: tuurlijk wel! Bedankt voor je reactie! @ Weltevree: volledig mee eens...
avatar
Berna 2012-07-03T11:07:15+02:00+0
Persoonlijk denk ik dat de ''hulpverlening'' gefaald heeft. En waar komt dit door? Door de bezuinigingen in de Zorg, het onderwijs, werkenloosheidswet enz. Het is een cirkel waar we niet meer uitkomen totdat het zooitje ongeregeld in de politiek herorganisatie ondergaat. Op zich vind ik het een prima methode, gelijk foto s en namen verspreiden. Zo blijf je niet met zaken zitten die nooit opgelost worden. Verder ''een slechte jeugd of voorbeeld'' is ook een belangrijk item waardoor straffen omlaag gaan en ik denk dat dit een zeer groot struikelblok is. Dan kan ongeveer de kwart van Nederland wel schietend rondlopen. Ik vind het vreselijk voor de echtgenote en haar vijf kinderen. Laten we daar vooral bij stil staan. Duim!
avatar
Fysiowizzard 2012-07-03T11:07:16+02:00+0
altijd hetzelfde liedje: de rechten van de dader.....
avatar
Bokita 2012-07-03T11:07:17+02:00+0
Valt weinig meer aan toe te voegen. Ook ik vind het terecht dat de foto's van de daders vrij zijn gegeven. De nabestaanden van de juwelier en hij zelf hebben levenslang. Die man had het recht te blijven leven, inderdaad. Ik hoop dan ook niet dat die jongens na een paar jaar weer vrijkomen.
avatar
Neuffie 2012-07-03T11:07:17+02:00+0
helemaal met je eens. hoop dat ze een flink tijdje achter de tralies kunnen doorbrengen. hiervoor zouden ze van mij de doodstraf terug mogen invoeren. zulke personen moeten nooit meer vrij kunnen rondlopen. maar als ze hier in de gevangenis zitten, kunnen we er ook nog eens voor betalen duim voor je artikel
avatar
Claire001 2012-07-03T11:07:18+02:00+0
ze verdienen alle privacy voor de rest van hun leven, ook tussen dezelfde planken als hun slachtoffer. Dat ze daar maar niet gestoord worden. Ik heb het al zovaak geschreven daders hebben meer rechten dan slachtoffers. duim ik sta helemaal achter je
avatar
John1957 2012-07-03T11:07:18+02:00+0
Ik ben het geheel eens met het artikel, maar ben bang dat de twee "heren" er met een werkstraf van 40 uur vanaf komen. De reden zal wel zijn dat ze geen toestemming hebben gegeven hun "werk" te filmen. Ook hebben ze geen toesteming gegeven hun gegevens opnbaar te maken, wat ook wel een reden zal zijn oor strafvermindering. En als ze al zwaar gestraft worden ( bijvoorbeeld 5 jaar waarvan 3 voorwaardelijk) zijn ze over anderhalf jaar al vrij wegens goed gedrag. Nee dan kan je beter vijf kilometer te hard rijden. Dan weet je tenminste zeker dat je eenflinke boete krijgt, zonder echte mogeljkheid dit aan te vechten.
avatar
Victor Brenntice 2012-07-03T11:07:18+02:00+0
Ik vrees dat je weleens heel erg gelijk zou kunnen gaan krijgen, john1957...
avatar
Babbelaarstermetdiepgang 2012-07-03T11:07:26+02:00+0
Weltevree heeft voor mij alles al gezegd, en sluit me daar bij aan. Voeg toe; dat ook de straffen voor de daden schandelijk laag zijn in Nederland! Daar kan ik nog een boekje over open doen...

Reageren?

Maak makkelijk en snel een Plazilla account. Helemaal gratis.

Gebruikersnaam
E-mail
Wachtwoord
Registreren
... of login als je al een account hebt.